Călătorie în Pleistocen

Unul din proiectele educative desfășurate la Muzeul Țării Crișurilor este Blending Arts: Reading a painting / a sculpture / an artifact or a fossil, inițiat de doamna profesor universitar Magda Danciu.

Ideea proiectului, la care participă elevi și profesori de la mai multe școli din Oradea (Colegiul Național Iosif Vulcan, Colegiul Național Emanuil Gojdu, Liceul Teologic Baptist Emanuel, Colegiul Economic Partenie Cosma, Colegiul Național Mihai Eminescu, Liceul Teoretic Ady Endre, Liceul Greco-Catolic Iuliu Maniu, Școala Generală Nr. 16, Liceul Penticostal Betel, Colegiul Tehnic Mihai Viteazul) și studenți ai Facultății de Litere din Oradea, se bazează pe implementarea unor tehnici de predare creativă a  limbii engleze într-un mediu total diferit de cel școlar, în cazul de față muzeul.

Tema din acest an a proiectului este un mamut lânos din Pleistocen, al cărui schelet aproape complet a fost descoperit în Oradea în 1972, când s-a săpat fundația Fabricii de Bere (locul unde se află azi Complexul Comercial Lotus Center). Specialiștii muzeului au oferit informații privind modul de viață, paleo-mediul din Pleistocen (care a inclus și omul) și dispariția acestui mamifer, emblematic pentru „Epoca de Gheață”.

Deși întâlnirile lunare au același subiect, desfășurarea lor este extrem de variată și interesantă în același timp. Profesorii și studenții, având un set prestabilit de întrebări, dau frâu liber creativității și interacționează diferit cu elevii. Prin utilizarea tehnicilor de educație non-formală (brainstorming, jocul de rol,  interviuri, puzzle etc.), elevii sunt stimulați să lucreze în echipă, să comunice cât mai bine  și să fie creativi. La sfârșitul acestor exerciții de vorbire creativă în limba engleză, elevii vizitează sala cu fauna pleistocenă din expoziția permanentă a Muzeului Țării Crișurilor, unde paleontologul oferă informații științifice atât despre descoperirea scheletului, restaurarea și conservarea acestuia, cât și despre fauna descoperită în alte situri fosilifere din Bihor, exemplificate prin resturile scheletice expuse.

După 25 de ani de experiență în muzeu ca muzeograf și restaurator paleontolog, implicat în multe programe de educație muzeală, pot spune că proiectul Blending Arts este un excelent exemplu de proiect de educație culturală non-formală, derulat de oameni pasionați din instituții diferite (Universității Oradea – Facultatea de Litere, școlile participante, Muzeul Țării Crișurilor și Asociația Prietenii Muzeului Țării Crișurilor), pe care doresc să îi felicit pentru implicare și pentru copiii minunați pe care îi educă.

Reușita acestui proiect poate fi un bun exemplu pentru profesorii din școlile bihorene, care pot veni spre muzeu cu propuneri de proiecte culturale care implică patrimoniul extraordinar și expertiza specialiștilor din muzeu.

Sursă imagini: fototeca Muzeului Țării Crișurilor

ERIKA POSMOȘANU,

restaurator, Laboratorul de Restaurare Paleontologie

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s