Un iunie altfel: Sfârșit de proiect, de an școlar, de ciclu primar

Luna iunie 2024 a rămas o lună memorabilă pentru elevii clasei a IV-a A de la Școala Gimnazială Ioan Slavici. În această lună, elevii își iau rămas bun de la ciclul primar, de la doamna lor învățătoare, prof. înv. primar Luca Cristița, dar trăiesc și încheierea proiectului educațional județean Fii curajos, vorbește! prin cele două activități: Excursie tematică la sfârșit de clasa a IV-a A și Bun-rămas, clasa a IV-a A! Bun-rămas, doamna învățătoare!

Sunt ultimele zile de iunie școlar, un iunie călduros și bogat în sentimente frumoase încununate cu: mulțumire, bucuria îndeplinirii unor obiective, amintirea clipelor deosebite și pregătirea pentru etapa următoare de școlaritate.

Ca un bilanț, am putea spune că am petrecut cinci ani frumoși, că am integrat foarte bine colegii noi, că avem o bibliotecă digitală prin toate fotografiile și filmările cu caracter didactic din Clasa Fluturașilor – grupul privat al clasei, sau pe pagina de Facebook a proiectului nostru, Fii curajos, vorbește!, proiect educațional județean, pagina web a școlii, precum și prin articolele publicate cu drag în Jurnalul digital al cadrelor didactice, pe pagina www.schoolbit.ro.

Excursia tematică a fost propusă pentru a ne bucura de natură împreună cu o parte dintre părinți, dar și pentru a ne bucura de colaborarea cu Adriana Vereș – partener de proiect.

Obiectivele excursiei au fost ca elevii să observe mediul înconjurător – centru de vizitare, rezervație naturală, peșteră; să își însușească anumite cunoștințe despre o rezervație geologică; să parcurgă un traseu ca drumeție; să exprime propriile păreri și impresii la sfârșitul activității.

Activitatea a debutat cu prezentarea programului zilei de excursie. S-a prelucrat și s-a semnat procesul-verbal privind instructajul cu regulile respectate de către toți participanții. Elevii s-au deplasat cu mijloc de transport în comun, au fost încântați de vizita la Peștera Stracoș și de explicațiile primite de la doamna Adriana Vereș. S-a servit masa, alături de părinți, la foișoarele din Centrul de Vizitare Tășad. S-au executat exerciții fizice, dansuri în aer liber și s-a prezentat costumul specific unui karatist. Excursia s-a încheiat cu bucurie, fără niciun eveniment negativ.

Redau în continuare impresiile ,,la cald“ de pe pagina proiectului de pe Facebook: Excursie tematică la Rezervația Geologică Tășad – Călătorie cu mijloc de transport în comun, Drumeție la Peștera Stracoș, Picnic la foișorul din Centrul de Vizitare, dans, impresii la microfon.

Grup-țintă: Școala Gimnazială Ioan Slavici, elevii de la Clasa a IV-a A, însoțiți de trei părinți și doi frățiori mai mici.

Organizatori: prof. coordonator, Luca Cristița, și partenerul de proiect, Clubul Sportiv Prosper Oradea, reprezentat de administrator Adriana Vereș

Părinți însoțitori: Leva (Mangra) Lenuța, Suhajda Timea, Morar Camelia

Am observat și explorat: mediul înconjurător, biodiversitatea, rocile, pădurea, peștera, liliecii, puntea, feriga, bureții, păsările specifice zonei, drumul bun, dar și abrupt al pădurii, centrul de vizitare, panourile solare, toaletele ecologice, picnicul în grup într-un foișor, chimonoul de karate, exercițiile sportive caracteristice antrenamentului de karate!

Am dansat în natură, am vorbit la microfon, am primit daruri: dulciuri și rechizite!

Am lăsat mediul înconjurător curat!

La sfârșitul activității copiii au ales câte un cuvânt cheie pentru ceea ce au trăit, ce au simțit.

Cuvintele rostite la microfon au fost: bucurie, activitate sportivă, relaxare, eliberare, natură,  aventură, drumeție, fericire, curaj.

Am cules și niște bureți (oiene, pitoance, usturoi), tocmai buni pentru o tocăniță!

Activitatea se înscrie în calendarul de activități al proiectului nostru, ca excursie / drumeție / tabără de o zi, dar și ca excursie de sfârșit de ciclu primar!

Mulțumim, Adriana Vereș, pentru invitație, cadouri, activitate de ghid, exercițiile fizice, atmosfera minunată, bună organizare și căldura cu care le vorbești elevilor!

