În anul școlar 2023-2024 am avut oportunitatea de a participa la proiectul educațional județean Fii curajos, vorbește! Am fost coordonator local de proiect și am reprezentat cu mândrie și responsabilitate școala noastră, Școala Gimnazială Lucreția Suciu din Oradea, ca școală parteneră. Elevii mei, elevii clasei I, au fost încântați să participe la acest proiect inedit!
Am participat la activitățile proiectului, conform etapelor stabilite: Lansarea proiectului, Sesiunea de vorbit în public în cadrul Întâlnirii – Training de echipă, Întâlnirea coordonatorilor locali de proiect, Diseminarea proiectului.
De asemenea, am primit voucherele cadou oferite elevilor la sfârșitul anului școlar de către partenerii – sponsori ai proiectului.
Prin aceste activități, ne-am cunoscut mai bine colegii din școlile partenere, precum și din școala inițiatoare de proiect, am avut schimburi de experiență, am descoperit exemple de bune practici și oameni deosebiți, creativi și capabili de muncă în echipă, dar cu devotament! Am utilizat elementele specifice proiectului, am desfășurat activități conform Calendarului propus în structura proiectului.
Cu pași timizi, am reușit să desfășurăm prima activitate din cadrul proiectului. Așa am pornit – cu speranțe – la drum privind curajul de a vorbi în public, de a da sau a lua un interviu, de a comunica mai bine gândurile și impresiile.
Elevii creșteau, dar creștea și curajul și puterea dialogului cu ei și între ei. Relațiile dintre elevi erau constructive și obiectivele proiectului prindeau contur.
Propun în următoarele rânduri, ca experiență pozitivă, prezentarea unei activități extracurriculare care a urmărit îndeplinirea obiectivelor proiectului. La Întâlnirea de dimineață, elevii au fost provocați să scrie cuvinte care au inițialele scrise pe Flipchart. Au descoperit pe coloane cuvintele: respectul, încrederea și atitudinea (cele trei valori promovate în cadrul proiectului). Am purtat discuții despre cele trei cuvinte. Trei elevi (elevii sunt cei care au ajuns primii la școală, regula clasei noastre) au fost provocați să răspundă (în timp ce sunt filmați) la anumite întrebări.
Astfel, am ajuns la jocul de rol De-a reporterii și am urmărit exersarea comunicării eficiente despre noțiuni referitoare la mediul școlar. Prin formarea unor competențe de comunicare, am deschis procesul complex și de durată care s-a desfășurat pe întreg parcursul școlar. Elevii s-au obișnuit cu: microfonul, ecusonul, culoarea albastru, sigla proiectului, camera foto sau camera de filmat și au participat activ, devenind mai curajoși și mai încrezători în fața colegilor!




Redau schematic fișa de activitate care evidențiază desfășurarea jocului și obiectivele activității:
FIȘĂ DE ACTIVITATE EXTRACURRICULARĂ
ȘCOALA: GIMNAZIALĂ LUCREȚIA SUCIU ORADEA
DENUMIREA ACTIVITĂȚII: Fii curajos, vorbește!
DATA: 12.02.2024
LOC DE DESFĂȘURARE: sala de clasă I A
COORDONATOR: prof. Băliban Carmen
GRUP-ȚINTĂ / ELEVI PARTICIPANŢI: elevii clasei I A
SCOP: facilitarea accesului la instrumente educaționale și metode terapeutice care dezvoltă cu ușurință copiilor abilități de comunicare, exprimare, deschidere emoțională și vorbit în public
OBIECTIVE:
- să descopere cuvinte pentru inițialele propuse
- să citească fluent și corect cuvintele descoperite
- să poarte discuții despre respect, încredere, atitudine
- să participe la interviu
- să desfășoare jocul de rol De-a reporterii – exersarea comunicării eficiente despre noțiuni referitoare la mediul școlar
MOMENTELE ACTIVITĂȚII / DESFĂȘURAREA ACTIVITĂȚII:
- La momentul Întâlnirea de dimineață, elevii scriu cuvinte care au inițialele scrise pe flipchart cu albastru
- Se citesc cuvintele descoperite pe cele trei coloane
- Se explică elevilor ce înseamnă: respectul, atitudinea și încrederea
- Primii trei elevi care au ajuns la școală sunt propuși pentru a participa la un interviu
- Elevul care este votat de către elevii clasei va lua un interviu tuturor elevilor care au participat la activitate
- Elevii participă la jocul de rol De-a reporterii
REZULTATE:
Elevii au fost foarte încântați de activitatea desfășurată.
MODALITĂȚI DE EVALUARE:
Aplauze, diplome, poze pe pagina de Facebook a proiectului Fii curajos, vorbește!
Folosirea metodelor activ-participative în cadrul activităților din proiect au facilitat dezvoltarea exprimării orale și emoționale a elevilor, precum și deprinderi ca: ascultare activă, dialogare, însușirea și folosirea formulelor de politețe, respectarea normelor de comunicare orală.

Mulțumim inițiatorilor pentru oportunitatea de a participa la acest proiect!
prof. CARMEN BĂLIBAN,
Școala Gimnazială Lucreția Suciu Oradea
Sursă imagini: fototeca Băliban Carmen