Un proiect inovator al Universității din Oradea pune accent pe comunicare asertivă, empatie și adaptarea serviciilor educaționale pentru a asigura egalitatea de șanse în mediul academic. „Toți studenții au drepturi egale și merită o șansă la succes. Cu sprijin din partea personalului universitar, fiecare student poate găsi soluții și se poate integra. Empatia face diferența”, declară directorul de proiect, prof. univ. dr. habil. Camelia Dindelegan.
Universitatea promovează incluziunea și diversitatea în mediul academic prin intermediul proiectului CNFIS-FDI-2025-F-0387: Educația incluzivă la Universitatea din Oradea: susținerea accesului și participării studenților cu dizabilități. În vederea unei comunicări eficiente între personalul administrativ implicat și studenții cu dizabilități, pe parcursul a mai multor zile au fost distribuite pliantele Secretariatul și responsabilitatea față de diversitate și incluziune, pentru a aduce în prim-plan repere esențiale privind comunicarea asertivă și managementul conflictelor, de interes pentru studenții cu dizabilități și nu numai. Redăm în continuare câteva idei esențiale din acest material.
Fundamentul relației cu studenții
Proiectul subliniază importanța abordării fiecărui student cu respect și empatie, recunoscând valoarea fiecărei persoane. Personalul universitar este instruit să se adreseze direct studentului, nu persoanelor care îl însoțesc, și să asculte activ pentru a verifica dacă mesajul a fost înțeles corect.
Managementul conflictelor
Un aspect esențial al programului îl constituie formarea personalului în managementul situațiilor dificile. Accentul se pune pe menținerea calmului și a răbdării, concentrarea pe soluții în loc de vinovăție, și explicarea clară a regulilor instituției, oferind totodată deschidere și adaptabilitate la nevoile specifice ale fiecărui student.
Strategii personalizate
Proiectul oferă ghiduri detaliate pentru sprijinirea studenților în funcție de tipul de dizabilitate:
Pentru dizabilități vizuale, se recomandă prezentarea informațiilor verbal cu descrieri detaliate ale elementelor vizuale, punerea la dispoziție a informațiilor în formate alternative și transmiterea materialelor de curs în format digital compatibil cu tehnologiile asistive.
În cazul dizabilităților auditive, personalul este instruit să vorbească pe un ton clar și ferm, menținând contactul vizual, să scrie informațiile esențiale când este necesar și să trimită notificările importante în scris.
Pentru studenții cu dizabilități motorii, se acordă timp suplimentar pentru interacțiuni, se explică opțiunile disponibile pentru acces fizic și se oferă posibilitatea de a accesa online cursurile sau documentele.
În situația dizabilităților cognitive, se recomandă folosirea frazelor scurte și clare, repetarea informațiilor esențiale, oferirea de pași concreți și simpli, precum și explicarea procedurilor într-un mod cât mai accesibil.
Documentul subliniază importanța înțelegerii că studenții pot întâmpina provocări reale: „Întrebați studentul ce anume are nevoie. Nu presupuneți, ci discutați deschis cu studentul pentru a înțelege ce tip de sprijin ar fi cu adevărat util. Păstrați confidențialitatea informațiilor. Fiți un sprijin în adaptarea regulilor la nevoile individuale.”
Acest proiect reprezintă un pas important către crearea unui mediu academic cu adevărat incluziv, în care diversitatea este văzută ca o resursă, iar fiecare student primește șansa de a-și atinge potențialul maxim.
Free stock image