Acest articol este parte integrantă din ghidul de comunicare asertivă ce va ieși curând de sub tipar, ca urmare a desfășurării proiectului educațional județean Fii curajos, vorbește!, ghid care se numește Sunt curajos, vorbesc liber!
Te salut cu drag și cu respect! Dacă ai cumpărat acest ghid și îl ții in mână, te îndemn, așază-te frumos și ascultă o poveste. E o poveste cu și despre oameni curajoși, cât se poate de reală și de autentică! De asemenea, e o poveste care a putut să fie transformatoare atât pentru tine, cel care ai trăit acest proiect, cât și pentru cei la care ai dus mesajul curajului, doar dacă te-ai implicat și ai pus suflet. Pentru că da, ai ținut în mână poate fără să știi un puternic instrument pentru schimbare!
Iar această poveste poate transforma pe oricine va citi această carte. Te salut cu drag și cu respect și pe tine, cititorule de orice fel, că și tu poți beneficia de acest instrument pentru schimbare!
De ce încep cu acest cuvânt, transformare?
Vreau să vă mărturisesc ceva personal: în această vară a lui 2025, o voce interioară nu îmi dădea pace deloc: Lia, tu nu ai reușit să citești toate feedback-urile și eseurile primite de la elevii și profesorii implicați în proiect? Aveam de gând, dar nu aveam niciodată timp. Lia, ai făcut o muncă, dar nu ai mers până la capăt să vezi ce ai lăsat în urmă…’ Era adevărat! Iar când te mustră conștiința, nu mai vorbești, doar taci! Deși aproximativ doar 5% dintre beneficiarii direcți ai proiectului au oferit eseuri și feedback-uri prin bunăvoința profesorilor implicați, după ce am parcurs eseu cu eseu, lacrimi de bucurie și uimire mă copleșeau.
Atunci, ceva în mine s-a schimbat! A fost un sentiment puternic de reușită, de împlinire, dar și de conștientizare. M-am simțit atinsă profund și transformată de propriul proiect. Cred că am văzut totul cu alți ochi de atunci, mai cu răspundere față de magia’ cu care atingeam lumea. Orice reușită ne crește pe interior, construiește încrederea în noi și ne dezvăluie cine suntem, dar mai ales de ce suntem capabili!
Îmi aduc acum aminte de un citat pe care îl iubeam și repetam cu orice ocazie: Este mai greu să ai o părere proastă despre tine însuți, când știi că ai ajutat mulți oameni.
În acele zile de cercetare mi-am văzut atât lumina, cât și umbrele. Mi-au trecut prin minte toate momentele bune, minunate, uimitoare, dar și cele mai puțin bune, toate provocările, emoțiile, frustrările, epuizarea, discuțiile aprinse, îmbrățișările, evenimentele, bucuria, lumina din ochii, dar și fermitatea egoului neîmblânzit încă.
Căci au fost de toate! Motivul? Cu siguranță, pentru că gândim și simțit diferit fiecare din noi; ca urmare, am trăit și simțit diferit acest proiect.
Următoarele zile au fost pentru mine momente de reflecție. Lia, nu ai cum să lași să moară acest proiect. Nu este al tău, este al celor care îl așteaptă, îmi spunea vocea. Am realizat că da, este ideea mea, dar nu este doar despre mine, ci despre cei ce au nevoie de el, despre beneficiarii lui: copii, părinți, profesori, comunitatea întreagă.
Apoi am văzut măreția proiectului realizat împreună. Când vei citi acele feedback-uri și eseuri pe care le-am citit eu, poate vei realiza cu adevărat în ce mișcare de transformare interioară am intrat toți, fără să știm de la început ce va urma cu adevărat și ce ne aștepta. Acesta este motivul pentru care am scris la subtitlu De la idee la transformare.
Despre fondator
Sunt Lia Marinela Avram, life coach, autoare, terapeut, mamă a patru copii, învățătoare de profesie și fondatorul acestui proiect de suflet. Am 53 de ani și acum locuiesc în Oradea cu cei trei copii adolescenți. Cu o experiență de peste zece ani în domeniul comunicării și dezvoltării personale, a terapiilor holistice, prin puterea exemplului personal, ghidez și inspir copii, părinți, oameni să își regăsească Vocea, Curajul și Puterea interioară. Am scris două cărți puternic motivaționale despre viață și curaj: Ce contează? Curajul de a-ți schimba viața și Vești bune! Cuvinte de înțelepciune. Am fost invitată la emisiuni, am organizat lansări de carte în 22 de orașe în țară, am avut o emisiune TV – Lecții de viață și multe altele care nu au spațiu de descriere suficient aici.
