Școala Gimnazială Ioan Slavici din Oradea fiind școală inițiatoare aplicantă a proiectului educațional județean Fii curajos, vorbește!, lansat în noiembrie 2023, a avut partenere nouă școli din mediul urban și două școli din mediul rural, grupul-țintă fiind reprezentat de aproximativ 1.030 elevi, cuprinși între 6 și 18 ani.
Școlile partenere sunt: Școala Gimnazială Avram Iancu Oradea, Colegiul Național Mihai Eminescu Oradea, Școala Gimnazială Lucreția Suciu Oradea, Colegiul Național Onisifor Ghibu Oradea, Școala Gimnazială Szacsvay Imre Oradea, Colegiul Tehnic Traian Vuia Oradea, Școala Gimnazială nr. 11 Oradea, Școala Gimnazială nr. 1 Hotar și structura Școala Gimnazială nr. 2 Țețchea / Hotar, județul Bihor, Școala Gimnazială nr. 16 Oradea.
Prin obiective, metode, instrumente educaționale, impact, colaborare și implicare a cadrelor didactice, precum și a celorlalți parteneri de proiect, prin formele de organizare, evaluare și premiere, proiectul a contribuit la dezvoltarea personală a beneficiarilor proiectului, care au căpătat încredere în sine și și-au dezvoltat o stimă de sine ridicată, cu mari beneficii pentru sănătatea fizică, mentală și emoțională, dar și adaptarea cu ușurință la provocările vieții, la situații de vorbit în public, la interviuri, serbări școlare sau festivități de premiere.
Profesorilor invitați la activitățile proiectului li s-au alăturat reprezentanții instituțiilor partenere cu care s-au încheiat acorduri de parteneriat, iar cu unele dintre aceste instituții s-au încheiat și contracte de sponsorizare pentru elevii cu activități / merite / progrese deosebite în cadrul proiectului, pe parcursul întregului an școlar 2023-2024.
Instituțiile partenere în proiect sunt: firma SC. Rocosan SRL – Centrul de Echitație Mentor din Hidișelu de Jos; firma SC. Aqua Magic Expert SRL – Centrul de Recreere Arruba Garden din Paleu; Parohia Ortodoxă Mihai Eminescu Oradea – Biserica Învierea Domnului; Farmacia Naturistă SC Laurus Plant SRL din Oradea; Florăria Je t’aime din Oradea; Sindicatul Liber din Învățământ Bihor, Clubul Sportiv Prosper Oradea.
Calendarul activităților a fost ofertant tuturor beneficiarilor proiectului, astfel încât fiecare clasă implicată în proiect să poată valorifica potențialul creativ al elevilor, să prezinte pe rețele de socializare și în mass-media locală diferite exemple de bune practici, aspecte din activități, serbări, evenimente, lecții deschise, întâlniri de lucru, exprimare de păreri la microfon, prezentarea propriilor lucrări, produse și progrese, atât prin imagini, cât și prin filmări.
În perioada Sărbătorilor de Iarnă, fiecare școală / clasă din proiect a sărbătorit: Ziua Națională a României, Sf. Nicolae și Crăciunul prin diferite activități, prin care elevii au avut din nou acces la microfon, în fața colegilor, a părinților sau a comunității locale! La o bună parte dintre aceste activități a participat și fondatorul / managerul acestui proiect, fost cadru didactic, terapeut, mentor, coach, autor, Lia Marinela Avram.
Din ianuarie 2024 au început consultările cu cadrele didactice și fondatorul proiectului, pentru a orienta activitățile din calendarul proiectului, astfel încât proiectul să se desfășoare pe două direcții: lecții, activități școlare și extrașcolare la nivel de clasă / școală ca echipă de proiect, precum și sesiuni de terapie de grup și sesiuni de vorbit în public, efectuate cu sprijinul terapeutului – fondatorul proiectului.
După patru luni de activități desfășurate, coordonatorii celor 11 școli implicate s-au întâlnit din nou la școala inițiatoare – școala-gazdă, Școala Gimnazială Ioan Slavici – pentru a analiza beneficiile și efectul transformator asupra elevilor prin acest proiect inedit, util, explorator și creativ, necesar în vremurile noastre.
S-a demonstrat că activitățile proiectului facilitează dezvoltarea abilităților de comunicare orală, deschiderea emoțională și vorbitul în public.









La etapa proiectului de discuții pentru feedback-uri, coordonatorul principal de proiect, prof. Luca Cristița, a organizat o întâlnire de lucru în care a avut loc prezentarea impresiilor personale privind respectarea calendarului de activități, organizarea sesiunilor de vorbit în public în cadrul activităților școlare și extrașcolare, promovarea activităților desfășurate pe pagina de Facebook a proiectului și pe grupul de WhatsApp al proiectului. Tot atunci s-au tras câteva concluzii privind beneficiile desfășurării proiectului.

