Traumele din copilărie ale elevilor țin de un aspect sensibil al meseriei de profesor, adesea ignorat în pregătirea profesională: impactul traumei vicariate. Trauma vicariată sau trauma indirectă este cea pe care o absorbim de la cei aflați în suferință, ceea ce preluăm și ce acumulăm, modul în care reacționăm la suferința altuia de lângă noi.
Profesorii devin, în mod neintenționat, martori ai unor povești devastatoare din viețile elevilor lor, ajungând să resimtă emoțional durerea acestora. Deși meseria de profesor este percepută ca fiind axată pe educație și predare, realitatea demonstrează că implicarea emoțională este inevitabilă, iar aceasta
poate genera un cost psihologic semnificativ.
Este impresionant modul în care trauma elevilor poate transforma sala de clasă într-un spațiu de sprijin și vindecare. Totuși, acest lucru implică și un risc major pentru sănătatea mentală a profesorilor. Lipsa pregătirii pentru gestionarea traumelor secundare accentuează vulnerabilitatea acestora, având potențialul de a le afecta atât viața profesională, cât și cea personală.
VANESA GALIȘ
AI generated image
Citește articolul complet în numărul următor al periodicului trimestrial Paperless, aflat în pregătire. Paperless apare sub egida Casei Corpului Didactic al Județului Bihor.