O călătorie a curajului și descoperirii de sine

Proiectul educațional județean Fii curajos, vorbește! s-a dovedit a fi mai mult decât o simplă inițiativă didactică – a fost o veritabilă călătorie transformațională pentru toți cei implicați. Contribuțiile pe care vă invităm să le parcurgeți în continuare constituie mărturii ale unor cadre didactice dedicate, de la Colegiul Național Onisifor Ghibu Oradea, care au implementat acest proiect inovator în clasele lor și au fost martore la schimbările remarcabile pe care acesta le-a adus în viața elevilor.

De la micuții de clasa I care au învățat să-și depășească emoțiile și să ia pentru prima dată microfonul în mână, până la elevii mai mari care au descoperit puterea exprimării libere, acest proiect a cultivat încrederea în sine și curajul de a vorbi în public. Dincolo de competențele oratorice dezvoltate, inițiativa a condus la îmbunătățirea relațiilor interpersonale, creșterea stimei de sine și consolidarea unui climat emoțional echilibrat în sălile de clasă.

Vă invităm să descoperiți, prin intermediul acestor relatări autentice, impactul profund pe care proiectul Fii curajos, vorbește! l-a avut la clasă și modul în care a devenit un catalizator pentru schimbare pozitivă și dezvoltare personală.

„Oglindă, oglinjoară, cine e cel mai curajos din clasă?”

În clasa noastră au existat încă de mult timp diferite probleme legate de comportament. De aceea am așteptat foarte mult ca doamna Lia Avram să vină la o activitate la clasă, încă din momentul în care am întâlnit-o la prezentarea proiectului educațional județean Fii curajos, vorbește! Elevii mei din clasa a III-a E, datorită acestui proiect, au reușit să aibă mai multă încredere în ei, să fie mai curajoși, să își formeze promisiuni cu ei înșiși și pe care să le ducă la îndeplinire.

Am simțit în ultimele luni că în clasa mea nu a mai fost atâta agitație, ci au reușit să pună accentul pe stăpânirea de sine, ceea ce a dus spre responsabilizare. Se simte o schimbare în clasă!

Sunt foarte mulțumitoare că am participat împreună cu clasa mea în acest proiect!

prof. înv. primar REBECA TĂTAR

„Fii curajos, vorbește!” pentru clasa noastră

În cadrul proiectului Fii curajos, vorbește!, elevii clasei a II-a G au învățat să fie mai curajoși atunci când este vorba despre a-și expune ideile în public și în fața colegilor, fără să mai aibă teama sau nesiguranța că vor greși.

„A greși e omenește și din greșeli învățăm” – după acest slogan, elevii au pornit în desfășurarea acestui proiect. Au învățat să își exprime emoțiile, gândurile și sentimentele trăite chiar prin intermediul lucrului în echipă sau pe baza unor proiecte școlare, ceea ce le-a fost de mare folos elevilor mai emotivi sau retrași. Au fost încurajați cu toții să vorbească la microfon în fața clasei și au înțeles că trebuie să asculte și să fie ascultați atunci când au ceva de spus.

prof. înv. primar MĂDĂLINA JULA

Cum am devenit speakeri sau prezentatori

Clasa I J a desfășurat proiectul de-a lungul anului școlar, copiii fiind entuziasmați de ideea de a-și expune părerile, lucrările nu doar în fața colegilor, ci folosind și microfonul, conferindu-le o altfel de postură, aceea de a deveni curajoși. Nu toți au îndrăznit de la început, dar pe parcursul activităților, observându-și colegii, au prins curaj și astfel au avut postura de speakeri sau prezentatori. Chiar dacă la clasa I expunerea libera a ideilor este puțin greoaIe, le-am fost alături cu sfaturi, sprijin și idei pentru a trece
și peste această provocare.

La activitatea 100 de zile de școală, unde fiecare elev a avut de prezentat un proiect care conținea 100 de elemente în fața colegilor, dar și a tuturor părinților, fiecare părinte a vorbit la microfon, acest lucru fiind o provocare chiar și pentru adulți.

