Într-o lume educațională tot mai axată pe rezultate, testări și standarde, pentru că am avut şansa de a cunoaşte două doamne profesoare de muzică de excepţie (cărora le sunt profund recunoscătoare, și anume Ana Maria Rusu şi Anca Simion), am reușit să păstrez vie bucuria copilăriei și magia învățării prin metode creative și interactive, transformând muzica și mișcarea într-o parte esențială a fiecărei zile de școală.
La clasa I, activitățile muzicale știm prea bine că trebuie să fie interactive, ludice, ritmate și adaptate nivelului de dezvoltare cognitivă și motrică al elevilor. Obiectivul principal este dezvoltarea auzului muzical, simțului ritmic, coordonării, capacității de exprimare prin muzică și plăcerii de a cânta și a se mișca.
Referindu-mă la tipurile de activități muzicale potrivite pentru clasa I, aș putea să le clasific în :
- Cântarea vocală (individuală, pe grupe, în cor toți): cântece după auz, cântece cu mișcări sugerate, cântece cu răspuns
- Exerciții de ritm și percuție corporală: baterea ritmului cu palma, degetele, picioarele, ritmograme simple (palme – genunchi – masă, etc.), repetarea unor modele ritmice după auz, jocuri de tip Echo – învățătoarea bate un ritm, copiii îl reproduc
- Percuție cu instrumente simple: instrumente Orff (trianglu, maracas, xilofon, clopoței), instrumente improvizate (bețișoare, pahare, cutii, castaniete din carton), acompanierea unor cântece cunoscute cu bătăi simple
- Muzică și mișcare: jocuri de mișcare pe muzică („Scaunele muzicale”, „Statuile muzicale”), dansuri simple (românești sau internaționale – Hora, Polca, Dansul păsărilor), improvizații de mișcare pe muzică (copiii „desenează” cu corpul pe muzică)
- Audiții muzicale. ascultarea unor fragmente scurte din:muzică clasică („Anotimpurile” – Vivaldi, „Carnavalul animalelor” – Saint-Saëns), muzică pentru copii (folk, pop, jazz ușor), discuții ghidate: Cum te face să te simți? Ce îți imaginezi?, desene inspirate din muzică (activitate transdisciplinară)
- Activități interdisciplinare: muzică și matematică ( numărare pe ritm, adunări cu pași de dans), muzică și arte vizuale: ( desen după muzică, colaje cu note muzicale), muzică și limba română: (recitarea poeziilor în ritm, inventarea de versuri)
- Jocuri muzicale educative: „Ghicește sunetul” (recunoașterea instrumentelor după sunet), „Dirijorul invizibil” (un elev dă ritmul, ceilalți îl urmează), „Completează cântecul” (întreruperea bruscă – copiii continuă)
Un început de zi plin de energie și zâmbete
Încă din clasa pregătitoare, mi-am propus să creez un mediu pozitiv, în care buna dispoziție și implicarea activă a elevilor să fie prioritare. Astfel, ziua de școală începe cu momentul de înviorare muzicală: o melodie nouă în fiecare dimineață, pe ritmul căreia copiii se mișcă liber, cântă și își încarcă bateriile pentru ziua care urmează. Această rutină de doar câteva minute are un impact remarcabil: elevii vin cu plăcere la școală, sunt mai receptivi, mai atenți și mai implicați în activitățile care urmează. Atunci când dintr-un motiv sau altul uit/ezit să facem înviorarea, elevii îmi reamintesc, uneori chiar insistent până ce fac ceea ce ei așteaptă cu atâta nerăbdare.








Muzica – punte între emoție și învățare
Pe parcursul orelor, muzica este prezentă constant, fie sub forma cântecelor învățate după auz, fie prin mici intervenții muzicale care contribuie la înțelegerea conținuturilor. La orele de Muzică și mișcare, elevii explorează teme variate, dezvoltându-și simțul ritmic, auzul muzical și expresivitatea. Activitățile sunt gândite astfel încât să îmbine învățarea cu jocul și cu mișcarea: dansuri, jocuri ritmice, percuție corporală și instrumentală (cu instrumente autentice sau confecționate de copii din materiale neconvenționale – hârtie de copt, pahare, farfurii, bețe, creioane, etc.).
Creativitate, ritm și învățare interdisciplinară
Abordarea didactică a învățătoarei Toader Monica se remarcă prin integrarea muzicii în lecții din alte arii curriculare. De exemplu, copiii învață noțiuni de adunare și scădere pe pași de dans, memorează conținuturi prin cântece sau identifică ritmuri asociate cu fenomene din natură sau cu emoții. Strofele, poeziile, propoziţiile întâlnite la orele de CLR sau MEM pot căpătă la un moment dat valenţe noi, elevii creând melodii după preferinţe sau cânrîndu-le după melodii cunoscute de ei. La orele de Muzică și mișcare, elevii explorează teme variate, dezvoltându-și simțul ritmic, auzul muzical și expresivitatea. Întâmpinarea elevilor, dimineața, în sala de clasă, precu și pauzele devin momente educative plăcute – pe fundal se aud melodii tematice (de iarnă/primăvară,etc, jazz, simfonice, muzică pentru copii, hituri vechi/actuale), selectate în funcție de anotimp sau de temele abordate la clasă. Astfel, chiar și tranzițiile dintre activități contribuie la menținerea unei atmosfere echilibrate și stimulative.
Rezultate care se simt și se văd
Această abordare constantă și consecventă a avut rezultate vizibile: elevii sunt mai motivați, colaborează mai bine, se exprimă cu mai multă libertate și creativitate. Mai mult decât atât, și-au format o relație sănătoasă cu școala, percepută ca un spațiu al bucuriei și al descoperirii.
Prin implicare, pasiune și inovație, orice cadru didactic poate să ofere un model de bună practică pentru ceilalți. Eu am avut noroc de modele în acest sens, care m-au inspirat și m-au determinat să așez ora de muzică la locul său în orarul elevilor, ba mai mult să introduc elemente muzicale pe parcursul programului zilnic, spre bucuria și folosul elevilor mei. Muzica și mișcarea nu sunt doar momente recreative, ci instrumente esențiale în dezvoltarea armonioasă a copiilor, în stimularea inteligenței emoționale și a motivației pentru învățare.
De aceea, pentru fiecare săptămână selectez cu atenție resurse pe care să le utilizez la înviorare, ca momente de energizare pe parcursul zilei, ritmograme, muzicograme, percuții muzicale, jocuri muzicale pe echipe, cântece (pozitive/negative) etc.
Educația de calitate se construiește pas cu pas – și, în acest caz, pe pași de dans.
prof. MONICA TOADER
Sursă imagini: fototeca Monica Toader

SCHOOL Bit: Minds wide open