Ne acceptăm așa cum suntem!

Participarea la educație a tuturor copiilor, indiferent de cât de diferiți sunt ei necesită găsirea căilor prin care fiecare să fie integrat în structurile care facilitează învățarea socială și individuală. Astfel, accentul cade pe acceptare, cooperare, parteneriat, învățare socială și valorizare a relațiilor pozitive, umaniste, în educație.

Toleranţa este o atitudine ce reprezintă deschiderea şi respectul pe care le manifestăm faţă de diferenţele dintre oameni, de orice natură ar fi ele. La fel ca toate atitudinile se transmite în mod subtil. Copiii trebuie ajutaţi să devină persoane tolerante. De la vârste mici, copiii imită comportamentele celor din jur, dezvoltându-şi valori proprii. Nici o vârstă nu este prea mică pentru a-l ajuta pe copil să fie tolerant.

De la constituirea grupului şcolar, împreună cu elevii am elaborat un cod de reguli al clase, afişat la loc vizibil, care cuprinde regula şi avantajele respectării ei.

1. Dacă ne ajutăm la nevoie,  nu pierdem timp!
2. Dacă vorbim pe rând şi ascultăm cu atenţie, este linişte şi vom învăţa uşor!
3. Dacă păstrăm ordinea şi curăţenia, ne vom găsi cu uşurinţă lucrurile!
4. Dacă îmi respect cuvântul, îţi respect părerea, vom deveni prieteni adevăraţi!
5. Dacă împreună găsim soluţii pentru orice problemă,eliminăm conflictele!
6. Dacă lucrăm în echipă, ne bucurăm împreună!

Aceasta ne-a ajutat să creăm un climat plăcut de lucru, bazat pe respect reciproc şi înţelegere.

Având în vedere că lucrăm cu clase de copii eterogene, iar în grupul şcolar apar diferenţe  fizice, psihice, sociale, ne bazăm activitatea pe un set de principii prin care încercăm să creăm un mediu tolerant, propice dezvoltării, să acordăm şanse egale în educaţie tuturor copiilor. Întâlnim în grupurile cu care lucrăm  copii care necesită o atenţie specială, pentru că au probleme, e drept nu foarte grave. Am realizat integrarea activă şi eficientă  în grupul clasei, de cele mai multe ori prin joc. În toate activităţile am încercat să antrenăm fiecare copil, să-i stimulăm pe cei timizi să se afirme, să-i ajutăm pe cei cu tulburări de limbaj sau comportamentale, pe cei ce nu se pot concentra decât pentru scurt timp.

Am apelat la învăţarea individualizată pentru că există tendinţa ca aceşti copii să fie izolaţi de restul colectivului. Această strategie vizează contribuţia fiecăruia adusă situaţiei de predare-învăţare: propriile experienţe, atitudini, calităţi, abilităţi. Impune utilizarea unui material didactic variat(fişe, dicţionare, atlase, scheme, grafice, tabele, etc.), familiarizează elevii cu tehnici de muncă independentă, valorifică experienţa anterioară, se poate adapta stilurilor proprii de învăţare, respectă ritmul individual, stimulează spiritul de echipă, asigură corelarea intereselor cu obiectivele curriculare, stimulează încrederea în sine, elevul participă la evaluarea propriei munci, fiind evaluat în raport cu el însuşi.

Lecţiile bazate pe învăţarea prin cooperare influenţează interacţiunea directă şi formarea deprinderilor interpersonale şi de grup, formarea răspunderii individuale, interdependenţa dintre membrii grupului. Favorizează cunoaşterea reciprocă dintre elevi, înţelegerea şi acceptarea, integrarea în grup.

Ca formator, cadrul didactic este un exemplu pentru elevii săi. El trebuie să găsească modalităţi de promovare a toleranţei în rândul acestora. Dintre cele mai importante, am identificat câteva:

  • Prin ceea ce faci determină copilul să se simtă important, în siguranţă, iubit!
  • Ajută copilul să se descopere pe sine, creând situaţii în care să-şi exprime calităţile!
  • Creează ocazii în care elevii să ofere ajutor!
  • Creează oportunităţi de învăţare despre locuri, oameni, culturi noi!
  • Arată copiilor perspective diferite prin prezentarea de cărţi, cântece, evenimente culturale, sărbători naţionale şi internaţionale!
  • Implică-te când apare un comportament intolerant!
  • Dezvoltă abilităţi de negociere de rezolvare a problemelor, situaţiilor de criză!
  • Oferă modele de toleranţă şi respect!

Deci, trebuie să tolerăm ca să fim toleraţi, să respectăm ca să fim respectaţi, să oferim libertate ca să fim liberi, să iubim ca să fim iubiţi. Toleranţa trebuie privită ca o virtute şi nu ca o obligaţie.

Un exemplu de activitate în cadrul căreia elevii clasei I A de la Liceul Teoretic Lucian Blaga au învățat despre acceptarea diversității, pe înțelesul lor, a fost activitatea de comunicare în care au făcut cunoștință cu elefantul Elmer. Îndrăgitul personaj ne-a învățat că trebuie să avem încredere în noi, în primul rând și, mai apoi, să ne acceptăm unii pe alții așa cum suntem!

BIBLIOGRAFIE

Boboc, I. – 2002, „Managementul educaţional” – EDP, Bucureşti.
Neamtu,C. A. Ghergut, A. – 2000, „Psihopedagogie specială”, Polirom, Iaşi.

prof. înv. primar ANCA DANIELA TĂUT,

Liceul Teoretic Lucian Blaga, Oradea

Free stock image

Leave a comment