Săptămâna 3-7 martie a fost o săptămână dedicată mamelor, astfel în sala de clasă fiind inaugurat un adevărat atelier de creaţie, zi de zi elevii realizând tablouri, felicitări, cutiuţe magice, desene, afişe pe care să le dăruiască acestora.
Vineri, 7 martie, la clasa IB de la Şcoala Gimnazială Avram Iancu Oradea s-a desfășurat o lecție de CLR specială la care au fost invitate mămicile și bunicile. Elevii au fost antrenați în 13 momente distincte, integrate care au avut ca temă ființa ce ne-a dat viață, MAMA.
Cântecele, jocul, exercițiile de scriere, de citire și de dezvoltare a vocabularului, recitarea unor poezii, audierea unei legende au fost cele care au conturat o atmosferă caldă, familială cu multe amintiri, zâmbete și lacrimi de emoții pozitive de ambele părți (mămici, copii).
Mămicile sau bunicile care au reuşit să răspundă afirmativ invitaţiei făcute, au intrat la început cu o oarecare sfială în sala de clasă la primele ore ale dimineţii, ocupând un loc comod în spatele clasei. Elevii entuziasmaţi, dar şi totodată se pare cam sfioşi i-au salutat pe cei prezenţi cu un salut drag lor, învăţat de la Giorgiana Popan (actriţa, scriitoarea şi povestitoarea internaţională de la AtelieR de cuvinte, Arad).











Chiar dacă a fost a doua oră din zi, introducerea în activitate s-a făcut prin intermediul pozei grăitoare (moment specific clasei noastre care face parte din rutina activităţilor de la Întâlnirea de dimineaţă). Li s-a expus la videoproiector o imagine sugestivă pe baza căreia li s-au pus cele două întrebări: Ce vedem? Ce simţim?/ La ce ne gândim când privim această imagine? Elevii apoi au scris cu litere de mână câteva cuvinte desprinse din poza grăitoare.
Asistentelor (au fost doar doamne) li s-au împărțit din recuzita clasei, palete cu like/ dislike pe care acestea le-au utilizat ca și confirmare sau dezaprobare pentru răspunsurile date de către elevi la câteva întrebări legate de acestea (vârstă, preferințe, culoarea ochilor, familie, etc.)/
Pentru că sunt clasa întâi și se îndeletnicesc cu buchisirea cititului, și azi au avut un text în versuri la prima vedere pe care l-au citit în lanț (pe versuri) și în întregime, rezolvând oral câteva exerciții. Împreună au descoperit că textul citit poate fi (dacă excludem ultimul vers) o ghicitoare.
Momentul de energizare a venit (la nevoie) cu un joc spontan de mișcare și atenție. Astfel, la auzul cuvântului MAMA, elevii pun mâinile pe cap, la auzul cuvântului MĂMICĂ, elevii pun mâinile pe umeri și la auzul cuvântului MĂICUȚĂ, pun mâinile la spate.
Cu toții au audiat legenda mamei, după care au răspuns la câteva întrebări legate de conținut, concluzionând rolul mamei în viața tuturor.










Trecerea la următorul moment s-a făcut pornind de la calitățile unei mame desprinse din legenda audiată. Fiind o oră de comunicare în limba română, elevii au citit în cor silabele amestecate ale celor 7 cuvinte. Pe rând au ieșit la tablă să le ordoneze corect, au găsit cuvântul pe care nu știu încă să-l scrie, iar pe celelalte le-au transcris pe rând, alți elevi. Au concluzionat și de această dată că toate cuvintele găsite și scrise sunt însușiirile unei mame. Elevii au ales din cele șapte pe cele care caracterizează propria lor mamă (cele care se potrivesc).
Un prim moment muzical a adus ca și dar neprețuit mămicilor cântecul Două silabe.
În continuare, elevii au completat enunțul notat pe flipchart Sunt fericit/ă când mama mea…. Diverse și interesante au fost răspunsurile copiilor.
Fiind o zi deosebită, de sărbătoare, elevii cei mai curajoși (noroc cu proiectul județean în care am fost implicați anul școlar trecut, Fii curajos, vorbește!) au recitat la microfon în fața clasei poeziile personalizate pentru mămicile lor.
Pe baza unor imagini proiectate la videoproiector, elevii alcătuiesc oral câte o propoziție despre activitățile de zi cu zi ale mamelor.
În cadrul unei cartograme au descoperit pe verticală cuvinte ce au legătură cu această sărbătoare. Au analizat aceste cuvinte după numărul silabelor, numărul literelor, literele inițiale/finale, etc.
Un al doilea moment muzical a adus un nou cântec ca dar sărbătoritelor, Fă-mă mamă să ating norii!
Elevii și-au exprimat urările adresate mămicilor, prin aruncareea și prinderea unei inimi de pluș de la un elev la altul.



Lecția s- a încheiat cu al treilea cântec, Să adun stea cu stea, și îmbrățișări însoțite de oferirea unor daruri create în această săptămână cu multă dragoste de către cei mici.
Mulțumesc, cu respect!

VOM REVENI CURÂND CU IMPRESIILE UNEIA DINTRE MĂMICI, CARE A ȚINUT SĂ ÎȘI EXPRIME RECUNOȘTINȚA PENTRU DARUL NEPREȚUIT PRIMIT CU OCAZIA ACESTEI ÎNTÂLNIRI.
prof. MONICA DORINA TOADER,
Școala Gimnazială Avram Iancu
Sursă imagini: fototeca personală Monica Toader

One thought on “Şcoala Gimnazială Avram Iancu: Mămico, te iubesc!”