Simțim și vedem cu toții că trăim într-o lume în care cei mai mulți copii și tineri se simt neputincioși în fața emoțiilor, a bullying-ului, a presiunii sociale și a propriei timidități. Trăim într-o lume unde vocile lor sunt adesea reduse la tăcere de teamă sau lipsa de încredere, iar acest lucru are efecte devastatoare în rândul lor. La ce adulți să ne așteptăm în viitor?
Am fost convinsă că Fii curajos, vorbește! vine ca un răspuns la o nevoie reală: aceea de a-i sprijini și a de a-i învăța cum să-și descopere puterea interioară și să-și exprime liber gândurile și ideile. Am descoperit cum curajul și comunicarea fac diferența reală între reușită și eșec, între fericire și deznădejde, ele sunt clar competențe esențiale pentru viitor.
În această viață am schimbat multe pentru că nu am acceptat suferința ca mod de viață, iar proiectul educațional județean Fii curajos, vorbește! s-a născut tocmai din dorința profundă de a le oferi copiilor ceea ce eu mi-aș fi dorit să primesc când eram copil și nu am primit: curajul de a-mi exprima vocea și încrederea că ceea ce am de spus contează, să fiu văzută, acceptată, iubită, să fiu valoroasă pur și simplu pentru că exist! Tocmai pentru că societatea nu a fost educată așa!
Sloganul Fii curajos, vorbește! face parte dintr-un proiect mai vechi de acum șase ani, numit Copilul meu în viitor. Am început acest proiect de dezvoltare personală și emoțională cu colegii copiilor mei în școala lor, când locuiam la Constanța. Au urmat apoi evenimente de vorbit în public pentru adulți, cu același nume (Fii curajos, vorbește!) și chiar o emisiune TV, la Bună dimineața, Constanța!’
De ce Luca Cristița?
Venită în Oradea, am reușit să organizez câteva evenimente de vorbit în public, după mutarea mea în acest oraș. La unul dintre aceste evenimente a participat chiar colega noastră dragă, Luca Cristița, pentru că noi ne-am cunoscut online încă de când eu locuiam la Constanța. A aflat despre mine de la un coleg profesor, Sorin Adrian Mohuț, care i-a dăruit cartea mea despre curaj.
Pentru că ea rezona cu viața mea și ideile transmise în carte, a luat legătura cu mine pe Messenger și am avut mai multe conversații foarte interesante sau chiar și la telefon. Mi-a plăcut gândirea ei, puterea ei și dorința ei autentică de autodepășire, de a răzbi cu orice preț! Am zis atunci: Wow, uite o femeie puternică, ca mine!
Pot spune că de atunci pentru ea ardea această flacără în suflet, pentru că, deși nu am văzut-o, am simțit ce are înăuntrul ei. Apoi ne-am cunoscut personal, ne-am întâlnit de câteva ori în oraș, la cabinetul meu de terapii, a cumpărat noua ediție de la cărțile mele, am trăit momente frumoase și cu sens. Aveam cumva o certitudine interioară că noi două la un moment dat vom colabora și vom pune țara la cale.
Luca Cristița a fost primul meu gând, ca o revelație, când mi-am pus întrebarea: Bun, fac un proiect, dar cu cine încep? Cu cine aș putea colabora, pe cine aș alege ca și partener de drum și îl văd capabil să mă ajute, dar și să se implice? Urma să îi fac propunerea, dar nu știam dacă va accepta! Era atât de clar că este persoana potrivită, pentru toate calitățile sale umane și cele profesionale!
Faptul că Cristița a spus Da a fost ușa deschisă către succesul de acum.
Felicitări, dragă Cristița, pentru acest succes și mulțumesc pentru încrederea în mine! Multe de spus, puțin spațiu…
Au urmat discuții din ce în ce mai laborioase despre cum să facem, pe cine să aducem în proiect, sponsori, despre activități, elemente, structură etc., sute de ore în întâlniri, mesaje scrise și vocale, prea multe uneori, ca și cum acest proiect ne-a absorbit cu totul.
