Pe fondul unor incidente grave, înregistrate în ultima vreme, cum este cazul din Galați, din 9 septembrie a.c., amintim că Ministerul Educației și Cercetării monitorizează cazurile de violență din sistemul educativ și își reafirmă politica de toleranță zero pentru astfel de manifestări. Vă prezentăm în continuare procedura de abordare a cazurilor de violență îndreptate împotriva personalului didactic al unităților școlare.
Ministerul Educației a elaborat un protocol detaliat pentru gestionarea cazurilor de violență gravă exercitate de elevi asupra personalului din școli, demers care face parte din campania intitulată Împreună prindem curaj
Procedura de intervenție este structurată în mai multe etape consecutive, concepute pentru a asigura atât siguranța victimelor, cât și gestionarea corespunzătoare a situațiilor critice. Totul începe în momentul în care un martor sau victima însăși raportează un caz de violență a elevilor asupra personalului școlar. Imediat, dacă situația implică nevoi medicale urgente, se apelează numărul de urgență 112 sau se ajută victima să contacteze cabinetul medical al unității de învățământ.
Un rol esențial îl joacă comunicarea rapidă și eficientă. Personalul implicat trebuie să informeze imediat directorul unității de învățământ preuniversitar (UIP), separând autorii de victime și îndepărtându-i pe elevi din spațiul unde s-a produs incidentul, într-o zonă dedicată special pentru aceasta. Această măsură de siguranță este fundamentală pentru prevenirea escaladării conflictului.
În paralel, dacă există suspiciunea comiterii unei infracțiuni, directorul UIP sesizează Poliția, contactând numărul 112. În acest context, personalele implicate sunt intervievate de către reprezentanții poliției, iar infracțiunea este gestionată conform procedurilor legale. De asemenea, directorul UIP are responsabilitatea de a informa părinții sau tutorii elevilor implicați, respectiv autorii faptelor. Conform legislației în vigoare, toți actorii educaționali – fie că sunt elevi, părinți sau membri ai autorului – sunt intervievați separat de către consilierul școlar, în prezența părinților, într-un spațiu special amenajat pentru a asigura confidențialitatea și confortul psihologic.
După evaluarea inițială, Poliția și serviciile sociale procedează la o analiză aprofundată a cazului și stabilesc măsurile imediate de protecție necesare pentru elevi și personalul școlar. Directorul UIP coordonează acest proces, informând despre măsurile de protecție adoptate conform Legii 217. Personalul școlii contribuie activ la evaluarea cazului, oferind informații esențiale pentru înțelegerea completă a situației. Dacă este necesar, directorul discută cu profesorii implicați și asigură asistența la lecții pentru a menține continuitatea procesului educațional.
Un aspect crucial al protocolului constă în gestionarea consecinței post-traumatice. Directorul UIP informează victima situației de violență despre dreptul său la servicii de consiliere, în vederea prevenirii stresului post-traumatic. Aceste servicii includ consiliere medicală, intervenții de psihologie și psihoterapie specializată, respectiv, în cazuri severe, asistență pentru reluarea activității profesionale. Toate aceste măsuri sunt determinate cu aprobarea expresă a consiliului de administrație al școlii.
În ceea ce privește sancționarea faptelor, conducerea școlii are obligația de a aproba solicitările victimei, adică ale personalului școlii, și de a propune măsuri concrete de sprijin pentru aceasta. În paralel, personalul școlii se implică activ în stabilizarea situației și în aplicarea măsurilor de sancționare pentru autorii faptelor, contribuind astfel la restabilirea unui climat de siguranță în instituția de învățământ. Directorul UIP monitorizează îndeaproape aplicarea tuturor măsurilor de sprijin destinate victimei și a sancțiunilor impuse elevilor responsabili, asigurându-se că acestea sunt implementate conform prevederilor legale și că generează efectele stabilizatoare dorite.
Protocolul prevede două scenarii distincte în funcție de evoluția comportamentului elevilor implicați. În situația în care comportamentul elevilor nu se îmbunătățește și persistă manifestările traumatice asupra personalului, directorul inițiază un proces formal de stabilire a unor noi măsuri de sprijin și sancțiuni, adaptate la gravitatea situației. Alternativ, dacă se constată o ameliorare reală a comportamentului elevilor și efectele traumatice asupra personalului s-au diminuat, se adoptă o abordare diferită: cu consultarea întregului personal școlar, directorul poate decide închiderea cazului, considerând că obiectivele de recuperare și siguranță au fost atinse.
Este important de subliniat că, pe tot parcursul acestui proces complex de management al cazului, personalul școlar colaborează strâns cu Comisia pentru prevenirea și combaterea violenței și cu Grupul operativ de lucru privind violența în mediul școlar. Aceste organisme au rolul de a transmite Consiliului pentru prevenirea și eliminarea violenței, respectiv de a ajusta Planul de prevenire și reducere a violenței în mediul școlar, aplicând în permanență măsuri de prevenire a fenomenului de violență în viitor.

Prin implementarea riguroasă a acestui protocol, sistemul educațional românesc își propune să creeze un mediu sigur pentru întregul personal didactic și nedidactic, asigurând în același timp că elevii implicați în acte de violență primesc sprijinul și sancțiunile necesare pentru corectarea comportamentului lor.
Free stock image