Abordarea la clasa de elevi a proiectului intitulat Dialog între mine și tablou nu este un concept original, este o idee preluată și adaptată elevilor de clasa a IX-a, care în cadrul orelor de educație plastică au oportunitatea de a de apropia de opera de artă într-un format creativ și interactiv.
Realizarea unui dialog între elevi și un tablou prezintă multiple beneficii educaționale, îi încurajează pe elevi să examineze cu atenție detaliile tabloului, să observe nuanțele, compoziția, culorile și alte elemente artistice. Această abilitate de analiză și observare atentă este utilă nu doar în domeniul artelor vizuale, ci și într-o gamă largă de discipline. Elevii sunt încurajați să-și exprime opiniile și să-și justifice părerile prin analiza elementelor vizuale din tablou. Dialogul cu un tablou poate să deschidă uși către discuții despre contextul cultural și istoric în care a fost creat tabloul. Elevii pot învăța despre mișcările artistice, perioadele istorice și evenimentele sociale care au influențat artiștii. Privind tabloul, elevii pot încerca să înțeleagă perspective diferite, să simtă emoțiile transmise de artist și să-și dezvolte empatia.
Această capacitate de a se pune în locul altora este esențială pentru dezvoltarea lor ca indivizi și cetățeni responsabili. Dialogul cu arta încurajează gândirea creativă și abilitatea de a găsi soluții neconvenționale. Elevii pot fi încurajați să-și exprime propriile interpretări și să își dezvolte propriile perspective asupra operei de artă. Integrarea dialogului cu arta poate să faciliteze conexiuni între discipline precum limba și literatura, istoria artei, istorie, filosofie etc. Aceste activități interdisciplinare îmbogățesc experiența de învățare a elevilor.
Realizarea unui dialog între elevi și un tablou, nu doar îmbogățește înțelegerea lor despre artă, ci contribuie și la dezvoltarea unor abilități-cheie, cum ar fi gândirea critică, observația atentă și aprecierea diversității culturale și istorice. Este o modalitate captivantă și interactivă de a învăța, care poate să fie implementată cu succes în procesul de educație.
În zilele următoare vă vom prezenta în serial câteva materializări ale acestui proiect, semnate de elevi ai clasei a IX-a.
prof. VIOLETA JĂHĂLEANU,
CN Onisifor Ghibu Oradea
Sursă imagine: fototeca personală Violeta Jăhăleanu