Ziua internațională de conștientizare a autismului: Lecție de empatie și acceptare

Deși nu se marchează cu festivități pompoase sau artificii, 2 aprilie rămâne o zi în care se aprinde, în tăcere, una dintre cele mai necesare lumini ale lumii noastre: conștientizarea. Iar la CSEI Orizont Oradea – Structura Tileagd, această lumină a devenit o flacără caldă, vie, care a adunat în jurul ei suflete deschise, voci curajoase și mâini întinse către diversitate.

Sub coordonarea unei echipe de profesori dedicați – Silvia Petroi, Simona Herlaș, Otilia Urs, Marinela Marcu, Crina Calotă și subsemnatul, psih. Alin Crețu, elevii au participat la o activitate extracurriculară memorabilă, dedicată Zilei Internaționale de Conștientizare a Autismului. Aceasta, stabilită oficial în 2007 printr-o rezoluție a Națiunilor Unite, își are rădăcinile în dorința de a face lumea mai dreaptă, mai informată și, mai ales, mai deschisă către cei care trăiesc altfel – dar nu mai puțin autentic – decât restul.

Nu a fost doar un eveniment, ci o veritabilă lecție de viață, în care empatia a fost materia de bază, iar acceptarea – examenul dat. La Tileagd, acest deziderat s-a transformat într-un program dens și profund: În cadrul prezentărilor interactive, într-un limbaj clar, cald și accesibil, profesorii au demontat mituri, au oferit informații esențiale și au deschis porți către înțelegerea autismului.

Puzzle-ul colorat, simbol al autismului, a devenit inspirație pentru postere, desene și mesaje de susținere realizate de elevi, cu emoție și implicare, prin intermediul atelierului de creație. Poeziile scrise de copiii cu autism sau despre ei au adus lacrimi și aplauze, nuanțând momentul artistic. Exercițiile de comunicare și colaborare au fost punți între lumi aparent diferite, dar unite printr-un numitor comun: umanitatea.

Activitatea nu a fost doar despre conștientizare, ci și un model de bună practică în educația incluzivă. Prin îmbinarea informației cu trăirea, a cunoașterii cu empatia, s-a creat un context educațional în care elevii nu doar au învățat despre autism, ci l-au simțit și l-au înțeles mai bine.

Iar acest lucru e, poate, cea mai frumoasă victorie a educației incluzive: nu doar informarea, ci transformarea. Pentru că viitorul unei societăți echitabile nu se construiește doar prin discursuri, ci prin gesturi reale, prin educație și prin asumarea responsabilității de a nu lăsa pe nimeni în afara cercului.

Dincolo de statistici, diagnostice și etichete, autismul înseamnă oameni. Copii, adolescenți, adulți care simt, gândesc, visează – poate altfel, dar la fel de profund. Autismul nu este o barieră, ci o lume aparte care ne invită să o înțelegem. Iar Tileagdul a demonstrat că inima școlii bate și pentru aceste lumi.

Puternic. Clar. Cu speranță.

Pentru că uneori, lecțiile cele mai importante nu se scriu pe tablă, ci în suflet.

psih. ALIN CREȚU

Sursă imagini: fototeca Alin Crețu

Leave a comment