Școala Gimnazială Ioan Slavici: Gânduri și emoții ce devin exemple de bune practici

Când am pornit la drum în acest proiect educațional județean, Fii, curajos, vorbește!, am concentrat tot entuziasmul pe care-l dețineam, am pus credință și multă speranță că lumea va fi mai câștigată, cu oameni curajoși în transmiterea vorbelor și a sentimentelor.

Știam că nu va fi ușor, presimțeam că este  un proiect inedit și greu de acceptat ca format și viziune,  simțeam că e provocator, explorator și transformator. 

Acest proiect aduna oameni-coordonatori recunoscuți  prin ceva deosebit – prin calități,  experiențe, certificări, succese,  dar mai ales erau oameni dedicați  profesiei nobile de dascăl! Cu această echipă minunată mi-am hrănit intelectul și sufletul, creativitatea și curajul, am depășit bariere, am construit o „familie albastră” care se identifica prin elementele sale:  sigla și ecusonul proiectului,  culoarea albastră,  microfonul,  îmbrățișarea inimă la inimă. 

Am trecut prin toate etapele și am scris literă cu literă acest proiect, consultându-mă zilnic, la orice oră din zi și din noapte, cu fondatorul proiectului – Lia Marinela Avram. Nu am făcut un pas fără să o informez pe Lia, căci dumneaei a avut ideea proiectului, căruia i-a dat și numele Fii, curajos, vorbește!

Astfel, îi explicam viziunea, concepția, motivația oricărei propuneri, oricărui obiectiv sau mijloc de realizare, a structurii ce se construia, referitor la implementarea proiectului.

Am colaborat atunci extraordinar!

Au fost zile cu tensiune, așteptare,  suspiciune, dar niciodată deznădejde! Eram foarte convinse de misiunea noastră în echipă, de noutatea adusă în sistemul de învățământ, de desfășurarea ușor atipică a unui proiect educațional județean. 

Școlile partenere din Oradea au fost: Școala Gimnazială Avram Iancu, Colegiul Național Mihai Eminescu, Școala Gimnazială Lucreția Suciu, Colegiul Național Onisifor Ghibu, Școala Gimnazială Szacsvay Imre, Colegiul Tehnic Traian Vuia, Școala Gimnazială nr. 11, Școala Gimnazială nr. 16, precum și școli din județ: Școala Gimnazială nr. 1 Hotar și structura Școala Gimnazială nr. 2 – Țețchea / Hotar, județul Bihor.

Profesorilor invitați la activitățile proiectului li s-au alăturat reprezentanții instituțiilor partenere cu care s-au încheiat acorduri de parteneriat, gândite bine de mine, în folosul elevilor și al comunității. Cu unele dintre aceste instituții s-au încheiat și contracte de sponsorizare pentru elevii cu activități / merite / progrese deosebite în cadrul proiectului, pe parcursul întregului an școlar 2023-2024.

Instituțiile partenere în proiect au fost: firma SC Rocosan SRL – Centrul de Echitație Mentor din Hidișelu de Jos – Bihor, firma SC Aqua Magic Expert SRL – Centrul de Recreere Arruba Garden din Paleu – Bihor, Parohia Ortodoxă Mihai Eminescu Oradea – Biserica Învierea Domnului, Farmacia Naturistă SC Laurus Plant SRL din Oradea, Florăria, Je T’aime din Oradea, Sindicatul Liber din Învățământ Bihor, Clubul Sportiv Prosper Oradea.

În noiembrie 2023 a avut loc lansarea proiectului – bineînțeles, la școala inițiatoare: Școala Gimnazială Ioan Slavici din Oradea, școala în care aveam deja 28 de ani de vechime, din cei 34, în total, în învățământ. Elevii claselor implicate au purtat cu mândrie ecusoanele specifice proiectului și au creat / au descoperit cuvinte și  mesaje motivaționale pe tablă, pe baloane albastre sau pe tablouri motivaționale create de către fondatorul proiectului.

Ei au conștientizat scopul și obiectivele propuse, iar atmosfera de sărbătoare i-a însuflețit, așteptând cu nerăbdare începerea activităților frumoase ale proiectului.