Feedback privind activitățile proiectului (noiembrie 2023 – martie 2024)
| Nr. crt. | Școala / Concluzii / Feedback |
| 1. | Școala Gimnazială I. Slavici : depășirea fricii de a răspunde la întrebări, manifestarea curajului în exprimarea emoțiilor- prezentarea propriei păreri în fața colegilor, dobândirea curajului de a vorbi în public sau la microfon- activități atractive cu elevi și părinți sau invitați, parteneri și fondatorul proiectului |
| 2. | Școala Gimnazială S. Imre: „școala curajului de a comunica în limba română”, motivarea elevilor în exprimarea emoțiilor, a impresiilor- activități interesante în diferite locații, participarea părinților la unele activități din proiect,- apariția unei reviste volante cu păreri, impresii, informații pentru elevii școlii |
| 3. | Școala Gimnazială nr. 2 Țețchea: evoluție pozitivă în modul de exprimare orală al elevilor, curajul de a vorbi în fața colegilor – activități extrașcolare desfășurate vorbind la microfon, exemple de bune practici pe pagina de Facebook a proiectului |
| 4. | Școala Gimnazială nr. 1 Hotar: elevi motivați, curajoși pe parcursul desfășurării activităților din proiect, activitățile proiectului sunt plăcute pentru elevi – elevii mai timizi iau inițiativă în orice activitate, activități interesante realizate prin colaborare și comunicare bună |
| 5. | Școala Gimnazială A. Iancu: elevi implicați în activități variate, activități interesante în proiect, care demonstrează curajul opiniei – creșterea motivației de a vorbi în fața celorlalți, exemple de bune practici pe pagina de Facebook a proiectului, activități terapeutice cu fondatorul proiectului |
| 6. | Colegiul Național M. Eminescu: motivație puternică din partea elevilor în activități ce au presupus vorbitul la microfon, activități interesante în cadrul proiectului – curajul de a vorbi în public în cadrul activităților școlare și extrașcolare |
| 7. | Colegiul Tehnic T. Vuia: creșterea motivației școlare, exprimarea liberă a propriilor păreri – curaj în manifestarea propriilor impresii |
| 8. | Școala Gimnazială nr. 11: elevii au demonstrat creativitate, originalitate în activităț ,activități școlare și extrașcolare atractive – participarea fondatorului proiectului la activități extrașcolare cu caracter terapeutic |
| 9. | Școala Gimnazială nr. 16: elevilor le-a plăcut foarte mult să vorbească la microfon, elevii sunt motivați să își exprime toate impresiile – activități interesante cu elevii, inclusiv cu cei cu CES |
| 10. | Școala Gimnazială L. Suciu: elevii au fost încântați de jocul de rol „De-a reporterii”, elevii au devenit mult mai curajoși- a crescut motivația școlară a elevilor, comunicare mai bună între colegi prin exprimarea emoțiilor și a impresiilor |
| 11. | Colegiul Național O. Ghibu: este foarte utilă exersarea exprimării propriilor opinii fără teama de a fi judecat sau criticat, elevii se simt creativi și implicați – cadrele didactice au participat la activități de discuții libere, schimb de păreri, activități terapeutice – participarea fondatorului proiectului ca invitat special – terapeut la activități din cadrul proiectului |
Activitățile înscrise în calendarul de proiect au continuat, iar în 13 iunie 2024, echipa coordonatorilor locali, împreună cu coordonatorul județean de proiect și fondatorul proiectului, au organizat întâlnirea de lucru – diseminarea de proiect județean, în incinta școlii aplicante inițiatoare, Școala Gimnazială Ioan Slavici din Oradea. Scopul întâlnirii este diseminarea proiectului și acordarea diplomelor, a voucherelor pentru elevii din proiect.
În cadrul diseminării proiectului, fiecare școală prezintă prin coordonatorii prezenți aspecte privind desfășurarea proiectului, tipurile de activități desfășurate, impresii privind efectul aplicării obiectivelor proiectului, utilizarea elementelor specifice proiectului: sigla și ecusonul proiectului, culoarea albastru, microfonul și cele trei valori urmărite: respectul, atitudinea, încrederea în sine (RAI), „îmbrățișarea inimă la inimă”.
În încheierea activității se fac urări de succes în finalizarea proiectului, sub forma unei publicații scrise sub formă de revistă sau carte a proiectului, ca exemple de bune practici.
În urma analizei SWOT a proiectului, s-au înregistrat următoarele rezultate:
a) Calitative: stabilirea și consolidarea relațiilor de prietenie, acceptare, toleranță și colaborare între grupuri; formarea și dezvoltarea abilităților de comunicare verbală, de vorbit în public; dezvoltarea capacităților creatoare; antrenarea în activități practice și activități de vorbit în public.
b) Cantitative: portofolii ale elevilor, profesorilor, ale unităților școlare, ale proiectului desfășurat; filmulețe / fotografii, imagini din proiect, postări pe rețele de socializare; expoziții de lucrări, produse ale activității elevilor; articole în mass-media / articole în revistele școlilor partenere / interviuri: materiale electronice și letrice cu impresii ale elevilor și profesorilor participanți; revista proiectului.
Elevii – care au primit diplome și vouchere / premii, cum ar fi: o zi de tabără la Centrul de Echitație Mentor din Hidișelu de Jos; o zi din viața unui karateka; un pachețel de sănătate; un cocktail de fructe; un aranjament floral; o sesiune de terapie cu fondatorul proiectului – au exprimat impresii, din care spicuim:
„Acest proiect m-a făcut mai curajos! Mi-a plăcut mult acest proiect!”
