La începutul acestei toamne, în intervalul 2-5 septembrie 2025, Oradea a fost gazda Conferinței naționale a Asociației Bibliotecarilor din România. Agenda întâlnirii a inclus câteva prezentări abordând subiecte și provocări specifice ale domeniului. În continuare, redăm conținutul studiului dnei bibliotecar Gianina Barb, de la Școala Gimnazială Vasile Goldiș – Alba Iulia, județul Alba. Preluăm acest text prin generozitatea dnei prof. Mariana Trofin, coordonator metodic și bibliotecar al CCD Bihor, căreia îi mulțumim.
Expoziția de carte tradițională vs. virtuală
„Cultura este identitatea societății; fără ea, ne-am pierde în anonimat.”
(Margaret Mead)
ABSTRACT
(RO) Prezenta lucrare își propune să ofere câteva idei pentru organizarea expoziției de carte în stil tradițional, cu posibilitatea de a fi transpusă în mediul virtual cu ajutorul tehnologiilor moderne, pentru o mai bună vizibilitate și accesibilitate de la distanță, de către utilizatorii care vor să se informeze asupra unui anumit subiect.
(EN) This paper aims to provide some ideas for organizing the book exhibition in a traditional style, with the possibility of being transposed into the virtual environment with the help of modern technologies, for better visibility and remote accessibility by users who want to learn about a certain topic.
CUVINTE-CHEIE
expoziție, carte, virtual
Printre serviciile oferite de bibliotecă utilizatorilor se numără organizarea expozițiilor de carte. Expoziția de carte reunește lucrări de tipuri diferite – imprimate sau mijloace media – pe o anumită temă, destinată utilizatorilor bibliotecii, pentru informare, aprofundare sau familiarizare.
La expoziția clasică, o singură frază prezintă public selecția lucrărilor tipărite și expuse pe când expoziția virtuală o imită pe cea tradițională, sintetizând metodele tradiționale și inovative de prezentare a informației, folosind tehnologiile moderne.
Tipuri de expoziții:
- în funcție de timpul ales: temporare; permanente; itinerante
- în funcție de conținut: tematice (literară, istorică, istorică locală, de prezentare și promovare a obiectelor tradiționale), achiziție nouă etc., aniversare; omagiale; informative; cele în care este prezentată o întreagă colecție; de prezentare a unui autor; care prezintă o carte; comemorativă
- după format: tradițională (spațiul destinat expozițiilor, cu echipamente de specialitate – standuri, vitrine); virtuală; difuzare media, multimedia; mixtă.
Aspecte care fac ca expoziția să devină interesantă și atractivă: un citat interesant din carte sau despre subiectul cărții; recenzia unui cititor sau critic literar; un fragment provocator / incitant; impresii venite din partea cititorilor; designul; un element important al expoziției îl reprezintă alegerea temei și apoi a titlului; plasarea adnotărilor; evidențierea unor fragmente din texte sau a altor elemente care prezintă interes; prezentarea materialelor (culoarea, grafica); dimensiunea textului și a imaginilor.
Scopul expoziției se stabilește în funcție de necesitățile publicului țintă căruia îi este destinată expoziția, ținând cont de vârstă, educație, preocupări, etc.
După alegerea temei, a titlului și a scopului, următorul pas este identificarea și selecția documentelor.
Expoziția include titlul, selecția citatelor, ilustrațiile.
Decorul expoziției include: elemente artistice – ilustrații, portrete, fotografii, postere; elemente decorative – flori, prosoape decorative; materiale din natură – conuri, frunze, scoici, pietre; lucrări de creație – meșteșuguri; alte lucruri, obiecte din perioada/epoca desemnată –evantai, binoclu, mașină de scris, lumânare, etc.
Marketing
O expoziție organizată în bibliotecă are nevoie de publicitate, aceasta însemnând promovarea imaginii sale, precum și definirea identității ei. Este nevoie de un mesaj publicitar compus din suportul informațional și publicitar, precum și materiale promoționale.