Cea de-a doua activitate, Bun rămas, clasa a IV-a A! Bun rămas, doamna învățătoare!, a cuprins:

  • deschiderea activității, date informative privind încheierea anului școlar
  • serbare școlară – program artistic la încheierea clasei a IV-a A
  • festivitatea de premiere a elevilor – înmânarea diplomelor, a premiilor și felicitarea premianților
  • îndrumări privind desfășurarea activităților de vacanță
  • mulțumiri celor care au colaborat cu școala, urări de Vacanță plăcută!

A fost o activitate emoționantă, în care fiecare elev și-a prezentat scrisoarea de bun-rămas, și-a expus amintirile, a împărtășit experiențele interesante, a adresat mulțumiri celor care i-au sprijinit, au primit aprecieri, aplauze, felicitări, diplome!

Această activitate i-a provocat pe elevi să vorbească liber, să își valorizeze munca, să arate curajul de a vorbi în fața unui public, să îndeplinească obiectivele proiectului amintit mai sus.

La sfârșit de proiect am tras și niște concluzii: elevii mei au început să trăiască acest proiect; Scaunul autorului e un prilej de a citi texte creative proprii, de a arăta munca personală, de a prezenta un produs din portofoliul personal; Întâlnirea de dimineață este dorită de către elevi; expozițiile de lucrări au și comentarii, puncte de vedere, au explicații de realizare și sentimente implicate; temele date au fost savurate, căci sunt creative, diferențiate, făcute fără teamă de pedeapsă și se adoră corectarea temelor cu sugestii și dorință de a reconstrui, a adăuga, a completa altfel tema, a îmbunătăți, cu dorința de evoluție; aplauzele în fața clasei sunt transformate în imbold, succes, progres; comunicarea verbală, respectarea regulilor clasei, argumentarea punctului de vedere, unirea colectivului prin exprimarea sentimentului în urma unei acțiuni, toate sunt acum posibile și plăcute; elevii mei și-au exprimat regretul că s-a terminat programul și ar fi dorit să rămânem o oră în plus, căci s-au simțit liberi, fericiți, curajoși.

De asemenea, au subliniat tipurile de activități inedite, cu caracter creativ, care pot deveni exemple de bune practici sau obiective îndeplinite doar prin acest proiect provocator și transformator:

  • citire pe roluri impuse și discuții privind interpretarea rolului preferat
  • expoziție de desene sau obiecte tridimensionale însoțite de tehnica – Viziunea mea de valorizare
  • exprimarea propriei păreri în fața colegilor sau a unui public în activitățile tip outdoor!
  • curajul de a-ți prezenta munca, progresul, reușita
  • vorbitul la microfon
  • întâlnirea de dimineață altfel
  • simulare de răspuns, tip prezentare personală
  • așezarea în bancă lângă un coleg „nedorit” – experiență de emoții, verbalizarea acestora
  •  discuții libere privind sărbătoarea Crăciunului în familie / imaginarea și prezentarea Crăciunului perfect
  • joc de antrenare a memoriei, acțiune ghidată cu sarcini precise
  • participarea mea la film alături de alți elevi, în calitate de coordonator județean al proiectului, o experiență foarte plăcută povestită elevilor
  • dorința de a ieși la tablă fără teama de a greși
  • participarea fondatorului proiectului în mijlocul colectivului
  • consiliere colectivă privind evitarea bullying-ului
  • cântare în grup de colinde cu sincronizare la acompaniament instrumental
  • schimbare de viziune asupra vieții școlare
  • dorința elevilor de a petrece o oră în plus, la activitățile de proiect

Iată ce mi-a scris cineva, adult fiind și mărturisind că este rușinos, dar și că i-ar fi plăcut să facă parte din proiect, dacă ar fi pentru adulți:

Doamna Cristița ne sfătuiește:

„Fii curajos și vorbește!”

O profesoară cu talent,

Ce lucrează mai discret,

Și e foarte apreciată,

Dar și de elevi lăudată.

Școala Slavici cu ea se mândrește

Că talantu-și folosește,

Și peste 1.000 de elevi a ajutat

Prin proiectul pe care l-a coordonat.

La mulți ani toți să ne trăiască

Și pace-n suflet să primească!

Mulțumesc tuturor celor implicați sau colaboratori pentru sprijin în derularea proiectului, pentru momentele frumoase pe care le-am rememorat în iunie 2024!

Un iunie cald în atmosferă și în inimi ne-a rămas ca amintirea de școlari curajoși, vorbăreți, prietenoși, harnici și hotărâți de a spune oricui:

Fii curajos, vorbește!

prof. înv. primar CRISTIȚA LUCA,

Școala Gimnazială Ioan Slavici, Oradea

Artwork: Cristița Luca

Leave a comment