Pledoarie pentru „Poza grăitoare a zilei”

Poza grăitoare a zilei e un instrument didactic captivant pentru începutul zilei de școală, dar nu numai. Este un moment special din programul școlar zilnic ce folosește o imagine simplă, pentru captarea atenției elevilor, reactualizarea cunoștințelor anterioare, stimularea imaginației și creativității, crearea unui climat pozitiv de învățare, dezvoltarea vocabularului și exprimării.

Cele trei întrebări fundamentale care se pun pe baza pozei grăitoare reprezintă structura de bază a activității și pot fi adaptate în funcție de vârsta și nivelul clasei.

Ce vedem?

Elevii descriu concret elementele vizibile din imagine – obiecte, ființe, culori, forme, acțiuni.

Ce simțim?

Elevii își exprimă emoțiile și sentimentele provocate de imaginea privită – bucurie, tristețe, uimire, nostalgie.

La ce ne gândim?

Elevii împărtășesc gândurile, asocierile și amintirile trezite de imagine – experiențe personale, idei, povești.

Cel mai potrivit moment pentru această activitate este la începutul zilei, în cadrul Întâlnirii de dimineață, pentru a crea o atmosferă pozitivă și a pregăti elevii pentru orele ce urmează. Poate fi folosită și ca moment de captare a atenției în cadrul unei lecții, pentru a introduce un subiect nou sau pentru a face tranziția între activități.

Este un instrument eficient pentru reactualizarea și verificarea cunoștințelor însușite anterior, într-un mod plăcut și interactiv.

Durata recomandată: 5-10 minute, în funcție de complexitatea sarcinilor și vârsta elevilor.

Elevii:

  • pot rezolva variate sarcini din sfera disciplinei CLR (pot enumera cuvinte ce denumesc ceea ce văd sau simt; pot căuta cuvinte care încep cu un anumit sunet sau literă; pot despărți cuvintele în silabe; pot formula propoziții simple sau dezvoltate despre elementele din imagine; pot găsi titluri potrivite pentru imagine; pot recita poezii și cânta diverse  melodii care au legătură cu tema din imagine, reactualizând și consolidând astfel cunoștințele dobândite anterior
  • pot rezolva variate sarcini din sfera disciplinei MEM (numărarea elementelor din imagine, identificarea formelor geometrice, compunerea de probleme și exerciții matematice, efectuarea de calcule cu numerele identificate, identificarea părților unei plante, unui animal sau ale corpului, clasificarea elementelor naturale, discutarea fenomenelor naturale vizibile, formularea de întrebări științifice)
  • pot rezolva o paletă bogată de sarcini cu privire la dezvoltarea emoțională și socială (recunoașterea emoțiilor; prin întrebarea Ce simțim?, elevii învață să își identifice și să își exprime propriile emoții, dezvoltându-și inteligența emoțională; discutând despre ce ar putea simți personajele din imagine, copiii dezvoltă capacitatea de a empatiza cu ceilalți și de a înțelege diverse perspective; activitatea încurajează exprimarea liberă a opiniilor și ascultarea activă a colegilor, dezvoltând competențe sociale esențiale.

Prin alegerea unor imagini relevante pentru anotimp sau pentru temele studiate, putem facilita conexiuni între cunoștințele elevilor și experiențele lor de viață.

Beneficiile Pozei grăitoare a zilei pentru elevi

  • dezvoltarea vocabularului și exprimării
  • stimularea imaginației și creativității
  • îmbunătățirea capacității de observare
  • dezvoltarea inteligenței emoționale
  • crearea unei rutine plăcute de învățare

Beneficiile Pozei grăitoare a zilei pentru profesori

  • instrument versatil de predare – învățare – evaluare
  • posibilitatea de integrare a mai multor discipline
  • adaptabilitate la diferite teme și obiective
  • captarea și menținerea atenției elevilor
  • crearea unui climat pozitiv în clasă

Poza grăitoare a zilei este un instrument didactic simplu dar puternic, care aduce bucurie în procesul de învățare și contribuie semnificativ la dezvoltarea armonioasă a elevilor din punct de vedere cognitiv, emoțional și social.

Poza grăitoare a zilei este o simplă imagine care ne vorbește, ne transmite ceva – imagini, emoții, amintiri, cunoștințe, care au legătură de cele mai multe ori cu temele lecțiilor zilnice, este un moment de captare a atenției și de reactualizare și verificare a cunoștințelor însușite anterior.

Este un moment aparte din programul școlar zilnic, învățat în urmă cu ceva ani la un webinar online de la Ema Patrichi căreia îi sunt recunoscătoare. Pentru prima dată l-am abordat în activitatea la clasă în perioada pandemiei, când desfășuram orele pe Zoom, l-am păstrat și în școala obișnuită din sala de clasă și apoi nu ne-am mai despărțit…

De la o simplă imagine, asemeni unui brainstorming, se poate rezolva o paletă complexă de sarcini de lucru integrate, iar impactul este peste așteptări.

prof. MONICA TOADER,

Școala Gimnazială Avram Iancu, Oradea

Sursă imagini: fototeca Monica Toader

prof. Monica Toader
prof. Monica Toader

Leave a comment