Pentru că era un proiect voluntar, adică ofeream din timpul meu liber, i-am propus să avem două sau trei școli pentru un proiect local și totuși până la final am ajuns la 11 școli într-un proiect județean! Nu mi-am închipuit că voi ajunge să mă plimb prin județ la Țețchea sau Hotar!
A fost o muncă titanică din timpul meu, din timpul Cristiței, ca și cum am săpa fundația la o construcție imensă ce urma să se înalțe. De fapt asta am făcut, împreună am săpat adânc și am pus fundația, iar când am venit către voi, dragi parteneri, știam deja cam ce este de făcut!
Am parcurs un drum lung cu documentația, aprobări, toată hârțogăria necesară (cum zice românul), drumuri la sponsori, drumuri și emoții la inspectorat, lansarea proiectului, training-ul de echipă, activitățile la clase, fișe de activitate, sesiunile de coaching de grup cu mine, diseminarea proiectului, acordarea premiilor etc. Am trecut prin diverse etape în colaborarea cu colegele coordonatoare și colegele profesoare din echipele de proiect ale școlilor, etape prin care s-a conturat tot mai mult proiectul.
Deși avea deja o fundație, construcția proiectului am continuat-o împreună, ca echipă. A avut ecou, a fost o reușită!
Când am început prima discuție cu propunerea, în vara lui 2023, la Cafeneaua Ristretto din Oradea, aveam bucurie, aveam entuziasm, aveam voință, aveam idei! Cu motoarele turate la maxim, am pornit și ne-am avântat pe un drum plin de surprize de toate felurile.
Am avut multe provocări personale, profesionale, entuziasm și reușite, însă sunt prea multe să le pot descrie aici, iar prin ochii mei și ai Cristiței se văd lucrurile diferit. Privind acum în urmă, cu emoție și lacrimi în ochi vă spun, deși mi-a absorbit multă energie și timp acest proiect, eram atât de epuizată uneori încât eram gata să renunț – doar eram un voluntar aici – cred că nimic nu aș schimba! A fost totul despre o creștere atât profesională, cât și personală! A fost despre un succes al meu, al vostru, al copiilor, al părinților, al profesorilor, al tuturor celor care au primit darul din proiect. Am de multe ori sentimentul că acest proiect este viu, o ființă vie care vrea să trăiască și să transforme în continuare sufletele mari și mici încă „fricoase”.
Pentru că da, curajul este viu! El transformă lumea așa cum m-a transformat pe mine.
Un colțișor din viziunea mea
Eu încă visez…visez la o generație de copii și adolescenți curajoși, autentici și încrezători, capabili să comunice clar, liber, fără frici și să își susțină ideile cu responsabilitate! Pe termen lung, viziunea mea este să contribui la o societate mai empatică, mai curajoasă și mai bine conectată la propriile valori prin puterea cuvântului și a comunicării sincere, nicidecum la ceea ce trăim și vedem acum.
O particică din misiunea mea
Misiunea nu te lasă să dormi, e o chemare, iar dacă e chemarea ta, ea tot te va chema! Misiunea mea este să ghidez copiii și adolescenții spre descoperirea propriei voci — nu doar a celei care se aude, ci și a celei care contează. Ca mamă, coach și om care a învățat să se ridice prin cuvânt și prin curaj, știu câtă putere se ascunde într-un copil care învață să spună ce simte, ce gândește și cine este!
Misiunea mea este de asemenea să creez un mediu de susținere, acceptare, învățare transformatoare care să le dezvolte curajul, stima de sine, abilitățile de comunicare și vorbit în public, prin modul meu unic ce îmbină înțelepciune practică, elemente terapeutice și de life coaching, tehnici de comunicare și dezvoltare emoțională.
Obiective
- Activarea curajului și dezvoltarea lui ca și abilitate
- Creșterea încrederii și stimei de sine nu doar pentru succes școlar, ci și pentru viața dincolo de școală
- Formarea abilităților de comunicare, exprimare clară și vorbit în public
- Reducerea anxietății, fricii și timidității prin metode terapeutice
- Echiparea cu trăsături de caracter și valori personale puternice (curaj, responsabilitate, corectitudine, recunoștință, iubire, cunoaștere de sine etc.)
