Jurnal de autoperfecționare profesională: Forumul Merito

Vara trecută, în vacanță, am luat contact pentru prima dată participând fizic la evenimentele educative inițiate și organizate de Comunitatea Merito (chiar dacă mai participasem online la unele webinarii, ateliere). Scopul acestor forumuri este de a-i conecta pe profesorii / persoanele implicate în educație la cele mai avansate tendințe ale acestei meserii în lume, împreună transformând meseria de profesor.

Obiectivele principale urmărite sunt să arate tuturor că există profesori cu vocație, pasionați, entuziasmați care devin modele pentru copiii noștri și îi inspiră pe ceilalți să creeze, să inoveze, să transmită copiilor pasiunea și bucuria de a descoperi și de a învăța.

Forumul de vară de la Râşnov, iulie 2024

În vacanța de vară, am avut parte de un weekend cu adevărat provocator, în care timp de două zile am cunoscut profesori deosebiți care au venit să învețe lucruri noi, am revăzut cu mult drag profesori minunați, pe care îi cunoșteam indirect, fiindu-mi de multe ori sursă de inspirație în activitatea la clasă, am participat cu mult interes la activitățile de la ateliere, am făcut schimb de experiență cu colegi din toate zonele țării, am făcut drumeție în pădure descoperind posibile activități pe care aceasta ni le poate oferi, am aflat despre însemnătatea utilizării la diverse discipline a teatrului de improvizație, am exersat o paletă bogată de jocuri, am înțeles la ce ne ajută reflecția / feedback-ul și de ce e bine să ținem un jurnal (noi, dar și elevii noștri), am explorat proiectele eTwinning, etapele de realizare, beneficiile acestora.

Sunt doar câteva lucruri câștigate de mine în urma participării la Forumul Merito pentru profesori de la Râșnov, cu tema Învățarea de bază și învățarea profundă prin crearea de contexte provocatoare.

Sunt recunoscătoare că am fost în aceasta comunitate, având oportunitatea de a crește profesional. Mulțumesc organizatorilor pentru inițiativele de zi cu zi, gazdelor pentru programul de seară oferit și nu în ultimul rând facilitatorilor pentru pregătire și deschidere. Abia aștept de la toamnă să pun în practică tot ce am învățat și totodată aștept cu nerăbdare următorul forum.

Vineri după-masă a avut loc deschiderea forumului de vară la Teatrul Amza Pelea. Râşnov. Sâmbătă, toată ziua, a fost cu şi despre învățare profundă / profesorul tehnician și cel reflexiv / teatru de improvizație. Duminică, o zi altfel de vacanță, a fost despre proiectele eTwinning / Săptămâna Verde (activități în natură, învățare prin aplicații, jocuri noi și interesante).

Chiar dacă au trecut câteva zile bune de la Forumul profesorilor derulat la Râşnov, primind acum câteva fotografii (credit foto Denis Bărbos), retrăiesc bucuria şi totodată curiozitatea (ce a caracterizat cele trei zile) de a afla lucruri noi, multe, interesante, practice, utile, pe care să le pot aplica în activitatea mea de la clasă în beneficiul viitorilor mei elevi din clasa întâi.

Toate cele patru ateliere (susținute de Simona Ghenea, Ema Patrichi, Mirela Spiță) la care am participat au adus cu certitudine un plus valoare experienței mele didactice. Sunt recunoscătoare încă o dată organizatorilor şi facilitatorilor pentru pregătire și atitudine! Mulțumesc pentru cartea ce mi-a fost dăruită ca răsplată a distanţei parcurse de la Oradea la Râșnov (și pe care am citit-o într-o după amiază, fără pauză, pentru a cunoaște și pentru a putea respecta cele 59 de principii pedagogice, pentru a fi un bun profesor la clasă).

Forumul de la Baia Mare, 5 octombrie 2025

De Ziua Mondială a Educației și a Profesorilor, cum altfel să fie decât cu învățare cu folos pentru activitatea de zi cu zi de la clasă? Deși a fost o zi de sâmbătă plină, intensă (de la 8.00 la 19.00), a trecut mai repede decât mă așteptam pentru că am fost interesată de problematica discutată și implicată în a afla câte mai multe și de a exersa metode digitale de învățare eficientă la ciclul primar.