Sunt foarte mulțumită de progresul elevilor din clasă și de impactul pe care l-a avut acest proiect în creșterea stimei de sine. Sper că vom putea să continuăm acest obicei și să ne îmbunătățim cu toții această deprindere de vorbit în public, cu… curaj!

prof. înv. primar AMALIA CIORBA

Lecțiile învățate prin proiect

Activitățile desfășurate în cadrul proiectului ne-au învățat să ne conectăm, să ne exprimăm deschis părerile, să fim calzi, să învățăm să iubim, să vorbim în public, să depășim fricile vorbind despre ele, să ne cerem iertare, să ne împăcăm, să învățăm să ne acceptăm, să ne iubim atât cât este posibil, să trecem peste jenă și rușine, să vorbim deschis despre experiențele noastre, să fim curajoși.

A fost o experiență plăcută, deosebită în care am avut oportunitatea de a ne cunoaște mai bine, de a ne accepta unii pe alții cu calități și defecte și de a avea curajul de a vorbi în public.

În urma proiectului am constatat că s-au îmbunătățit relațiile dintre elevii de la clasa I F, s-au creat noi prietenii, a crescut stima de sine și încrederea în forțele proprii.

prof. înv. primar FLORINA JIARCA

La final de clasa I, la final de proiect

Fără să stau pe gânduri, am spus Da acestui proiect. Este unul dintre principiile personale, iar ca dascăl îmi doresc să văd copilașii la a căror temelie îmi aduc aportul că au încredere în forțele proprii și o stimă de sine crescută. Pe parcursul întregului an școlar, am profitat de fiecare ocazie să luăm microfonul în mână, să stăm tot mai încrezători în fața celorlalți colegi, să spunem ceva despre noi (lucruri pe care colegii nu le-ar putea ști, decât dacă le spunem) și / sau să prezentăm un proiect realizat individual, în pereche sau în grup.

Din toamna lui 2023 și până în vara lui 2024, lucrurile au evoluat foarte frumos și benefic pentru acești copilași. Am început la orele de Dezvoltare personală, iar mai apoi în orice moment prielnic și caut să încurajez acest lucru zi de zi.

Elevii clasei I G au avut de realizat o mini-carte, individual sau în pereche (îmi place să le dau opțiuni, chiar dacă scopul este același, ei simt că nu sunt constrânși; părinților le dau următorul exemplu: „Eu știu că astăzi la micul-dejun copilul trebuie să mănânce ou și îl întreb: Ce dorești, omletă sau ochi de ou? sau Ai teme la Comunicare și la Matematică, cu care dorești să începi?, dar asta este o altă discuție…), carte pe care ne-au prezentat-o și care mai apoi a ajuns în biblioteca clasei.

Am avut-o ca invitat la clasă pe Lia Marinela Avram, mentor, coach, fondatorul proiectului, alături de care ne-am simțit foarte bine cei mai mulți dintre noi, dar care ne-a ajutat și să ne vedem plusurile și minusurile la nivel de clasă, din punct de vedere al echilibrului emoțional. Elevii au fost puși față în față cu ei și cu ceilalți. Nu este deloc ușor pentru un copil de clasa I să fie responsabil / asumat pentru tot ce spune / nu spune, face / nu face, de aici pornesc și frustrările pe care trebuie să știe sau să învețe să le gestioneze, iar aici intervenim noi, adulții din viața lor, modele, sfătuitori, atât pentru copii, cât și pentru părinți. De cele mai multe ori când am întâmpinat o situație cu vreun copil, am discutat cu părintele și s-a intervenit din ambele părți (părinți – profesor), iar rezultatele au apărut negreșit.

Înainte de vacanța de primăvară, în luna aprilie, am desfășurat un workshop, Vocea fricii mele, care îi ghida pe copii într-o călătorie de descoperire și învățare emoțională. Dezvoltarea inteligenței emoționale îi ajută pe copii să aibă încredere în ei și să se exprime cu curaj. Autocunoașterea și empatia față de ceilalți dezvoltă relații sociale sănătoase. Copiii au învățat cum să transforme emoțiile negative și cum să reacționeze într-un mod sănătos în fața acestora. Atunci și de fiecare dată când am ocazia le prezint faptul că abilitățile emoționale puternice sunt esențiale pentru succesul personal și profesional.

