Unplugged Hackathon: Ghid pentru o vacanță dezlipit de ecrane

În 2025, intervalul de vârstă în care utilizarea rețelelor sociale devine semnificativă este de 5-10 ani, în condițiile în care, în 2019, aceasta era de 9 ani, iar în studiul din 2021, vârsta medie la care copiii utilizau rețelele sociale era de 8,2 ani. În aceste condiții, evenimentul Unplugged Hackathon reprezintă un răspuns creativ și terapeutic de intervenție. Adolescenții, în echipe, creează propriile povești vizuale despre o vacanță de vară fără ecrane, redescoperind bucuria interacțiunii directe și a colaborării reale, ghidați de facilitatori din domeniul educației și sănătății mintale și traineri din partea ECDL România.

Doi din cinci copii spun că au fost jigniți sau au primit mesaje supărătoare pe internet, în creștere comparativ cu 2021 și 2024, arată cel mai recent studiu realizat în rândul copiilor, din 2025.  48,3% dintre copii petrec peste 6 ore pe zi online, majoritatea acestui timp fiind dedicat rețelelor sociale.  Un copil din trei, dintre cazurile care au apelat la serviciile de consiliere ale psihologilor organizației în 2020– 2021, s-a confruntat cu stări de anxietate și a avut nevoie de consiliere și suport psiho-emoțional, procentul crescând la peste 50% în cazul adolescenților, mergând până la consecințe extrem de grave, și anume tentative de suicid.

„Este momentul unei acțiuni comune, curajoase și asumate de a le oferi copiilor noștri un spațiu în care să crească în siguranță, să încurajăm alternative sănătoase de petrecere a timpului liber. Ei vor spațiu să creeze, să se exprime, să fie ascultați, iar hackathon-ul le oferă exact aceste lucruri într-un mediu sigur. Ghidul de vacanță rezultat aici va fi distribuit în școli și folosit ca resursă educațională pentru profesori și elevi!”, spune Gabriela Alexandrescu, președinte executiv Salvați Copiii România.

Ghidul creat în cadrul Unplugged Hackathon

Recomandări pentru protejarea reală a copiilor în mediul digital pentru autorități, platforme de socializare, profesori si părinți: introducerea unei obligații clare pentru toate platformele online de a implementa mecanisme verificabile de determinare a vârstei utilizatorilor; asigurarea unui acces real la control parental, prin instrumente clare, eficiente și ușor de utilizat, puse la dispoziție de furnizorii de servicii digitale; susținerea programelor naționale de educație digitală și alfabetizare emoțională încă din ciclul de învățământ primar; finanțarea serviciilor de sprijin psihologic și consiliere pentru copii afectați de expunerea digitală excesivă și riscurile online; transparentizarea algoritmilor și limitarea promovării conținutului dăunător sau inadecvat pentru copii.

Ce pot face profesorii

  • integrați în activitățile de la clasă discuții despre utilizarea tehnologiei, emoțiile asociate și impactul rețelelor de socializare, adaptate nivelului de vârstă și înțelegerii elevilor
  • observați cu atenție semnalele de stres digital (oboseală, retragere, iritabilitate) și creați spații de reflecție și discuții, în care copiii se pot exprima fără teamă
  • promovați conduita digitală responsabilă și echilibrul digital, alternați activitățile pe ecrane cu exerciții creative, jocuri de rol, discuții în cerc sau lucrul în echipă, care întăresc relațiile dintre elevi

Ce pot face părinții 

  •  țineți cont de vârsta, maturitatea și nevoile emoționale ale copilului atunci când decideți să îi oferiți acces la Internet
  • rămâneți disponibili fizic și emoțional, deoarece copilul are nevoie de ghidaj, de structură 
  • fiți modele de echilibru digital, felul în care folosiți voi tehnologia le oferă celor mici reperele de care au nevoie
  • folosiți vacanțele pentru timp de calitate împreună, natura, jocul, conversațiile, descoperirile reale sunt cele mai bune forme de protecție emoțională și dezvoltare sănătoasă

Persoană de contact:

Claudia Oprescu, coordonator program, tel. 0723 649 885, e-mail claudia.oprescu@salvaticopiii.ro

Sursă imagine: fototeca Salvați Copiii

Leave a comment