ÎN ANUL ȘCOLAR CURENT, ȘASE PROIECTE AU OBȚINUT CÂTE O FINANȚARE PRIN PROGRAMUL FONDUL ȘTIINȚESCU ORADEA, AJUNS LA EDIȚIA 6.0. ACESTEA VOR FACE ȘTIINȚA MAI ATRACTIVĂ ÎN RÂNDUL ELEVILOR ȘI TINERILOR DIN BIHOR. SCHOOLBIT SĂ PREZINTĂ ÎN SERIAL PROIECTELE STEAM CARE SE BUCURĂ DE FINANȚARE ÎN ANUL ȘCOLAR 2023-2024, PRIN FONDUL ȘTIINȚESCU AL FUNDAȚIEI COMUNITARE ORADEA.
Într-un moment de apogeu al tehnologiei, când elevilor le este atât de ușor să folosească mijloacele digitale de învățare, noi, protagoniștii proiectului CromoDon – 2024 (profesori și elevi ai liceului “Don Orione” din Oradea) credem cu tărie că se poate învăța și altfel, prin ateliere practice de tipul “learning by doing”!
Prin activitățile noastre zilnice (mereu în grabă) avem tendința de a ne îndepărta de ceea ce ne oferă natura, am uitat să conștientizăm ajutorul oferit de produsele naturale, am devenit adevărate victime ale lui “acum”, nu mai avem răbdare, nu mai știm aștepta … producem și consumăm totul în mare viteză.
Prin acest proiect, scopul nostru este de a genera conștientizare atât în rândul elevilor, cât și al comunității cu privire la impactul major avut de disciplinele Biologie și Chimie în viețile noastre. Aceste discipline nu sunt doar niște obiecte teoretice de studiu ci se regăsesc în existența noastră, având aplicabilitate în diverse situații cotidiene.
Tinerilor de azi le este necunoscut faptul că natura poate fi o alternativă sănătoasă în a ne “colora” viața. Numeroase plante (atât spontane cât și cultivate) pot avea și alte utilizări nu doar medicinale, ci și tinctoriale, fiind utilizate în vopsitul fibrelor textile, în colorarea alimentelor sau a băuturilor. Din cauza impactului și absorbției rapide a utilizării coloranților sintetici, meșteșugul artistic cu pigmenți vegetali a înregistrat, din păcate, un puternic regres în ultimii ani. Tot mai puține persoane cunosc utilizarea deplină a plantelor în viața omului, iar în timp sunt mari șanse ca această îndeletnicire să dispară. Probabil doar atelierele mici, de tip hand-made vor menține vie această îndeletnicire, mai mult ca modalitate de atragere a turiștilor sau de recunoaștere a tradițiilor.
Nevoia de a reintroduce în atenția consumatorului (indiferent de vârstă, sex, locație, educație sau venituri) a eficienței utilizării pigmenților vegetali reflectă misiunea proiectului nostru: Extragerea pigmenților din materiale vegetale ca alternativă sănătoasă la produșii de sinteză.
Prima parte a proiectului urmărește organizarea de ateliere (sub formă de activități extrașcolare pentru elevii beneficiari), unde se vor face secțiuni prin materiale vegetale și se vor realiza observații microscopice asupra cromoplastelor din celulele vegetale.
În următoarea etapă, utilizând aparatura necesară și diverse metode chimice elevii vor extrage din plante pigmenți cu ajutorul cărora vor realiza creații artistice, vor colora alimente și băuturi, iar produsele rezultate vor fi expuse în cadrul unei expoziții de artă.
La aceste ateliere de lucru vor participa elevii mentori, elevi de gimnaziu și de liceu din cadrul Liceului “Don Orione” precum și elevi și profesori de la alte licee din Oradea. Prin intermediul acestui proiect dorim să scoatem în evidență faptul că natura face parte din existența noastră, oferindu-ne o alternativă sănătoasă a coloranților de sinteză pentru a genera produse absolut extraordinare pentru consumatorul final.
Suntem recunoscători că pentru activitățile ce urmează a fi gestionate prin CromoDon am reușit să atragem o susținere financiară de 15.590 lei, sumă ce va fi utilizată pentru derularea activităților din proiect, în perioada februarie – iunie 2024!
De-a lungul timpului, în cadrul Liceului Don Orione s-au derulat valoroase proiecte, atât de tip Erasmus cât și parteneriate cu Fundația Comunitară Oradea, iar ca urmare a acestor proiecte cu impact asupra comunității ne declarăm o școală de tipul Open Science Schooling, aducând o schimbare în actul predării, utilizând științele în mod multidisciplinar pentru rezultate benefice întregii comunități.
Echipa de implementare a proiectului CromoDon: Stoica Alexandru (director)- membru, Groze Alina, profesor Chimie – membru, Costolaș Cristina – profesor Arte, membru, Oprean Flavia – profesor Antreprenoriat – responsabil Comunicare, Hoduț Ioana – responsabil Contabilitate
prof. LAVINIA HALASZ, coord. proiect CromoDon,
Liceul Don Orione – Oradea
Sursă imagine: fototeca personală Lavinia Halasz