La timona navei-amiral

Zilele care au precedat vacanța de Paște, ca și o parte din aceasta, au fost zile de foc pentru elevii calificați la etapa națională a olimpiadelor școlare. Colegiul Național Emanuil Gojdu, nava-amiral a învățământului preuniversitar din județul Bihor, a trimis în această fază a competiției un număr impresionat de elevi, peste cincizeci, validându-și și în acest an cartea de vizită.

SchoolBit va publica în următoarele zile câteva prezentări ale acestor rezultate, pe discipline, făcând loc și opiniilor câtorva profesori și elevi și bilanțului de ultimă oră, după participarea la etapa națională. Până atunci, vă prezentăm un rezumat al unui dialog pe care l-am avut cu dna prof. Anca Mile, directorul CN Emanuil Gojdu, într-un interviu care ne-a adus în laboratorul ce forjează talentele multilaterale adunate sub cupola acestui colegiu. Discuția am purtat-o în cabinetul domniei-sale, în săptămâna care a precedat vacanța de primăvară.

Sunt olimpici participanți la discipline din toate ariile curriculare, pregătiți la clasă de profesori galonați, cu experiență de zeci de ani la catedră și în antrenamentul elevilor talentați. Sala profesorală a colegiului a etalat pe un whiteboard numele acestor dascăli de elită, din care spicuim câteva nume: Viorel Sadoveanu, Gabriela Chișiu, Gelu Petruța, Marius Cicortaș,  Corina Nicoară, Florin Nicoară – profesori de Matematică, Corina Matei, Corina Luncan, Maria Niță, Adrian Niță – profesori de Informatică, Daniela Berchez, Andreea Jurcă,  Viorel Mititean – profesori de Fizică.

Întreg acest „tabel al elementelor” prețioase îl puteți vedea în imaginea de mai jos.

 „Ar fi interesant să abordăm problema pregătirii pentru performanță și a condițiilor care generează performanța elevilor. O primă condiție pe care trebuie să o îndeplinească o școală – iar acest lucru e valabil nu doar pentru școli – e să constituie o comunitate”, apreciază prof. Mile, subliniind efortul pe care îl depun cadrele didactice. „Profesorul își face datoria exemplar la clasă, lucrează pe performanță la cercuri, la orele de excelență”.

Trebuie spus că în cadrul colegiului funcționează Centrul de Excelență al Județului Bihor, aplicat pe discipline din aria curriculară Matematică şi Știinţe ale Naturii. Acest centru constituie o entitate separată, dar se realizează cu logistică și resurse umane de la Gojdu. Profesorul de matematică Marius Cicortaș conduce centrul, care reunește clase de excelență la Matematică, Informatică, Fizică și Biologie, dar întreaga Catedră de Matematică pregătește copiii pentru performanță.

Este o formulă care atrage și elevi de la alte școli, iar pregătirea se face o dată pe săptămână. Pentru fiecare an de studiu e responsabil un profesor – unul care pregătește elevii la Matematică la clasa a IX-a, un altul pentru a X-a și tot așa.

Dialogului nostru i s-a alăturat și dl prof. Viorel Mititean, director adjunct al CN Emanuil Gojdu, profesor de fizică. Domnia-sa a precizat că este vorba de un număr de șapte profesori, care pregătesc elevi pe șapte nivele de studiu, câte trei ore la liceu și câte două la gimnaziu. Eforturile acestor profesori sunt răsplătite de Fundația eMag, entitate care face posibil acest sistem și care recunoaște și în acest fel contribuția valoroasă a corpului profesoral al școlii.

Prof. Viorel Mititean

„Avem copii care vin la cursurile Centrului de Performanță și din provincie, din Marghita, din Beiuș, dar cei mai mulți sunt de la Emanuil Gojdu”, precizează prof. Mititean.

 „În general, materiile care sunt aprofundate la Centrul de Performanță nu sunt umaniste, din păcate; trebuie să căutam o olimpiadă internațională, olimpiada trebuie să aibă o finalitate într-o competiție, or examenele lingvistice nu sunt competiții, ci doar examene. Numai dacă am avea participare la examene am putea să facem pregătirea aceasta în centrele de excelență. M-am gândit că am putea merge la Engleză pe pregătire pentru nivelul C2 Proficiency”, ne spune prof. Mile.

Dna directoare a dat un exemplu – unul dintre multele similare – de rezultate constant remarcabile la Olimpiada națională, cu un lot care se auto-validează an de an, cu un profesor care îi motivează constant pe elevi și-i atrage spre materie: „Doamna Anița Luncan de ani de zile pregătește copii pentru Olimpiada Națională și Internațională, cu rezultate dintre cele mai remarcabile”.

Sursă video: Facebook MOL România

În ce privește Chimia, această disciplină nu a intrat deocamdată în structura Centrului de Excelență de la Colegiu Gojdu.

Revenind la ce anume generează performanța într-o școală, interlocutoarea noastră pune pe primul loc atitudinea profesorului la clasă și pregătirea sa continuă, întrucât pregătirea pentru olimpiadă iese din limitele convenționale a ceea ce înseamnă programă școlară: „Profesorul trebuie să aibă curiozitatea să iasă din acea sferă și să-i inspire și pe elevi să iasă și ei. Iar asta se întâmplă în colegiul nostru, fie la clasă, fie la Centrul de Excelență, unde elevii noștri au contact cu profesori care să-i îndemne la studiu individual zilnic”.

Prof. Mile descrie și un anumit profil psihologic care recomandă un elev pentru performanță. Este vorba de stabilitatea emoțională a acestuia, de încrederea în sine pe care o are, fie că i se inculcă acasă, fie că și-o descoperă și și-o consolidează în ambianța favorabilă a școlii: „Sunt copii competitivi, care și acasă au primit o educație care îi face puternici, sunt mai puțin emotivi, sunt copii cu rezistență la efort și la stres. Știu multe lucruri și sunt capabili să exprime ceea ce știu. Cred că școala noastră, fiind ceva mai exigentă, forjează un spirit competitiv de luptător”.

Atitudinea pe care o aduc elevii din familie este deosebit de importantă, crede prof. Mile. Interesul și preocuparea părinților pentru rezultatele copiilor sunt esențiale, în foarte multe cazuri părinții fiind parteneri intelectuali de călătorie ai copiilor lor. E adevărat că sunt și situații în care elevii înregistrează performanțe mânați doar de auto-motivare, dar acestea sunt mai rare. De cele mai multe ori, ei duc mai departe o mentalitate din ADN-ul cognitiv al familiei, cu care vin în școală.

În același sens operează încă o particularitate, și aceasta marcă a Colegiului Gojdu, și anume atitudinea celorlalți elevi față de colegii lor eminenți: „Întrucăt colegii sunt încurajatori și nu îi arată cu degetul că sunt tocilari, într-un context de promovare a performanței, aceasta se întâmplă”.

Prof. Anca Mile

Le mulțumim domnilor directori pentru generozitatea cu care ne-au oferit o fracțiune din timpul lor de activitate. Colegiul era plin de chipuri relaxate – firesc, eram în preludiul vacanței. Dar antrenamentul pentru performanță magnetiza la modul cel mai perceptibil atmosfera.

Până la urmă, edificarea personalității este un proces care durează clipă de clipă.

Advertisement

One thought on “La timona navei-amiral

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s