Comunicarea asertivă reprezintă, la copii, abilitatea de a-și exprima gândurile, sentimentele și nevoile personale într-un mod respectuos, sincer și clar. Copiii care sunt învățați să comunice, să-și exprime gândurile se vor simți mai încrezători în forțele proprii și vor avea o stimă de sine mai ridicată în raport cu cei care au fost inhibați în procesul de comunicare.
Totodată, copiii care sunt încurajați să vorbească și au curajul de a spune atunci că au o problemă, vor fi mai capabili să mențină relații interpersonale sănătoase deoarece vor ști să pună limite și să își mențină valorile și principiile dobândite.
În cadrul proiectului educațional județean Fii curajos, vorbește!, elevii clasei I A de la Școala Gimnazială Ioan Slavici din Oradea, în anul școlar 2023-2024, au desfășurat numeroase activități cu scopul de a-și îmbunătăți abilitățile de comunicare cu ceilalți. Am adus în fața copiilor conceptul de comunicare asertivă mai cu seamă prin realizarea unor jocuri de rol în care elevii au intrat în pielea unor personaje, dezvoltându-și atât abilitatea de comunicare și vocabularul, cât și empatia unii față de ceilalți. Pentru a stimula interesul și curiozitatea acestui proces s-a introdus în activitatea copiilor, microfonul, care le-a stârnit interesul și s-au transpus cu ușurință în pielea altor personaje.
Prin comunicarea asertivă, copiii au învățat să-și exprime cererile sau opiniile fără a fi agresivi sau pasivi. Ei au fost învățați să-și apere interesele și să își stabilească limite, dar în același timp să respecte și să asculte punctele de vedere ale celorlalți.
Un alt punct specific acestui proiect inedit, a fost culoarea albastră, care simbolizează spiritualitatea, modul de viață liniștit, ușor, cumpătat, dar și curajul de a vorbi, a comunica chiar și asertiv, în același timp.
În perioada Sărbătorilor de iarnă, elevii au susținut un program artistic în fața părinților și a altor colegi. Aceste activități i-au stimulat să-și perfecționeze poziția corectă a corpului în fața unui public, să își stăpânească emoțiile, să transmită corect și fluent rolul primit.
Baloanele albastre, microfonul, sigla proiectului, ecusonul – ca elemente specifice ale proiectului, dar și elemente care inspirau curajul de a te exprima liber – au constituit un mijloc de a comunica asertiv atât în cadrul școlii, cât și în alte medii educaționale sau comunitare.
Elevii au avut în acest proiect, activități desfășurate la nivelul clasei, dar și la nivelul școlii împreună cu ceilalți elevi din cadrul proiectului amintit.

Așadar, proiectul Fii curajos, vorbește! s-a dovedit a fi eficient în dobândirea abilităților de comunicare în rândul elevilor. Acest fapt a condus și la o interacționare interpersonală mai bună, mai eficientă, mai elocventă și revelatoare.
prof. ANDREEA-IULIA MATEI,
Școala Gimnazială Ioan Slavici Oradea
Sursă imagini: fototeca Andreea Matei