A fost un atelier de la care am plecat mult mai bogată, adunând în tolba personală o varietate de aplicații ce pot fi adaptate specificului clasei de elevi și utilizate (în mod echilibrat cu metodele tradiționale) cu succes, în orice moment al lecției.

Cei trei facilitatori deosebiți – Coziana Zaharia, Gabriela Iancic și Cirlig Marian – 0au adus în fața celor 25 de cadre didactice prezente la atelier, din cele peste 250 participante la Forumul Merito Maramureș, exemple concrete cu impact asupra elevilor din experiența proprie de la clasă: o scrisoare.ro, Genially, Word art, Quizizz, Kahoot, Quivervision, Jigsawplanet, Virtuali_tee, Straw poll.

După ce le voi revizualiza, exersa zilele următoare prin munca personală cu laptop-ul, vor face parte din portofoliul meu profesional pentru a facilita predarea, învățarea și evaluarea, dar și pentru a o face mai plăcută, mai atractivă. M-am simțit în elementul meu pe parcursul întregii zile când mișcarea, jocul, exercițiile de respirație și muzica au fost folosite ca momente de energizare.

Forumul de la Sibiu, 4 aprilie 2025

O zi de sâmbătă dedicată autoperfecționării în plan profesional (și nu numai) petrecută mai bine de nouă ore alături de o comunitate deosebită de facilitatori și profesori din județul Sibiu cu precădere, dar și mulți din țară. Mulțumesc cu recunoștință pentru oportunitatea de a prinde un loc la unul din atelierele propuse la forumul de azi, inițiat de MERITO – Împreună transformăm meseria de profesor! Tare mult mi-aș fi dorit să pot fi prezentă la toate atelierele deoarece au fost teme abordate de mare interes, coordonate de profesori cu pregătire și experiență, adevărați mentori pentru orice dascăl.

Titlul atelierului la care am avut bucuria de a fi prezentă, O scurtă istorie a numerelor, a fost susținut cu o deschidere colegială și o implicare vocațională pentru actul educațional de două doamne profesoare speciale pentru mine, distinse în adevăratul sens al cuvântului: Consuela Coltan și Ioana Hochia. Structurarea creativă și totodată atractivă a atelierului, resursele materiale, cadrul primitor pregătit, jocurile abordate, munca pe echipe au fost la înălțime, reușind să facă ca timpul scurs să pară o clipă, și totuși mult prea scurt.

Legătura matematicii cu istoria este una clară, iar necesitatea găsirii unor strategii didactice potrivite prin care elevii să înțeleagă de ce avem nevoie în viața de zi cu zi de acestea, este importantă. Cu certitudine am învățat multe azi, iar de luni voi duce la clasă „valiza cu metode bune” și voi aplica treptat din cele descoperite sau pur și simplu validate azi.

Mă bucur că am reîntâlnit-o pe  Ema Patrichi, pe Coziana Zaharia și pe Baboş Ioana (mulțumesc pentru cadou și ajutor), sunt modele pentru mine prin tot ceea ce faceți! Mulțumesc pentru pozele de la deschiderea forumului; foto credit Denis Bărbos!

Forumul de la Buzău, 24 mai 2025

Am avut parte de un nou weekend special, în care am străbătut țara de la vest la est pentru a participa la un forum organizat de Comunitatea Merito, cu scopul de a mai aduna în cufărul meu magic (de învățătoare) cu resurse utilizate în activitatea didactică, zilnică, noi metode folositoare.

Pasiunea pentru autoperfecționare continuă, pentru copii, pentru educație a adunat la Buzău peste 200 de profesori, învățători și educatori din mai multe zone ale țării (mândră că buchetul simbolic de flori, format pe harta fizica a României a ajuns și la Oradea) .

Bucuria de a învăța împreună, de a face schimb de experiență, de a întâlni oameni noi, profesori inspiraționali a fost motivația mea de azi în a trece peste drumul foarte lung, vremea ploioasă și oboseala inerentă.

