Săptămâna Verde și cerneala iubirii scriu pagini memorabile în cartea vieții

Într-o lume în care tentațiile nesănătoase sunt la tot pasul și ritmul alert al vieții ne lasă puțin timp pentru reflecție, Săptămâna Verde a fost o oportunitate de a ne îndrepta atenția către alegeri mai sănătoase, care nu doar că ne afectează pe noi, dar pot schimba comunitatea întreagă. Activitățile ample desfășurate sub titlul Băuturi în culori vii – Înlocuirea cola și cafea cu shake-uri și smoothie-uri sănătoase, Energie naturală în pahar – Smoothie-uri în loc de cofeină, Energizați natural, energie verde, pură și altele au fost o invitație la transformare.

A fost un moment esențial de conștientizare, o oportunitate de a înțelege cum alegerile noastre, atunci când sunt inspirate de iubire și respect față de noi înșine și față de ceilalți, pot construi un viitor mai bun. În cadrul acestei săptămâni speciale, elevii și profesorii au participat activ la diverse workshop-uri, jocuri și activități educaționale, care le-au deschis ochii către alegeri mai conștiente și mai sănătoase. Însă, mai important decât orice activitate practică, am vrut să transmitem un mesaj profund: că schimbarea nu începe din afacerea unui altui om, ci din interiorul nostru, din alegerile mici, zilnice, pe care le facem în fața tentațiilor.

Săptămâna Verde a fost despre educație, dar și despre creativitate, comunitate și solidaritate. În cadrul acestei săptămâni, elevii au avut ocazia să participe la activități care i-au ajutat să înțeleagă nu doar importanța unei alimentații sănătoase, ci și cum fiecare alegere făcută poate avea un impact asupra lor și a celor din jur. Printre activitățile desfășurate, am avut un atelier practic de shake-uri și smoothie-uri naturale, unde elevii au avut ocazia să își creeze băuturi sănătoase din fructe și legume proaspete. Acesta a fost o lecție despre nutriție și importanța alimentelor naturale, dar și despre cum alegerea unui stil de viață mai sănătos poate fi mai ușoară atunci când suntem înconjurați de oameni care ne susțin.

Am realizat și un experiment științific demonstrativ, în cadrul căruia elevii au studiat efectele cofeinei asupra organismului, folosind grafice, discuții interactive și prezentări științifice. Experimentul a avut rolul de a le arăta nu doar impactul fizic al substanțelor adictive, dar și cum putem conștientiza riscurile și cum putem face alegeri mai bune. Mai mult, am aplicat un chestionar online, pentru a analiza obiceiurile legate de consumul de cafea, băuturi energizante și cola, atât în rândul elevilor, cât și al cadrelor didactice. Rezultatele au fost discutate împreună cu sociologi și au fost transformate într-o serie de afișe motivaționale, pentru a încuraja un comportament mai responsabil și sănătos.

Jocul de rol Cofeina pe banca acuzaților a fost o altă activitate creativă, în care elevii au argumentat pro și contra consumului de cafea, jucând roluri de medici, nutriționiști și avocați ai cofeinei. Aceasta a fost o oportunitate de a dezvolta gândirea critică și de a învăța să ne asumăm responsabilitatea pentru alegerile noastre, chiar și în fața tentațiilor.

Activitatea artistică a fost o modalitate prin care elevii au învățat să-și exprime ideile și să transmită mesaje pozitive. Am creat resurse originale – cântece tematice – care au fost prezentate elevilor și însușite cu entuziasm de către aceștia. Cântecele au fost cântate cu voioșie atât de copii de la grădiniță și clasele primare, cât și de cei din ciclul gimnazial și liceal, formând astfel un liant între generații. A fost cu impact pozitiv, fiind apreciate atât pentru valoarea artistică, cât și ca instrument de educație pentru sănătate. Copiii au creat afișe care nu doar că au transmis un mesaj de sănătate familiei și comunității, dar au încurajat și creativitatea și spiritul colaborativ.

Un alt moment, emoționant a fost gestul comunitar de a oferi băuturile sănătoase preparate persoanelor vârstnice. Acest act de generozitate a demonstrat că energia verde nu este doar pentru noi, ci se împarte și se transmite celor care au nevoie de ea. Privind bucuria de pe chipurile celor vârstnici, am înțeles cu adevărat că schimbarea vine din acțiuni mici, dar cu impact mare, care fac lumea un loc mai bun.

În final, s-a lansat provocarea „Haideți să transformăm fiecare pauză de cafea într-o pauză de sănătate! În loc să alegem băuturi energizante sau cafea, să alegem smoothie-uri pline de nutrienți care ne dau energie reală. Schimbarea începe cu fiecare alegere pe care o facem. Haideți să fim trendsetteri în educație, în sănătate și în respect!”

