Inspectoratul Școlar Județean Bihor, Direcția de Sănătate Publică Bihor și Casa Corpului Didactic a Județului Bihor au organizat joi, 27 februarie, la Muzeul Țării Crișurilor, de la ora 9:00, o conferință intitulată Stil de viață sănătos: de la preșcolar la adolescent – provocări și soluții. Textul următor reprezintă un rezumat al contribuției la acest eveniment al dnei psih. Cristina Maria Mărcuț de la Direcția de Sănătate Publică Bihor, text care urmează să intre în corpul unei broșuri în curs de apariție, la Editura Didactica Militans a CCD Bihor.
Profesorii joacă un rol esențial în modelarea comportamentelor pozitive ale copiilor, în special pentru cei din medii defavorizate sau familii cu părinți copleșiți de responsabilități. De multe ori, copiii devin surse de învățare pentru părinți, ducând acasă noțiuni despre igienă, gestionarea emoțiilor sau prevenirea fenomenelor precum bullying-ul și violența.
Modelarea comportamentului
Profesorul este un model pentru elevi, influențând formarea valorilor, atitudinilor și comportamentelor. Procesul de modelare presupune „spargerea” comportamentelor complexe în secvențe mai mici și ușor de asimilat. Interacțiunea cu colegii și învățarea în zona proximei dezvoltări (teoria lui Vygotsky) contribuie la progresul individual.
Condiționarea clasică (Pavlov)
Copiii învață prin asocierea unor stimuli cu anumite reacții. De exemplu, o experiență negativă poate fi legată de un element inițial plăcut, inversând efectul scontat (ex: copiii bolnavi care asociază înghețata cu greața provocată de chimioterapie).
Condiționarea operantă (Skinner)
Comportamentele se consolidează prin întăriri sau pedepse:
- întăriri pozitive (de exemplu, laude, atenție), care cresc frecvența comportamentelor dorite
- întăriri negative; acestea elimină un stimul neplăcut, pentru a încuraja un comportament corect
- pedepsele pozitive (de exemplu, corecții fizice) și negative (de pildă, retragerea unui privilegiu) pot reduce comportamentele indezirabile, dar riscă să afecteze echilibrul emoțional al copilului, mai ales dacă nu sunt însoțite de explicații clare
Impactul emoțiilor
Emoțiile negative au un impact mai puternic decât cele pozitive, fiind reținute mai ușor. Copiii pot uita detalii concrete, dar vor ține minte cum i-au făcut să se simtă anumite experiențe, subliniind importanța unui mediu educațional empatic și echilibrat.
psih. CRISTINA MARIA MĂRCUȚ,
Direcția de Sănătate Publică Bihor
Free stock image