Inspectoratul Școlar Județean Bihor, Direcția de Sănătate Publică Bihor și Casa Corpului Didactic a Județului Bihor au organizat joi, 27 februarie, la Muzeul Țării Crișurilor, de la ora 9:00, o conferință intitulată Stil de viață sănătos: de la preșcolar la adolescent – provocări și soluții. Textul următor reprezintă o parte din contribuția la acest eveniment a dnei Sándor-Gavriș Ramona, profesor educator, CSEI Bonitas Oradea, care urmează să intre în corpul unei broșuri în curs de apariție, la Editura Didactica Militans a CCD Bihor.
Elevii de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Bonitas Oradea, au ocazia de a învăța săptămânal practica yoga, alături de profesorul Sándor-Gavriș Ramona (cu certificat de absolvire în formare profesor de yoga la Yoga Education Institute, predarea Hatha Yoga, Canada). Activitățile din cadrul disciplinei opționale intitulat „Drum către sine – Yoga pentru toți” cuprinde tehnici de hatha yoga adaptat pentru nivelul elevilor cu dizabilități și se desfășoară momentan în sala de clasă cu un număr de maximum 10 elevi, durata lecției fiind de 45 de minute.
Ora de yoga pentru copii cu deficiență mentală ușoară
Obiective specifice:
- dezvoltarea echilibrului și coordonării prin posturi simple de yoga
- îmbunătățirea concentrației și atenției prin exerciții de respirație
- reducerea tensiunii și stresului prin tehnici de relaxare
- promovarea interacțiunii pozitive în grup prin exerciții în perechi sau în grupuri mici
Materiale necesare:
- saltele de yoga sau perniță (1 saltea pentru fiecare copil)
- muzică relaxantă (opțional, pentru atmosfera calmantă)
- ilustrații sau fișe cu poze ale posturilor yoga (pentru o mai bună înțelegere vizuală)
- lumină difuză, pentru o atmosferă liniștită
- difuzor cu ulei esențial
- cartonașe de joc cu posturi yoga
Structura activității:
- Introducerea (5 min.)
- Încălzirea ( 5 min.) – întinderi ușoare (3 min.), respirație adâncă (2 min.)
- Exerciții de yoga ( 20 min.): Postura copacului (Vrksasana) – 3 min.; Postura pisicii-vacă (Marjaryasana-Bitilasana) – 3 min.; Postura copilului (Balasana) – 3 min.; Postura în formă de L (Adho Mukha Svanasana) – 3 min.; Exercițiu de respirație (Pranayama) – 5 min.; Postura războinicului (Virabhadrasana) – 3 min.; joc cu cartonașe posturi ( 5 min); relaxare finală (5 min.)
- Încheierea lecției (5 min.)
DANS ȘI COREGRAFIE
De asemenea, elevii de la Centrului Școlar de Educație Incluzivă Bonitas Oradea, au ocazia de a învăța săptămânal pași de dans și diverse coregrafii pentru diferite evenimente artistice și culturale coordonați de subsemnata, prof. Sándor-Gavriș Ramona, specializat în coregrafie. Activitatea se desfășoară în sala de subsol a școlii cu un număr de maxim 12 elevi.
Dansul și mișcarea au efecte benefice pentru sănătate și chiar terapeutice la copiii cu dizabilități. La activitățile de coregrafie elevii învață pe lângă mișcare și răbdarea, spiritul de a lucra în echipă, de a colabora cu ceilalți, reguli și disciplină, competitivitate (prin concursuri), ținută, eleganță și comportamentul adecvat. Prin dans dezvoltăm un corp armonios, gustul pentru muzica de calitate, simțul ritmic și auzul muzical, simțul estetic și desigur coordonarea mișcărilor.
Școala și-a format o trupă de dans, trupa Attitude, prezentă la diverse spectacole și manifestări artistice. Anul trecut, această trupă a luat locul I la faza națională a festivalului multicultural internațional Flori de mai, organizat de Inspectoratul Școlar, coordonat de Centrul Școlar de Educație Incluzivă Orizont, Oradea, și locul III la etapa internațională a aceluiași eveniment.
prof. Sándor-Gavriș Ramona,
CSEI Bonitas Oradea
Free stock image