Continuând ideea de respect, prețuire impus nu cu forța, ci prin iubire, anul acesta în cadrul proiectui educativ județean „Acces la educație incluzivă facilitat prin arte și educație pentru sănătate” am introdus și o activitate deosebit de actuală: „Iubirea – Emoția care înfruntă bullying-ul și unește lumea”. Participanții la acest proiect (Școala Gimnazială Avram Iancu Oradea, Liceul Teoretic Aurel Lazăr, Școala Gimnazială Oltea Doamna, CJRAE Bihor, Colegiul Național Iosif Vulcan, Școala Gimnazială Dimitrie Cantemir, Școala Gimnazială Dacia, Școala Gimnazială Aurel Pop Oșorhei, Școala Gimnazială Ioan Filip Sântandrei / Structura GPP nr. 1 Sântandrei, GPP nr. 25 Oradea, GPP Aleodor Oradea, Liceul Tehnologic Felix Sânmartin, Asociația Columna Celor Trei Crișuri, Liceul de Arte, Biblioteca JudețeanăGheorghe Șincai, Centrul Școlar de Educație Incluzivă nr. 1) și-au propus ca în luna noiembrie să desfășoare aceasta, mai ales că intrăm în perioada postului, prin care ne dorim să fim cu toții mai buni, mai iubitori. Cei mici și mari au așteptat cu nerăbdare aceasta și la unele unități de învățământ s-a desfășurat deja, la altele este în curs. Acolo unde a avut deja loc, impactul a fost pozitiv. Nu a fost doar o acțiune despre ce înseamnă iubirea, respectul și empatia, ci și o abordare autentică și directă a felului în care aceste valori pot construi legături mai puternice între oameni. Am adus în fața elevilor nu doar informații teoretice, ci și mesaje autentice, prin cântece, gustări sănătoase și lecturi.

Aici am dori să accentuăm cât de relevant a fost mesajul citit prin cărțile împrumutate de la biblioteca județeană, încât elevii au lăsat telefoanele mobile și s-au așezat să răsfoiască cărțile cu care s-au împrietenit. Am învățat împreună că iubirea este un instrument puternic, capabil să vindece și să aducă laolaltă copiii, în ciuda dizabilităților. A fost un exercițiu de incluziune reală, în care fiecare copil, indiferent de condițiile sale, a simțit iubirea ca forță care unește și înalță. Iubirea dovedindu-se acel liant care ne leagă pe toți, indiferent de diferențele dintre noi și care face ca fiecare dintre noi să se simtă valorizat și parte dintr-o comunitate.

Un mesaj important de clarificat a fost transmis: profesorii nu sunt sursa bullying-ului, ci sunt cei care construiesc punți de înțelegere și iubire pentru tinerii lor. În ciuda tuturor presiunilor și criticilor, profesorii sunt cei care continuă să lupte pentru educație și pentru construirea unui viitor mai bun, chiar și atunci când provocările par imposibil de depășit. Ar fi ușor să se dea vina pe profesori atunci când apar comportamente de bullying, însă trebuie dat de înțeles faptul, că aceștia sunt, adică suntem, cei care investim zilnic timp și energie pentru a educa, a încuraja și a ghida copiii. Câți dintre noi am stat ore întregi după cursuri, pregătind lecții și resurse didactice, fără a cere nimic în schimb? Totul pentru a le oferi elevilor nu doar educație, ci și un mediu în care iubirea, respectul și empatia sunt valorile fundamentale cerute de generația nativilor digitali.

În fața tuturor criticilor, profesorii aleg să dăruiască iubire, răbdare și înțelegere elevilor lor, pentru că știu că aceștia sunt viitorul. Și pentru fiecare mic succes al lor, merită să lupte mai departe. În fața tuturor zvonurilor care sugerează că toți profesorii ar avea un vocabular cu scăpări de cuvinte indecente, pot sta ferm pe poziția că mai există perle nedescoperite. Un exemplu viu sunt eu, care nu am folosit niciodată cuvinte indecente. Nu sunt director, nu cunosc direct corpul profesoral, că nu prea avem timp de a conversa decât oficial ce ar fi nevoie, dar lăsați-mă să cred că, în școala noastră, profesorii sunt oameni care se respectă pe ei înșiși și îi respectă și pe elevi, fără a recurge la abuzuri verbale sau fizice. Educația noastră se bazează pe iubire și respect reciproc.

În fața temerilor și grijilor cotidiene, în momentele când izvorul iubirii pare că seacă, atât elevi, cât și profesori, este esențial să ne amintim că în cartea vieții noastre, fiecare acțiune lasă o urmă. Dacă am răsfoi paginile și am găsi fragmente scrise cu cerneală neagră, semn al rănilor provocate de lipsa de empatie sau de nepăsare, să ne gândim că iubirea este darul care ne poate umple inimile și care ne poate ajuta să cerem și să acordăm iertare. Să alegem împreună, prin discuții și fapte concrete, să scriem pagini noi, pline de cerneală pură, ce vor fi citite cu bucurie și înțelepciune de fiecare dată când vom fi tentați să rănim sau să ne simțim răniți. În loc de a răni, să alegem iubirea și înțelegerea. În loc de a răspunde cu ură, să rezistăm tentației de a judeca și să ne lăsăm conduși de „dirijorul” Iubirii, care va crea armonie și înțelegere în fiecare dintre noi.

Și la final, alegeți să vă însușiți îndemnul sloganurilor:

Schimbă lumea cu iubire! Alege sănătatea, alege respectul!

Nu lăsa iubirea să sece! Fă-ți fiecare zi un act de iertare!

Educația e cheia! Iubirea e puterea!

prof. BONDAR ZITA

AI generated image

Leave a comment