Un alt moment oportun pentru a vorbi în fața colegilor a fost după vacanța de primăvară, când am sărbătorit și Învierea Domnului nostru Iisus Hristos și fiecare elev a spus cum se pregătește el / ea cu familia pentru această sărbătoare și ce semnificație și însemnătate are pentru fiecare dintre noi.

Nu în ultimul rând, am luat microfonul în mână, la final de clasa I, să prezinte fiecare copil Alfabetul de mână, personalizat, să spună cum a fost experiența din acest an școlar, ce a fost mai simplu, ce a fost mai dificil, activități preferate și mai puțin preferate. Și mare mi-a fost mirarea să aud din gura majorității elevilor că „a fost ușor!”, după toate experiențele trăite, cu reușite de la prima încercare până la a zecea, dacă a fost necesar.

Însă acest lucru îmi și ne întărește credința că răbdarea, munca, perseverența, empatia, vorbitul potrivit și ascultatul când e nevoie – într-un cuvânt, implicarea și conectarea în munca noastră cu elevii – au sigur rezultate; bineînțeles, dacă există și o bună colaborare din partea părinților și a elevilor.

Cu siguranță, activitățile de acest gen nu se încheie odată cu acest an școlar, ci vor continua, atâta timp cât sunt bine-primite de elevi și părinți și ne aduc roade bogate.

înv. VIOLETA SECARĂ

Gânduri la final de an și proiect educațional

În cadrul proiectului Fii curajos, vorbește!, am participat la mai multe activități în colaborare cu cadrele didactice de la clasele a I-a G, a I-a H și a II-a I. Ca și consilier școlar, am rezonat cu ideea proiectului, de a încuraja elevii să-și exprime emoțiile trăite într-un mod asertiv și a-i încuraja să preia cuvântul în fața unui grup mai mic sau mai mare de persoane.

În întâlnirile avute, tema centrală a fost Încrederea. Prin intermediul unui exercițiu de brainstorming, folosit ca metodă de captare a atenției, copiii au spus că Încrederea este curaj, pace, siguranță. Ulterior, am discutat despre ce înseamnă să fi un copil/elev încrezător și am elaborat împreună niște „cuvinte magice”, pe care adesea le putem folosi în momentele în care bat la ușă gândurile neîncrederii (Pot face asta!, Mă voi descurca!, Va fi bine!, Am încredere în mine!).

La finalul activităților am elaborat o broșură, Broșura mea despre încredere, ce pune laolaltă toate informațiile acumulate și discutate pe parcursul întâlnirilor.

Indubitabil, proiectul Fii curajos, vorbește! a adus o valoare considerabilă elevilor participanți, au scos din zona de confort copiii introverți și i-a provocat pe cei extroverți. Totodată și noi, cadrele didactice, prin colaborarea avută ne-am deschis orizonturile cunoașterii, am făcut schimb de bune practici, ne-am dezvoltat abilitățile și ne-am împărtășit experiențele.

prof. cons. școlar CJRAE, GEANINA MARIA CRAINIC,

punct de lucru CN Onisifor Ghibu

Diversitatea experiențelor împărtășite de cadrele didactice evidențiază versatilitatea proiectului și adaptabilitatea sa la diferite niveluri de vârstă și contexte educaționale. Fie că vorbim despre prezentări individuale, lucru în echipă, workshop-uri de inteligență emoțională sau activități de autocunoaștere, toate acestea au avut un numitor comun: încurajarea elevilor să depășească barierele fricii și să își exprime gândurile și emoțiile cu autenticitate.

Aceste mărturii sincere ale cadrelor didactice nu reprezintă doar o reflecție asupra realizărilor obținute, ci și o sursă de inspirație pentru toți educatorii care cred în puterea cuvântului rostit cu curaj și în importanța dezvoltării competențelor socio-emoționale ale elevilor. Impresiile lor surprind esența transformării pe care proiectul a adus-o atât în dinamica claselor, cât și în comportamentul individual al elevilor.

Sursă imagini: fototeca Luca Cristița

Leave a comment