Proiectul este o metodă activ-participativă prin care elevii învață explorând o temă de interes, rezolvând sarcini practice și prezentând un produs final (desen, poster, afiș, colaj, carte, povestire, machetă etc.).
Încă din primele zile ale clasei pregătitoare, elevii s-au familiarizat cu această metodă, lucrând cu ei împreună în clasă, oferind un model pentru proiectele ce au urmat. De exemplu, toate fișele, lucrările artistico- plastice care au avut ca temă Crăciunul au fost cuprinse într-un proiect sub forma unor cărticele personalizate de către fiecare elev în parte, iar cele cu tematică Toamna au fost expuse acasă, într-o mini-expoziție personală.
Munca efectivă a copiilor are de cele mai multe ori un produs final pe care să îl păstreze peste timp, pe care să-l poată completa, dacă e cazul, înțelegând astfel utilitatea fiecărui lucru făcut.
Caracteristici generale
- ·proiectele combină mai multe discipline (limba română, matematică, arte vizuale, muzică, explorarea mediului)
- ·de la un proiect simplu realizat într-o oră, până la proiecte de câteva zile / săptămâni sau chiar o lună
- elevii prezintă rezultatul (ex. prezentare orală, expoziție)
- copiii lucrează individual, în perechi sau în grupuri mici
obiective educaționale
- dezvoltarea curiozității și spiritului de cercetare
- formarea competențelor-cheie: comunicare, creativitate, rezolvare de probleme
- încurajarea lucrului în echipă și a responsabilității
- crearea unor legături între școală și experiențele de viață ale elevilor.
Proiectele pot fi de mai multe tipuri: proiecte interdisciplinare (ex. „Anotimpurile”,Alfabetul”, „Animalele mele preferate; proiecte de creație artistică (ex. „Primăvara în culori”, „Povești desenate”); proiecte de explorare a mediului (ex. „Plantele din jurul nostru”, „Apa – izvor de viață”); proiecte cu caracter practic (ex. confecționarea unor obiecte simple și utile din materiale reciclabile, cadouri, decoruri pentru clasă, etc.).
Etape
1. alegerea temei (împreună cu elevii, din interesele lor, după nevoile lor, potrivit competențelor ce le avem în vedere)
2. realizarea (activități concrete și activități creative individual la școală sau acasă/în perechi sau pe echipe;
3. elevii postează pe grupul închis al clasei în albumul proiectului creat poze din timpul realizării și cu produsul finit)
4. prezentarea produsului final ghidați de câteva întrebări (expoziție, povestire etc.)
- Cine te-a ajutat?
- Ce ai folosit la realizarea lui? Ce materiale ai folosit?
- Care sunt elementele componente ale cărții tale?
- Ce îți place cel mai mult la cartea ta?
- Ce mai puteai face?
- Ce ai face altfel? De ce?
- Cât timp ai lucrat la proiect?
- Cum ți s-a părut?
- Ce îți propui pentru viitor când vei avea de realizat un alt proiect?
- La ce te-a ajutat acest proiect?
5. evaluarea și autoevaluarea (discuții despre ce au învățat și cum s-au simțit) folosind metoda turului galeriei
Avantaje
- învățarea devine plăcută și motivantă
- elevii își dezvoltă încrederea în sine prin reușite vizibile
- se stimulează gândirea critică și creativă
- se creează o legătură între școală, familie și comunitate (părinții pot participa).
Atunci când un elev de clasa întâi vine și spune că de data asta s-a străduit să aibă un proiect mai bun ca anteriorul, ținând cont de observațiile primite, spune multe, iar pentru mine, ca învățător, e îmbucurător. Suntem la început de drum, muncim pe măsură, pentru a forma deprinderi și priceperi de bază în acest sens, dar sunt sigură că viitorul e optimist! Abia aștept noul an școlar cu noi provocări, noi proiecte!
prof. MONICA TOADER,
Școala Gimnazială Avram Iancu, Oradea

Sursă imagini: fototeca Monica Toader