Utilizarea inteligenței artificiale în procesul educațional a devenit o realitate cu care se confruntă din ce în ce mai mulți profesori din sistemul românesc de învățământ. Elevii apelează frecvent la instrumente precum ChatGPT pentru realizarea temelor pentru acasă, situație care pune în fața cadrelor didactice provocarea de a evalua în mod corect cunoștințele reale ale elevilor. Ministrul Educației, Daniel David, și-a exprimat recent poziția privind această problematică și a formulat recomandări concrete pentru profesori.
În cadrul unei discuții televizate, ministrul a subliniat necesitatea unei abordări deschise și constructive față de utilizarea inteligenței artificiale în educație. „Le-aș spune profesorilor că ar trebui să le vorbească despre inteligența artificială, dacă tot dau teme acasă care pot fi făcute cu AI. Să îi învețe pe copii că inteligența artificială este un instrument pe care ei pot să-l folosească, să recunoască în lucrarea pe care au făcut-o că au lucrat cu un sistem de AI și să verifice lucrarea nu în varianta scrisă, ci în examen oral”.
Daniel David consideră că modalitatea de evaluare trebuie să se adapteze la această nouă realitate tehnologică: „Nu contează dacă ai lucrat-o singur sau ai lucrat-o cu AI. Vreau să stau față în față cu tine, să îți pun câteva întrebări și să văd dacă ai înțeles lucrurile scrise acolo. Acesta este sfatul meu”.
Propunerea ministerului se bazează pe premisa că profesorii ar trebui să discute deschis cu elevii despre beneficiile și limitele utilizării inteligenței artificiale, încurajându-i să fie transparenți atunci când apelează la aceste instrumente digitale. Verificarea temelor nu ar trebui să se bazeze exclusiv pe forma scrisă, ci să fie completată cu evaluări orale care să demonstreze gradul real de înțelegere a subiectului abordat.
Daniel David a împărtășit și experiența sa personală din perioada în care ocupa funcția de rector al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. „Atunci când eram rectorul UBB din Cluj-Napoca, am inițiat o astfel de procedură în care le-am transmis profesorilor să nu mai evalueze studenții doar pe baza unor teme sau lucrări scrise pe care le dau la seminarii sau între cursuri, pentru că nu știi cine le face”, ministrul subliniind că problema nu este nouă, ci s-a amplificat odată cu dezvoltarea tehnologiei.
Referitor la aspectul etic al utilizării inteligenței artificiale fără menționarea acestui fapt, ministrul a oferit o perspectivă nuanțată. Întrebat dacă această practică constituie o formă de furt, Daniel David a răspuns că „într-un fel, da”, însă a precizat că situația este complexă, deoarece inteligența artificială nu este încă definită ca un „agent cu drepturi și obligații”. Ministrul a subliniat că cea mai corectă abordare ar fi ca elevii să recunoască în mod transparent când au folosit astfel de programe în realizarea temelor.
Această viziune asupra integrării inteligenței artificiale în educație marchează o schimbare de paradigmă în sistemul de învățământ românesc. În loc să considere tehnologia drept o amenințare sau un obstacol în calea evaluării corecte, autoritățile educaționale propun transformarea acesteia într-un instrument pedagogic care să contribuie la dezvoltarea spiritului critic și a capacității de analiză a elevilor.
Implementarea acestor recomandări ar putea reprezenta un pas important către modernizarea procesului educațional și pregătirea elevilor pentru o lume în care inteligența artificială va juca un rol din ce în ce mai important.
Sursă portret Daniel David: digi24.ro