Guvernul danez a decis să interzică utilizarea telefoanelor mobile în școlile primare și secundare, precum și în instituțiile de pregătire after-school, ca urmare a recomandărilor unei comisii guvernamentale. Aceeași comisie a apreciat că cei sub 13 ani n-ar trebui să dețină un smartphone sau o tabletă. Decizia guvernului danez se aliniază unei tendințe tot mai răspândite în Europa, unde autoritățile încearcă să reglementeze accesul copiilor la tehnologie.
Franța a interzis telefoanele mobile în școlile primare și gimnaziale încă din 2018 și a implementat o măsură prin care elevii de până la 15 ani sunt obligați să își predea telefonul la intrarea în școală. De asemenea, un raport francez publicat anul trecut a susținut că utilizarea smartphone-urilor ar trebui interzisă copiilor sub 13 ani.
În Norvegia, guvernul a impus recent o limită strictă de vârstă de 15 ani pentru accesul la rețelele sociale, argumentând că algoritmii platformelor sunt concepuți să „acționeze împotriva creierului copiilor mici”.
Ministerul educației din Danemarca, Mattias Tesfaye, a declarat că este esențial ca școala să rămână un spațiu de învățare, fără influența distragerilor digitale. Guvernul a anunțat că va modifica legislația existentă astfel încât toate școlile primare și secundare să devină spații fără telefoane. Aceasta înseamnă că elevii cu vârste cuprinse între 7 și 16-17 ani nu-și vor mai putea aduce telefoanele la școală, nici în timpul orelor, nici în pauze. Totuși, autoritățile locale vor avea posibilitatea de a introduce excepții pentru copiii cu nevoi educaționale speciale.
Comisia daneză pentru bunăstarea copiilor, înființată în 2023 de prim-ministrul Mette Frederiksen, a publicat un raport amplu care evidențiază impactul utilizării excesive a dispozitivelor digitale asupra copiilor și tinerilor. Studiul a arătat că 94% dintre tineri au avut un profil pe rețelele sociale înainte de a împlini 13 ani, deși aceasta este vârsta minimă legală impusă de multe platforme. De asemenea, copiii cu vârste între 9 și 14 ani petrec, în medie, trei ore pe zi pe aplicații precum TikTok și YouTube.
Comisia avertizează că această expunere crescută la mediul digital crește riscul ca elevii să fie influențați negativ de conținut dăunător, de presiunea socială de a fi mereu disponibili online și de comparațiile nerealiste cu alți utilizatori. Totodată, timpul petrecut pe ecrane reduce semnificativ participarea copiilor la activități esențiale pentru dezvoltarea lor, cum ar fi joaca, lectura, timpul petrecut cu familia și prietenii sau implicarea în activități recreative.
În acest context, raportul a recomandat ca părinții să nu le ofere copiilor un smartphone sau o tabletă înainte de vârsta de 13 ani. În plus, comisia a propus măsuri prin care companiile de tehnologie să fie obligate să protejeze copiii de conținutul dăunător și de strategiile de design menite să creeze dependență.
Președintele comisiei, Rasmus Meyer, a comparat impactul utilizării excesive a smartphone-urilor cu cel al fumatului în școli, subliniind că un copil care primește un telefon inteligent își vede întreaga viață „colonizată” de acesta.
Prin această decizie, Danemarca devine unul dintre cele mai restrictive state europene în ceea ce privește utilizarea telefoanelor mobile în rândul elevilor, marcând o schimbare semnificativă în abordarea guvernului față de tehnologie și educație. (după The Guardian)
Sursă imagine generic: lesud.ma