- Implementarea în mod special a valorilor proiectului R.A.I. (respect, atitudine, încredere în sine)
- Susținerea școlilor și familiilor în a crește copii mai siguri și mai implicați
- Implicarea comunității educaționale într-un proces de transformare pozitivă pe termen lung
Activități de susținere
- Ateliere de comunicare și jocuri de rol
- Exerciții de respirație, de recunoaștere și gestionare a emoțiilor
- Activități publice – expoziții, interviuri, prezentări
- Simulări și concursuri de vorbit în public, adaptate vârstei
- Sesiuni de dezvoltare personală și lifecoaching
- Evenimente și excursii de integrare a noilor cunoștințe și elementelor proiectului
Rezultate așteptate
- Creșterea nivelului de curaj și reducerea anxietății sociale
- Copii mai încrezători în forțele proprii prin cunoașterea și descoperirea de sine
- Copii capabili să comunice clar și fără panică în prezentări, lecții și examene
- Copii dornici să își exprime vocea, ideile și să vorbească liber în public
- Copii mai responsabili, mai calmi și mai echilibrați emoțional
- Claritate în valori, claritate în alegerea vocației și a sensului în viață
- Rezultate mai bune în procesul educativ
- Îmbunătățirea relațiilor și a mediului școlar prin acceptare și înțelegere
- O comunitate educațională mai puternică, unită și deschisă unde copiii sunt încurajați să-și găsească curajul, vocea, valorile și puterea personală
Am dorit să fiu autentică și să ofer originalitate proiectului. Prin modul meu de lucru creez un spațiu de siguranță, susținere și bucurie, unde fiecare copil / adolescent este văzut și încurajat. Din experiența personală aduc înțelepciune practică, claritate, realism și responsabilizare.
Acestea adaugă autenticitate și profunzime acestui proiect, iar cărțile scrise de mine sunt exemplu viu de viață și aduc prin ele curaj, inspirație, motivație, ghidare și transformare vindecătoare! Câteva colege mi-au cerut să le împărtășesc din metodele mele de lucru, știu că în învățământ acesta este cuvântul de bază: metoda.
Însă unele sunt aspecte care fac parte din mine și devenirea mea ca om, altele din experiența care mă ajută profesional, iar unele metode sunt pur intuitive și vin spontan atunci când intru în conectare cu o persoană sau situație, care necesită rezolvare, adică se creează instant. Intuiția ghidează, terapeutul din mine lucrează.
Să ne amintim că absolut toți suntem înzestrați cu intuiție, toți avem sclipiri și ghidare interioară, doar să învățăm să o ascultăm, să o folosim, și să nu mai acceptăm reducerea ei la tăcere. Personal, aș înlocui cuvântul metodă cu abordare sau sintagma: mod de gândire. Iar abordarea mea este una directă: ascult nevoia și ofer pe baza ei.
Lumea, școala, societatea sunt plină de metode, tehnici, practici, dar când e vorba de suflet, de ființa interioară a omului, nu poți lucra metodic, iar în acest proiect este vorba despre abordarea emoțională și spirituală a copilului, a omului etc. Este despre abordarea holistică a educației, adică să ne privim cu adevărat ce suntem, suntem un întreg: minte, corp și spirit.
Plus că fiecare simte o metodă / tehnică dacă rezonează cu ea și dacă poate lucra cu ea, dacă i se potrivește. Suntem unici, nu suntem roboți, chiar dacă sistemul uneori asta creează. Din acest motiv am creat elementele proiectului simple, accesibile, puternice și transformatoare, doar să fie aplicate conștient și cu conștiinciozitate. E necesar repetat, insistat pe aplicarea lor, pentru că ele transformă. Le veți cunoaște și veți descoperi harta lor de impact.
De fapt, așa implementăm valori prin acest proiect. Asta vrem, valori. Vrem respect, nu dispreț, umilire, ignoranță. Vrem atitudine, nu indiferență, văicăreală, pasivitate, resemnare. Vrem curaj, nu frică și anxietate. Vrem încredere în sine, nu îndoială de sine, nu lipsa propriei puteri.
Înainte de a oferi un exemplu elocvent, voi spune ceva din experiența proprie. Este greu să dai încredere sau să transmiți cuiva încredere în sine, dacă tu nu ai încredere în tine. Încrederea ca idee este un transfer de putere de la o persoană la alta, apoi se începe la construirea ei. Pentru că încrederea în sine nu înseamnă că știu mereu ce fac, ci că știu cine sunt, chiar și când lumea se clatină, chiar și când nu e de acord cu mine sau chiar și când îmi dă hate.