În decembrie 2023 am organizat un eveniment: Întâlnire de proiect – Training de echipă, în cadrul proiectului nostru! Activitatea s-a desfăşurat în sala de evenimente a Restaurantului Majestic din Oradea, locație oferită în mod voluntar pentru această activitate de proiect.

Aici ne-am întâlnit: fondatorul, eu – coordonatorul principal de proiect județean și coordonatorii locali de proiect, precum și membri din echipa de proiect din școlile partenere, reprezentanți ai instituțiilor partenere – colaboratori și sponsori. În luările de cuvânt și intervențiile sesiunii de vorbit s-a simțit energia pozitivă a participanților, dorința comună de a se lucra în echipă, confortul pedagogic al unei întâlniri profesionale la nivel înalt, generozitatea tuturor, bucuria îmbrățișării „inimă la inimă”, încurajarea reciprocă pentru trecerea de la stadiul de auditor la cel de vorbitor / speaker amator în public!

Am început acest proiect cu dragoste de copii și curaj în inimă, am pus în aplicare programul de activități, ba chiar am desfășurat activități în plus căci hotărâsem să dăm mână liberă creativității cadrelor didactice.

Calendarul activităților era ofertant tuturor beneficiarilor proiectului, astfel încât fiecare clasă implicată în proiect să poată valorifica potențialul creativ al elevilor, să prezinte pe pagina de Facebook a proiectului diferite exemple de bune practici, aspecte din activități, serbări, evenimente, lecții deschise, întâlniri de lucru, exprimare de păreri la microfon, prezentarea propriilor lucrări, produse și progrese, atât prin imagini, cât și prin filmări, așa cum am precizat și pe pagina de Web a școlii inițiatoare aplicante, școala la care activam: Școala Gimnazială Ioan Slavici din Oradea.

În perioada Sărbătorilor de Iarnă, fiecare școală / clasă din proiect a sărbătorit Ziua Națională a României, Sf. Nicolae și Crăciunul, desfășurând diferite activități prin care elevii au avut din nou acces la microfon, în fața colegilor, a părinților sau a comunității locale! La o bună parte dintre aceste activități a participat și fondatorul / managerul acestui proiect – fost cadru didactic, terapeut, mentor, coach, autor – Lia Marinela Avram.

Din ianuarie 2024 au început consultările cu cadrele didactice și fondatorul proiectului pentru a orienta activitățile din calendarul proiectului, astfel încât proiectul să se desfășoare pe două direcții: lecții, activități școlare și extrașcolare la nivel de clasă / școală ca echipă de proiect, precum și sesiuni de terapie de grup și sesiuni de vorbit în public, efectuate cu sprijinul terapeutului, fondatorul proiectului.

Și uite-așa am pornit în noul an calendaristic, cu gânduri bune și emoții constructive, cu mult curaj, cu efort, cu aplauze, cu articole în publicații locale, cu postări pe pagina de Facebook a școlilor partenere, pe pagina de Facebook a proiectului, postări ce demonstrau curajul elevilor, al profesorilor și îndeplinirea obiectivelor cu multă creativitate!

În vâltoarea proiectului care aducea zâmbete, prietenie, bucurie, depășire de bariere, destinul a făcut să întâlnesc un om minunat, care a facilitat popularizarea proiectului într-o publicație online: SCHOOL Bit – Jurnalul digital al Casei Corpului Didactic Bihor. Acest om, bun profesionist, mi-a dat ideea de a realiza Cartea Proiectului – o finalitate propusă în cadrul proiectului, o carte în format digital care va ilustra gânduri și emoții ce devin exemple de bune practici pentru cei care doresc să devină curajoși, așa cum am devenit noi, cei care am creat și implementat acest proiect.

Transmitem un mare „MULȚUMIM!” din partea echipelor de proiect, pentru această oportunitate!

profesor CRISTIȚA LUCA,

coordonator principal de proiect,

Școala Gimnazială Ioan Slavici Oradea

Sursă imagini: fototeca personală Cristița Luca

Leave a comment