Luna mai, Luna florilor a început la clasa I B. Ne-am propus ca zilnic să avem un moment dedicat florilor, o activitate integrată care să îmbogăţească valiza personală a cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor elevilor.
Astfel, în prima săptămână din luna mai am abordat activităţi practice, citirea şi analizarea unei poezii (scrisă de Vali Slavu), brainstorming, poza grăitoare a zilei, cărticica de colorat pentru elevul săptămânii, Punch Box, ce conține 16 provocări cu nume de flori, detectivii florilor în sala de clasă, vizionarea pozelor postate până acum în albumul clasei, Floarea mea din ghiveci (de acum patru săptămâni) de pe grupul de Facebook închis al clasei, cântece cu flori, curiozităţi despre flori, jocuri Wordwall cu flori, poveşti și legende cu flori, tutoriale despre cum să desenăm flori.
Fiecare activitate inițiată la clasă a avut beneficiile sale și a fost primită cu entuziasm de către clasă, dar trei au fost momentele prezente zi de zi care consider că le putem defini ca fiind cireașa de pe tort a activității.







Poza grăitoare
Aproape în fiecare zi, la Întâlnirea de dimineață, avem momentul pozei grăitoare. Poza grăitoare e o poză aleasă de cele mai multe ori cu un scop, având legătură cu temele zilei care vorbește, transmite ceva și îi provoacă pe elevi la o varietate de sarcini.
În această săptămână, toate au avut ceva comun și anume florile, aflându-ne în luna mai, luna florilor.
Voi exemplifica ultima poză grăitoare a acestei săptămâni. În prima parte, elevii au răspuns la cele trei întrebări pe care le adresăm de fiecare dată, la fiecare poză: Ce vedem? La ce ne gândim? Ce simțim?
Apoi, împărțiti pe trei rânduri, au scris fiecare (cu litere de mână) pe rând, pe poza proiectată pe tablă: cuvinte ce denumesc posibile nume pe care gata le-ar putea avea; cuvinte ce denumesc culori ce se observă în poză; cuvinte ce denumesc elemente din natură ce se regăsesc în poză.
Poza grăitoare reprezintă un moment prin care fie se pot verifica, se pot reactualiza anumite cunoștințe dobândite anterior, fie se poate capta atenția, pregătind psihologic elevii pentru ceea ce urmează. Este un moment creat și inițiat de către mine din timpul pandemiei și abordat încă din clasa pregătitoare la acest colectiv, având reale beneficii în activitatea de predare – învățare – evaluare și ce e mai important e că are mare lipici la clasă, le place mult să se exprime, să vorbească, să-și spună părerea, să-și imagineze, să fie provocați.
Arte vizuale și abilități practice
Activitățile practice de dimineață sau din cadrul orei de AVAP au avut în această primă săptămână ca subiect central florile. Astfel, prin tehnici variate, folosind materiale diverse (pahare carton, paie plastic, coji fistic, hârtie colorată, plastilină, hârtie formă. brioșe, lemn, etc) elevii au creat tablouri, obiecte decorative creative, unice.
ÎN PARFUM DE LAVANDĂ
Introdus în urmă cu mai bine de o lună la clasă, Punch Box-ul cu 16 provocări, a avut în această săptămână ca punct de plecare flori scrise cu litere de mână / de tipar, mari și mici, iar provocările aflate în spatele cuvintelor-cheie au făcut apel la reamintirea poeziilor și cântecelor învățate până acum, confirmându-ne încă o dată că nu uităm de tot ceea ce am învățat cu o zi, o săptămână, o lună, un an înainte (dacă tot am studiat unitățile de măsură pentru timp în aceste zile).
Florile de tot felul au fost prezente și observate cu atenție de către copii, iar mireasma îmbătătoare a uleiului de iasomie și lavandă de la difuzorul de aroma therapy a făcut ca sala noastră de clasă să fie un loc primăvăratec, relaxant, unde albinele, fluturii și păsărelele s-ar alătura negreșit copiilor harnici, voioși și descurcăreți, ai clasei I B de la Școala Gimnazială Avram Iancu Oradea.













Elevii clasei sunt spontani și inimoși, iar colegul Nicholas, în ton cu ceea ce ne doream și planificasem a fi în această săptămână dedicată florilor, iubirii, gingășiei, bucuriei, vieții, a asigurat motivația pentru ceea ce aveam de făcut și experimentat împreună, venind într-o dimineață stingher, dar hotărât totodată, cu un fir de trandafir la care agățase o inimioară argintie.
Urmează o nouă săptămână cu teme noi, cu noțiuni noi, cu surprize și provocări care să stârnească curiozitatea, implicarea și învățarea!
prof. MONICA TOADER,
Școala Gimnazială Avram Iancu Oradea
Sursă imagini: fototeca Monica Toader