Din prima parte a forumului (sesiunea in plen) am notat câteva idei semnificative: un profesor bun nu se oprește din învățare; aceștia trebuie să se adapteze nevoilor, cerințelor societății actuale; creierul nu e făcut să învețe / e programat să nu facă efort, el vrea să se relaxeze, dar trebuie găsit exact ce copiilor le face plăcere, ce-i atrage: dacă nu repetăm ceea ce învățăm uităm 50% în prima oră de la învățare; transdisciplinaritatea, intercalarea momentelor integrate oferă revenirea la ce s-a învățat și oferă oportunitatea de a se recapitula, fixa ce se predă / învață.; învățarea e chiar dificilă, dar profesorul trebuie să o facă accesibilă, plăcută, astfel ca elevul să vrea să facă, să vrea să participe activ, să aștepte cu entuziasm ora următoare; captarea atenției, inserarea elementelor surprinzătoare pe tot parcursul unei ore/lecții este importantă; poveștile în activitatea școlară au o mare însemnătate, copiii dacă fac parte dintr -o poveste, învăța mai ușor, sunt mai receptivi; pentru formarea abilităților e nevoie de existența cunoștințelor; transmiterea informațiilor își are rolul său, dar e nevoie să-i învățăm pe copii să organizeze informațiile prin crearea unor scheme mentale, să poată/să știe să le utilizeze în viața de zi cu zi.

În a doua parte a forumului am participat la Atelierul de reflecție, susținut de două doamne prof. înv. primar deosebite (pe care cunosc și de pe online și de la alte evenimente), și anume Dediu Anca din Galați și Mirela Spiță din Bacău, cărora le mulțumesc cu aleasă recunoștință.

Acest atelier s-a definit prin: teorie succintă (din perspectiva psihologică, pedagogică, psihopedagogică, didactică); bibliografie valoroasă; exemple practice / jocuri / exerciții numeroase de reflecție; cooperare (muncă în perechi, pe grupe, în echipă); conștientizări (cu sens).

Chiar dacă am mai abordat până acum reflecția la clasă, am făcut-o empiric / intuitiv, dar de azi mă voi strădui să o fac să devina rutină în activitatea la clasă (respectând etapele acesteia) deoarece am aflat că reflecția e cel mai important moment al activității didactice, că este o metodă didactică care se pretează a fi utilizată la clasă printr-o paletă bogată de activități (fiind posibilă în orice etapă pe tot parcursul lecției ), că are rolul de a asigura trecerea de la învățarea de bază la învățarea profundă.

Sunt demonstrate o serie de beneficii ale reflecției în ceea ce privește formarea profilului absolventului din ciclul primar (a învăța să înveți), cât și cunoașterea, relaționarea, colaborarea în cadrul colectivului de elevi, dar și autocunoașterea acestuia (asumarea capacităților / aptitudinilor / deprinderilor, gestionarea emoțiilor).

Ca de fiecare dată, forumul se încheie tot cu o sesiune în plen cu toți participanții pentru un feedback constructiv (de ambele părți) discuții, concluzii, idei ce vor fi duse și aplicate în clasă / în colectivele școlare / în comunitate, precum și cu un program artistic oferit de elevii școlii-gazde sau ai altor școli din oraș.

În concluzie, pot spune că la  toate forumurile la care am participat am regăsit teme abordate de un real interes în activitatea didactică, o bună organizare a întregului eveniment, o structurare variată pe ateliere de învățare colaborativă susținute de către profesori facilitatori din toată țara, exemple practice diverse având la bază o fundamentare teoretică concretă prin cărți de specialitate mereu prezentate ca biografie de studiu.

Mă înscriu și particip la aceste forumuri din dorința de a ști mai multe și de a fi mai bună în activitatea mea de zi cu zi la catedră, de a-i putea face pe elevii mei să vină cu bucurie la școală, să fie atenți, activi și implicați la lecții și de a-i învăța să facă față tuturor situațiilor neprevăzute / obstacolelor apărute în viața reală.

Chiar dacă la finalul fiecărui forum am folosit acest cuvânt în mini-jurnalul pe care am obișnuit să-l scriu și în acest articol, închei spunând cu sinceritate și mare bucurie profesională că sunt recunoscătoare pentru că am această oportunitate de a cunoaște oameni care împărtășesc din munca lor, de a avea acces la resurse noi, utile și atractive în activitatea cu elevii. Sunt sigură că această colaborare va continua.

Aștept cu nerăbdare și interes următoarele forumuri. Mulțumesc organizatorilor, dar și familiei mele care mă susține și îmi e alături de fiecare dată!

prof. MONICA TOADER

prof. Monica Toader

Leave a comment