La Întâlnirea de dimineață, devenită rutină înaintea începerii activităților din orar, la clasa I B, avem o paletă bogată de momente educative, din care zilnic abordăm două – trei.
Astfel că pe parcursul unei săptămâni avem: salutul, calendarul zilei, împărtășirea cu ceilalți (din programul de acasă), jocuri muzicale / de spargere a gheții / de reconectare / de cunoaștere și autocunoaștere, înviorarea, poza grăitoare, repetarea / reactualizarea / verificarea sub formă de joc a cunoștințelor însușite anterior, marcarea unor evenimente naționale / internaționale, anunțarea obiectivelor urmărite în ziua respectivă (mesajul de la flipchart).
Fiind prima zi dintr-o nouă săptămână de școală și fiind o zi cam mohorâtă, când cu toții se pare că nu aveam o energie pozitivă debordantă, am considerat că e prilejul să aduc ceva nou la Întâlnirea de dimineață: să fie atractiv, util, să stârnească atenția, curiozitatea elevilor și totodată sub forma unui joc să facem și matematică și comunicare și dezvoltare personală și muzică și mișcare, adică o activitate integrată.
Am adus în fața elevilor o cuti, tip Punch Box, pe care o întâlnim de obicei la petrecerile copiilor, unde se ascund dulciuri. Este o cutie cu 16 cercuri în spatele cărora se lipește o hârtie colorată. Pe cele 16 cercuri am scris numere naturale de la 0 la 100. În interiorul cutiei în cele 16 locuri din spatele cercurilor am așezat tot atâtea provocări din viața de zi cu zi a elevilor. Învățătoarea spune un număr indicând o caracteristică a acestuia (nu direct) de exemplu: cel mai mic / mare număr, numărul din doua cifre cu suma lor 11, numărul cel mai mic / mare format din cifre identice, numărul format din două cifre consecutive crescător / descrescător, numărul care e succesorul / predecesorul lui etc. Copilul care recunoaște numărul vine și descoperă ce provocare ascunde acesta, spărgând cerculețul. Citește în fața clasei provocarea și o îndeplinește.





Au fost 3 numere descoperite din prima, iar provocările le- au plăcut mult și a fost evident că abia au așteptat zilele următoare să vadă ce descoperă și ce li se mai pregătește.
Am continuat cu a doua săptămână în care am avut scrise pe cele 16 cercuri litere de tipar și de mână, mari și mici, iar că provocări au fost întrebări din lecțiile făcute la MEM (animale, plante, corpul omenesc.
De exemplu: Mă gândesc la cerculețul pe care e scris o literă mică de tipar pe care o găsim de două ori în cuvântul pere. Mă gândesc la cerculețul pe care e scris o literă mare de tipar cu care scriem numele orașului nostru. Mă gândesc la cerculețul pe care e scris o literă mică de mână care se afla la finalul cuvântului pod. Mă gândesc la cerculețul pe care e scris o.litera mare de tipar care ne ajuta sa scriem Florin, Florina și Franța.
A urmat o săptămână în care provocările amuzante de dimineață ale momentului Punch Box au fost descoperite zi de zi cu ajutorul unor cuvinte formate din trei litere: Care e cuvântul care e opusul lui rău Care e cuvântul din două silabe care începe și se termină cu același sunet? Care e cuvântul care se citește lafel și de la sfârșit la început?
A fost și o săptămână în care Punch Box-ul avea pe cele 16 cerculețele scrise numerele naturale de la 1 la 16, iar ca provocări exerciții și probleme matematice.






Poeziile și cântecele reamintite în prima săptămână de școală a lunii mai, numită și Luna florilor, provocările cu nume de flori ale Punch Box-ului ne -au confirmat încă o dată că nu uităm de tot ceea ce am învățat cu o zi, o săptămână, o lună, un an înainte.(dacă tot am studiat în această săptămână unitățile de măsură pentru timp): floare de primăvară de mai multe culori care miroase îmbătător, vestitorul primăverii, gingaș și delicat, floarea specifică anotimpului toamna, floare parfumată ce înflorește din mai până în octombrie
Mulțumesc mult pentru cutia cadou primită de la cineva drag, ce a ținut minte că orice obiect poate să devină, cu puțină creativitate, material didactic folositor în sala de clasă.
Cu puțină creativitate și implicare, se poate adapta săptămânal această resursă la nevoile clasei, la obiectivele urmărite, la evenimentele naționale / internaționale marcate.
prof. MONICA TOADER,
Școala Gimnazială Avram Iancu Oradea
Sursă imagini: fototeca Monica Toader