Training de echipă și exemple de bune-practici

În cadrul proiectului educațional județean Fii curajos, vorbește!, în calitate de coordonator principal de proiect, împreună cu fondatorul proiectului, Lia Marinela Avram, am organizat un training de echipă în data de 13 decembrie 2023. Activitatea s-a desfăşurat în sala de evenimente a Restaurantului Majestic din Oradea, locație oferită în mod voluntar pentru această activitate de proiect.

La activitate au participat coordonatorii locali de proiect din cele 11 școli partenere și membri ai echipelor de proiect din fiecare unitate școlară, reprezentanți ai instituțiilor partenere, colaboratori și sponsori pentru premiile elevilor cu succes și progres, la final de proiect.

Obiectivele activităţii au presupus: mobilizarea resurselor umane pentru participarea la training sau sesiuni interactive de vorbit în public (organizate de către fondator și coordonatorii de proiect), participarea profesorilor la aceste întâlniri de lucru, promovarea reciprocă a imaginii instituțiilor din proiect, precum și prezentarea impresiilor personale la finalul sesiunilor de vorbit în public (verbal, scris, prin postare pe pagina de Facebook, prin mass-media locală).

După primirea invitaților, în calitate de coordonator al proiectului și al acestei activități, am adresat un cuvânt de bun-venit și, conform desfășurătorului evenimentului, am prezentat câteva aspecte organizatorice privind colaborarea între parteneri și instituții. Apoi am dat câteva exemple de instrumente, metode sau bune-practici pe care le-am adaptat la clasă, unele preluate din activitatea mea la clasele anterioare și altele create – propuse ca exemple de activități ce pot deveni exemple de bune-practici în cadrul proiectului.

Redau în continuare aceste instrumente, metode sau exemple de bune-practici care au fost prezentate la întâlnirea de lucru și care, ulterior, s-au regăsit în fișele de activitate sau procesele-verbale ale activităților din proiect:

  • propuneri de set de întrebări pentru elevi – după vizionarea unui film, piesă de teatru, eveniment, serbare școlară (întrebări creative adresate de către profesor, cu o curiozitate blândă, care vor scoate la iveală bucuria, frustrarea, neputința, temerile, încrederea, curajul)
  • interviu cu ⁄ între elevi – după citirea pe roluri, dramatizarea unui text sau participarea cu un rol la serbare școlară, eveniment sau proiect școlar, cu motivarea sentimentelor privind personajul ales sau impus
  • o întâlnire de dimineață altfel – modalitate didactică de socializare cu adaptare la elevii mari sau întâlnirea de la începutul orei / cursului / activității (cuprinde salutul atipic, prezența elevilor, introducerea, motivarea, obiectivele activității, forme de evaluare)
  • Scaunul / Scena autorului – prezentarea de către elev a temei școlare, a creației literare sau artistice, a produsului, a ideii proprii sau adaptări: Scena îți aparține! ori Spune acest lucru la microfon!, dar în fața colegilor, stând pe un scaun special, decorat, adaptat pentru activitate sau o scenă improvizată
  • Nevoia-dorința mea (exprimată prin test sociometric, consiliere colectivă și / sau individuală privind acceptarea sau respingerea elevilor în cadrul colectivului clasei, a grupului de joacă din pauzele școlare; nevoia-dorința exprimată printr-un text creativ, text funcțional, desen, lucrare practică, mesaj scris însoțit de flori sau o fotografie / filmare
  • eseu sau comunicare verbală cu diferite ocazii: Crăciunul perfect pentru mine, Ziua școlii mele, Locul meu în univers etc.
  • Viziunea mea de valorizare – organizarea unei expoziții individuale a lucrărilor personale ale elevului cu motivare, argumentare privind viziunea proprie și conștientizarea sentimentului de valorizare ca elev, ca persoană, ca membru al familiei sau grupului
  • Eu sunt o moștenire – popularizarea talentului, apartenența la un grup sportiv, religios, cultural, ecologic, caritabil etc., în urma abilităților dobândite sau native (dezbateri, mese rotunde, tabere de vară, ieșiri la centre de recreere, sesiuni de vorbit în public)
  • îmbrățișări Inimă la inimă – metodă de creare de legături și de întărire a relațiilor interpersonale, îmbrățișări specifice proiectului
  • ședința de lucru la sfârșitul activității sau Ce m-a făcut să vibrez, să fiu fericit?; discuții libere privind activitatea unei zile, momente preferate sau sentimentele și emoțiile în urma lecțiilor sau activităților extrașcolare desfășurate

    Întâlnirea de proiect a continuat cu prezentarea-prelegere Cum să fim și să facem o diferență în educație?, susținută de către fondatorul proiectului, Lia Marinela Avram, care este speaker, trainer, mentor, coach, autor și administrator al SC Terapii Esențiale SRL, cu care s-a încheiat acest parteneriat. Prin experiența profesională bogată, fondatorul proiectului a dat curaj participanților pentru a putea purta discuții libere în public și pentru a putea ajunge chiar la stadiul de speaker amator.

    După această prezentare, unii participanți au devenit curajoși, ieșind în fața colegilor de proiect, pentru a vorbi liber, pentru a-și exprima părerile și sentimentele privind participarea la proiect și implementarea acestuia la nivel de clasă / școală.

    La încheierea activității, s-au adresat urări de susținere reciprocă și succes în realizarea proiectului.

    prof. LUCA CRISTIȚA,

    coordonator principal de proiect județean

    Leave a comment