5 iunie este consacrată ca Zi a Învățătorului. Pe fondul acesteia, joi, 6 iunie, la Liceul Teologic Penticostal Betel a avut loc un eveniment care a adus împreună generații de educatori, reprezentanți ai tuturor nivelurilor de învățământ, de la cel primar și preșcolar până la universitar, elevi și profesori, autori și iubitori ai lecturii, artiști în consacrare, actori din diverse organisme implicate în actul educativ.
Spațiul acestei reuniuni a fost pus la dispoziție cu generozitate de conducerea Liceului Betel, într-o sală festivă nouă, cu o arhitectură îndrăzneață, amintind de geometriile lui Escher. Directorul liceului, prof. Onesian Cozma, s-a declarat onorat să găzduiască un eveniment de această talie, realizat prin eforturile conjugate ale Inspectoratului Școlar Județean Bihor, Casei Corpului Didactic a Județului Bihor, ale Liceului Betel și cu sprijinul Sindicatului Liber din Învățământ Bihor.

Epigraful întâlnirii a fost Dialog între generații, iar dintre cei prezenți, ca un summum emoțional al întâlnirii, s-au ridicat pe rând să vorbească auditoriului figuri eminente din peisajul didactic bihorean, profesori și învățători pensionari, dar pentru care școala rămâne reperul existențial major.
În cuvântul său, amfitrionul întâlnirii, prof. dr. Alin Ștefănuț, directorul CCD, a reamintit faptul că Ziua învățătorului, marcată începând din 2007, este tutelată de figura lui Gheorghe Lazăr, născut într-un 5 iunie, fondator al învățământului în limba română din Muntenia și al primei școli cu predare în limba română.
Agenda reuniunii a însemnat, în prima parte, o dublă lansare de carte. Una dintre acestea, semnată de prof. univ. habil. Florin Ciobanu, a văzut deja lumina tiparului, dar, având un caracter instrumental, actualitatea ei este nediminuată.

Educație lingvistică și literară. Pedagogie a curajului trecerii de la bibliotecă la Internet este rezultatul reflecțiilor unui pedagog de carieră (prof. Cioban a început ca învățător, în prezent fiind lector la Budapesta pe domeniul culturii și limbii române, autor de manuale de limba română pentru clasele I-XII pentru elevii din Ungaria care doresc să studieze și să aprofundeze limba română). Aflat în prezidiu, autorul a conferențiat pe marginea titulaturii de învățător, ce tinde să capete un aer vetust, dar care – în opinia vorbitorului – are greutatea unui titlu de noblețe și nu trebuie lăsat să se piardă, din motive obscure. „Privilegiul de a vedea un copil care a învățat să scrie o literă este superlativul bucuriei”, a opinat acesta, adăugând că nu doar prestigiul profesiei se cuvine apărat, ci și cel al limbii române, asaltată în prezent de o nou-limbă care amestecă amețitor englezisme, emoticoane și încălcarea canoanelor. Pe acest fond, cadrele didactice au o misiune pe care o aveau călugării copiști medievali, retrași în chiliile mânăstirii și scriind cu fervoarea celui care împlinește un ritual sacru.
„După părinți, învățătorul este cea mai importantă prezență din existența copilului”, spune prof. Cioban, în pledoaria sa pentru restabilirea importanței școlii, a profesiei de dascăl și a lecturii, cu toate erodate în era digitală, care penetrează ca o igrasie rebelă inclusiv domenii în care se operează cu imponderabile, cum e sufletul uman.





Prof. dr. Horea Abrudan, șeful ISJ Bihor, a subliniat în intervenția sa rolul cardinal al învățătorului, care „îl așază pe copil pe linie”, la începutul unui traseu ontologic al devenirii sale, până la a deveni independent și autonom –social, financiar etc., până la a-și găsi vocația și vocea proprie.
Un al doilea moment bibliofil l-a reprezentat lansarea volumului colectiv Reflectarea valorilor în literatură, cea mai recentă apariție la editura Didactica Militans a Casei Corpului Didactic. Despre carte a vorbit dna Roxana Ivașca, redactor la Editura Universității, care a patronat lucrarea și i-a asigurat acribia și ținuta academică. Volumul poate fi consultat la biblioteca CCD, cu doamna prof. Mariana Trofin în calitate de custode, are un format elegant, cu o copertă atractivă. Este vorba de o acuarelă realizată de Daria Havai, elevă la Colegiul Național Onisifor Ghibu, care a avut generozitatea să-și împrumute creația pentru a îmbrăca în haine de gală tomul profesorilor co-autori.












Elogiul figurii învățătorului s-a făcut apoi la modul cel mai concret în partea a doua a întâlnirii, când un număr de 13 învățători eminenți, cu o carieră de peste patru decenii, au primit recunoștința generației următoare de educatori, unii ducând ca-ntr-o dinastie această vocație, tată și fiu, mamă și fiică. Maestrul de ceremonii al acestui segment a fost dna prof. Felicia Ianța, inspector pentru învățământul primar. Domnia-sa a început cu o reverență în fața celor invitați să evoce spiritul encapsulat în cariera lor strălucită. Ne-au vorbit de pe scenă și de pe ecran Terezia Bancu, Maria Dronca, Cornelia Filip, Maria Fora, Florica Popuș, Florica Hera, Domnica Nan, Stela Tăut, Cornelia Vesea, Katalin Tunyogi, Valéria Zahu, Petru Bălaj, Ioan Lațcău, în prezentarea unor discipoli sau colegi mai tineri.
Prezentarea profesoarelor pentru invățământ primar de la secția maghiară a fost făcută de dna Tankó Veronika Zita, inspector școlar pentru invățământ primar în limba maghiară.

Buchetele de flori au fost darul SLI Bihor, reprezentat de președintele și vicepreședintele acestuia, prof. Flaviu Zanc, respectiv prof. Radu Hora, iar momentul muzical a fost asigurat de un cvintet de suflători de la Liceul de Artă.