Expoziția virtuală reprezintă o demonstrație publică prin intermediul Internetului, utilizând tehnologii web, imagini virtuale ale lucrărilor tipărite sau alte resurse electronice destinate utilizatorilor aflați la distanță, în scopul vizualizării, familiarizării, informării și utilizării, poziționată ca fiind o resursă de informare multifuncțională.
Avantajele expoziției virtuale: poate fi văzută în orice moment, de către oricine; există posibilitatea de expunere a mai multor documente comparativ cu cea tradițională, neocupând spațiul bibliotecii; nu există un pericol major de deteriorare și degradare; funcționează continuu; costurile de realizare sunt diminuate față de varianta tradițională.
Tipuri de programe și platforme care se folosesc la realizarea expoziției virtuale:
- prezentare – Power Point sau Slide Share;
- prezentare ca diapozitive – Power Point, Photosnack;
- poster interactiv – Power Point combinat cu hiperlink-uri;
- expoziție de carte 3D – MS Publisher, Flip PDF, Calameo, Photosnack;
- expoziție pe o tablă virtuală – Google Slides;
- poster – MS Publisher, Playcast;
- expoziție pe o hartă geografică (Google Maps).
Formele de abordare în realizarea acestor expoziții sunt diverse, pornind de la varianta tradițională, până la animata călătorie în lumea cărților. Expozițiile se realizează cu ajutorul programelor de design Adobe Photoshop, Corel DRAW, ImageReady, iar în plasarea lor pe site-uri WEB sau blog-uri se folosește HTML.
La crearea unei expoziții virtuale se ia în considerare: selecția subiectului, a documentelor, a materialelor ilustrative audio/video, înregistrarea produsului în platforma online stabilită. Aceste expoziții poate fi create cu ajutorul pachetului Microsoft Office dar se pot utiliza și instrumentele online de inserare a codului HTML pe site-uri, blog-uri sau rețele sociale: Youtube, Slideshare, Smilebox.
La expoziția tradițională distribuirea și popularizarea informației se face cu ajutorul afișelor, bannerelor iar la cea virtuală, pe site-ul sau blog-ul instituției/bibliotecii și pe paginile instituționale de pe rețelele sociale.
Expozițiile de carte aduc beneficii pentru utilizatorii bibliotecii, deoarece cu ajutorul acestui serviciu cititorii își descoperă pasiuni, găsesc răspunsuri la întrebări prin intermediul cărților, își dezvoltă creativitatea și inventivitatea și nu în ultimul rând sunt o modalitate de a le face cunoscut fondul de carte pentru informare, documentare și diversitate.
Indiferent de tema și tipul expoziției pe care o organizăm, nu facem altceva decât să creăm un spațiu în care cititorii se conectează cu autorii cărților sau cu creatorii obiectelor expuse.
În încheiere vă propun un tur virtual al Bibliotecii Batthyaneum din Alba Iulia unde se poate viziona în format digital manuscrisul Codex Aureus.
Bibliografie:
1. Tratat de biblioteconomie / coord.: prof. univ. emerit Mircea Regneală, Ediția a doua, revăzută și adăugită, Bucureşti, Editura ABR, 2022, vol.5
Sitografie:
1. https://www.amosnews.ro/expozitia-de-carte-intitulata-noutati-in-biblioteca/
2. https://www.gds.ro/Actualitate/cultura/2022-09-06/expozitie-de-carte-la-biblioteca-judeteana/
4. http://www.rba.ru/content/resources/books/doc/2019_1.pdf
5. https://view.genially.com/604fb36ebde3430d89980fb9/presentation-prezentare-de-carte-micul-print
6. https://www.youtube.com/watch?v=fGwEnocUI8k
7. https://talkai.info/ro/chat/
Geanina Barb, în centrul imaginii (în albastru), la reuniunea de la CCD Bihor. Sursă imagine: fototeca Mariana Trofin