„Prin activitățile proiectului, mi-am curățat sufletul și am curaj să vorbesc la microfon!”
„Eu fac versuri pe loc despre acest proiect! Am scos o revistă volantă în școală, prin acest proiect! Mi-au păcut activitățile extrașcolare cu microfon și culoarea albastru…”
„Mi-a plăcut proiectul pentru că acum pot vorbi oriunde cu oricine și pot să îmi spun părerea!”

De asemenea, fiecare școală și-a prezentat din nou feedback-ul la final de proiect:
| Nr. crt. | Școala / Concluzii / Feedback |
| 1. | Școala Gimnazială Ioan Slavici: S-au îndeplinit obiectivele proiectului, prin: vorbit în fața colegilor și a invitaților sau părinților, prezentarea propriilor impresii, păreri, lucrări sau produse realizate, lecții deschise cu invitați speciali, excursii, serbări, activități comune cu părinții Prezentarea propriei păreri în fața colegilor, curajul de a vorbi în public sau la microfon au devenit oricând o obișnuință și o plăcere pentru elevi. Coordonatorul principal de proiect a fost invitat la alte două școli partenere, ca schimb de experiență, colaborare și coordonare. |
| 2. | Școala Gimnazială S. Imre: Acest proiect a dezvoltat: aptitudinea de comunicare, spiritul de echipă, vocabularul emoțional. Prin activități s-a întărit relația profesor – elev. S-a continuat apariția revistei volante cu păreri, impresii, informații pentru elevii școlii. Proiectul a scos la suprafață valori ca: altruismul, curajul, empatia. |
| 3. | Școala Gimnazială nr. 2 Țețchea: Prin acest proiect inedit, elevii s-au transformat din spectatori în vorbitori activi. Mulțumim pentru această oportunitate care ne-a oferit facilitarea dezvoltării abilităților de comunicare orală, deschidere emoțională și vorbit în public. |
| 4. | Școala Gimnazială nr. 1 Hotar: Elevii motivați, curajoși pe parcursul desfășurării activităților din proiect, s-au simțit foarte bine, liberi, degajați. Prin activitățile desfășurate, și-au format deprinderi de comunicare orală, astfel încât elevii și profesorii se descurcă în orice situație de comunicare sau de relaționare, în public. Transmitem mii de mulțumiri colaboratorilor! |
| 5. | Școala Gimnazială Avram Iancu: Acest proiect le-a adus în rândul elevilor curajul de a vorbi în public, a cultivat încrederea în sine, depășirea emoțiilor și bucuria de a împărtăși cu ceilalți. Proiectul a fost o provocare pentru toți. Mulțumim cu recunoștință! |
| 6. | Colegiul Național M. Eminescu: Prin activitățile din proiect, elevii s-au exprimat în mod liber, sincer, cu timiditate uneori și ne-am apropiat unii de alții prin emoțiile împărtășite! Elevii au devenit mai creativi în cadrul activităților școlare și extrașcolare. |
| 7. | Colegiul Tehnic Traian Vuia: Acest proiect a dezvoltat aptitudinea de comunicare orală, vocabularul de specialitate al elevilor. S-a întărit relația profesor – elev. Curajul de a vorbi în public le va fi elevilor de mare folos în domeniul ales. |
| 8. | Școala Gimnazială nr. 11: Mulțumim pentru oportunitatea de a participa la acest proiect minunat, deosebit, excepțional. Elevii cu CES (cerințe educative speciale) au fost impresionați și uimiți de ceea ce li s-a cerut – să vorbească la microfon! |
| 9. | Școala Gimnazială nr. 16: Hristos s-a înălțat! Mulțumim, Lia și Cristița, pentru lecția de viață și de curaj oferită în acest proiect! Am vorbit fiecare din suflet cu oameni dragi și curajoși! Proiectul sigur va continua în viitor, căci doar curajul de a vorbi ne ajută să trecem peste toate! |
| 10. | Școala Gimnazială L. Suciu: Elevii au fost încântați să participe la acest proiect inedit! Ei și-au format deprinderi ca: ascultare activă, dialogare, folosirea formulelor de politețe. Prin formarea competențelor de comunicare, s-a deschis procesul complex de durată care s-a dezvoltat pe întregul an școlar. Mulțumiri pentru proiect! |
| 11. | Colegiul Național O. Ghibu: Așa cum am răspuns „prezent” la inițiativa acestui proiect inedit, la fel, la încheierea lui, suntem norocoase și recunoscătoare, noi, cadrele didactice, pentru că am reușit să ne conectăm la sufletele copiilor și să le fim aproape, pentru a crește frumos și armonios. Participarea fondatorului proiectului ca invitat special – terapeut la multe activități din cadrul proiectului, dar și proiectul în sine, a fost utilă pentru transformarea noastră ca oameni, ca dascăli! |
coordonator,
prof. CRISTIȚA LUCA
Sursă imagini: fototeca personală Monica Toader