Prof. Andrada Sabău: Metode tradiționale și metode moderne în predarea Geometriei la clasa a VI-a

Scopul acestui articol este de a evidenția diferențele, avantajele şi limitele metodelor tradiționale şi moderne de predare a geometriei la clasa a VI-a, prin analizarea comparativǎ a unor exerciții. Lucrarea evidențiazǎ importanța combinǎrii celor douǎ tipuri de metode în contextul actual al educației, pentru a stimula atât rigoarea matematicǎ şi învǎțarea prin repetare cât şi implicarea elevilor şi învǎțarea prin descoperire.

Predarea geometriei la nivel gimnazial reprezintǎ un domeniu esențial în formarea gândirii logice şi spațiale a elevilor. Articolul de fațǎ îşi propune sǎ analizeze comparativ metodele tradiționale şi moderne de predare a geometriei la clasa a VI-a, ilustrând fiecare abordare cu ajutorul unor exemple concrete de rezolvare a unor probleme de geometrie.

Metode tradiționale de predare a geometriei

Metodele tradiționale se bazeazǎ pe transmiterea directǎ a cunoştințelor de la profesor la elev, prin expunere, conversație didacticǎ, demonstrație, lucrul cu manualul şi exercițiul. Accentul cade pe rigoarea matematicǎ, pe formularea teoremelor şi pe aplicarea acestora în exerciții.

Aceste metode contribuie la formarea gândirii deductive şi a disciplinei, însǎ pot deveni limitative dacǎ nu sunt corelate cu activitǎți practice.

Avantaje şi limite

Avantaje: claritate în transmiterea informației, sistematizarea cunoştințelor, exersarea algoritmilor de calcul şi demonstrație.

Limite: participarea redusǎ a elevului la procesul de descoperire, dificultate în aplicarea practicǎ a noțiunilor.

Metode moderne de predare a geometriei

Metodele moderne se bazeazǎ pe problematizarea, modelarea, instruirea programatǎ precum şi învǎțarea prin descoperire.

Aceste metode implicǎ folosirea resurselor digitale precum aplicația GeoGebra, profesorul devine un facilitator, iar elevul un participant activ în procesul de învǎțare.

Avantaje şi limite

Avantaje: stimuleazǎ gândirea creativǎ şi vizualǎ a elevilor, permite învǎțarea personalizatǎ în ritmul fiecǎrui elev, şi favorizeazǎ învǎțarea prin experimentare.

Limite: necesitǎ mai mult timp pentru acoperirea materiei, lipsa originalitǎții, scǎderea interacțiunii umane și utilizarea necorespunzǎtoare, elevii fiind tentați sǎ foloseascǎ resursele digitale pentru distrageri precum jocuri sau rețele sociale.

Exemple aplicative

prof. ANDRADA SABĂU,

Colegiul Național Onisifor Ghibu Oradea

Sursă portret generic: fototeca personală Andrada Sabău

Leave a comment