Activități reale și transformatoare la Colegiul Național Mihai Eminescu

Proiectul educațional județean Fii curajos, vorbește! a fost un parteneriat, o colaborare, o noutate, o implicare a părinților, un schimb de bune-practici, sentimente, îmbrățișări, mult albastru, microfon, interviu și încercarea scenei pentru curajoși și timizi! Activitățile proiectului au facilitat dezvoltarea abilităților de comunicare orală, deschiderea emoțională și au încurajat vorbitul în public al elevilor.

În cadrul activităților desfășurate în proiect elevii s-au implicat activ, uneori am implicat și părinții pentru a dărui elevilor încrederea în sine, pentru a se adapta mai ușor provocărilor legate de comunicarea orală și de a învăța să-și gestioneze emoțiile în diferite situații.

În continuare, câteva exemple din emoțiile, curajul și implicarea noastră în acest proiect inedit, provocator, transformator.

Activitatea 1: Reporter pentru ziua de 8 Martie

Elevii s-au grupat în perechi și au discutat despre cum să formuleze întrebări și răspunsuri pentru interviul realizat cu prilejul zilei de 8 Martie – Ziua mamelor. Au adus de acasă microfoane și au exersat în perechi interviul înaintea prezentării și filmării lui în fața întregii clase.

Au jucat jocul de rol al reporterului și al intervievatului în fața clasei, prezentându-și fiecare echipă interviul la microfon. Întrebările au fost diversificate, iar răspunsurile simple sau complexe în funcție de perspectiva fiecăruia. Colegii i-au ascultat cu atenție, i-au aplaudat și i-au încurajat pe cei timizi. Au avut emoții fiind și în fața camerei de filmat, așa cum se vede din gestica și mimica lor, dar au făcut față cu brio.

Activitatea 2: Studiu tematic -Triunghiul Bermudelor

Există în clasele de Step-by-Step un spațiu de întâlnire, pentru comunicare în grup, fără spaţii sau bănci rigide, aranjare care facilitează coeziunea membrilor grupului. Aici e locul împărtăşirii experienţelor, al planificării activităţilor la începutul zilei, al evaluării sarcinilor, al concluziilor si al stabilirii în comun a regulilor şi responsabilităţilor. Există aici un Scaun al autorului, pe care fiecare copil devine personajul principal, locul de unde îşi prezintă ideile.

La studiul tematic Triunghiul Bermudelor, elevii au avut, în încheierea lui, de rezolvat o fișă cu întrebări și opinii proprii, cât și de realizat un portofoliu în care fiecare să aibă aportul propriu, printr-o lucrare. Aceasta este prezentată de pe Scaunul autorului, în fața colegilor, la locul de întâlnire. Evaluarea în cadrul studiului tematic are o parte în care elevii, prin desen, își exprimă propriile viziuni despre ce au învățat și le prezintă, oral colegilor. De asemenea, ei își exprimă o varietate de păreri științifice referitoare la activitatea paranormală din acel loc, propria interpretare argumentată și documentată.

Activitatea 3: Jocul de rol – mini-scenetă

La centrul de citire am observat plăcerea copiilor de a interpreta un text pe roluri. Astfel, că am dat ocazia copiilor să-și exerseze creativitatea scriind în echipă texte pe care, apoi, să le interpreteze sub formă de joc de rol. Am prezentat jocul de rol scris în fața colegilor am constatat că ne-ar fi de folos și marionetele personajelor, animalele sălbatice, astfel că le-am realizat la centrul de arte. Cu ajutorul părinților, am realizat și decorul de scenă pentru teatrul de păpuși și ne-am prezentat mini-scenetele în fața altor colegi.

Elevii au dat nume minscenetelor: Expediția, Ajutorul, Căsuța cea nouă, Animalele înfometate, Animalele din pădure.

A fost provocator la început, dar pentru că au intrat foarte bine în rol am făcut o caravană cu micii noștri actori prin mai multe școli și grădinițe, unde prin aplauzele și cuvintele de laudă primite și-au câștigat încrederea în sine, și-au dezvoltat spiritul de echipă și abilitatea de a comunica în public. Scena școlii sau sala de clasă au fost la fel de familiare pentru ei.

prof. înv. LAVINIA CORODEANU, prof. înv. MIRELA BAR,

Colegiul Național Mihai Eminescu, Oradea

Sursă imagini: fototeca personală Lavinia Corodeanu

Leave a comment