Asta am vrut și vreau să oferim copiilor, lumii din jurul nostru și chiar nouă înșine prin acest proiect.
Cred că cel mai ușor și important pentru a asimila modul meu de abordare și modul meu de lucru cu copiii este să mă vezi cum lucrez, cum abordez, cum pun problema, cum mă comport, cum dizolv situațiile și, bineînțeles, să înțelegem că fiecare din noi a fost pregătit și s-a pregătit pentru ceva să facă în lume. Fiecare are rolul lui la locul potrivit și e musai să și-l joace cât de bine poate.
Concluzie și apel la conștiință
Într-o lume în care nu știm ce le oferă viitorul copiilor noștri, putem doar să-i învățăm să fie puternici prin forțele proprii, încrezători în vocea lor și să se adapteze cu ușurință vieții!. Pentru mine, acest proiect nu este doar o idee pe hârtie sau un alt proiect educațional – este o misiune de viață, este rodul unor experiențe deja trăite. Am văzut cum sute de copii și adolescenți au prins curaj, cum profesorii au confirmat schimbarea și cum părinții au privit cu emoție transformarea lor!
Despre această ediție a proiectului s-au scris zeci de articole în: Jurnalul digital al CCD Bihor, în revista OviDan (https://www.ovidan.ro), în Jurnalul bihorean (https://www.ebihoreanul.ro), pe pagina de web a școlii inițiatoare (https://www.ioanslavici.ro), s-au făcut postări pe paginile de Facebook ale școlilor partenere sau pe pagina de Facebook a proiectului Fii curajos, vorbește! – Proiect educațional județean, am primit eseuri, feedback-uri și mărturii de la copii și profesori, pe care ți le recomand cu căldură să le parcurgi ca să simți impactul transformării și profunzimea proiectului. Eu le-am citit pe toate! Le vei regăsi în paginile cărții, ghid de comunicare.
Azi, cu inima deschisă și plină de recunoștință, le mulțumesc tuturor și spun așa: alături de voi, beneficiarii acestui proiect, am crescut, am aprins încă o scânteie de lumină în interiorul meu, am dus mesajul curajului la atâtea suflete care strigau după el!
Vreau să țineți minte că am realizat un lucru extraordinar, împreună, în marele ocean al acestei lumi. Și cred cu toată tăria că ați cules roade, satisfacție și împlinire, că ați primit valoare prin acest proiect.
Vă mulțumesc vouă, dragi coordonatori din școli, vouă, dragi colegi profesori participanți, celor care v-ați dedicat, implicat, ați acceptat provocările, efortul și schimbarea.
Felicitări pentru deschiderea, curajul și timpul vostru!
A fost o bucurie reală fiecare oră petrecută cu copiii la clasele unde am fost invitată, iar colaborarea cu colegele cu care am lucrat direct a fost Wow, cu deschidere, căldură, iubire, nevoie, sprijin, ajutor, transformare; spun unde am fost invitată deoarece au fost și clase participante la care nu am fost invitată de colege, ele desfășurând singure activitățile din proiect, iar aplicând elementele, au avut rezultate frumoase.
Le mulțumesc cu toată iubirea copiilor, adolescenților care au fost receptivi la energia și elementele proiectului și am văzut atâtea beneficii. Mulțumesc pentru eseuri și feedback-uri!
Îți mulțumesc, dragă și minunată Cristița, nimeni nu ar fi reușit ce ai reușit tu! Am trăit nu un proiect, ci o lecție de viață împreună! Ai fost și ești parte din sufletul proiectului, omul integru care a rămas până la final și a dus o muncă de soldat care vrea să își ducă la final o misiune ce-i ardea în suflet.
Indiferent de drumul provocator, dar și plin de satisfacție interioară, noi ne-am asumat ca adulți orice a intervenit pe parcurs pentru că suntem pur și simplu diferiți, prin structura mentală și experiența personală. Practic, a fost un drum pe care l-am descoperit împreună!
Vă mulțumesc tuturor, căci alături de voi, am adus la viață o idee transformatoare. Am pus în mâna voastră, prin elementele sale unice, un proiect, un puternic instrument pentru schimbare. Cred cu tărie că, implicându-ne și susținând proiectul Fii curajos, vorbește!, susținem nu doar un program educațional, ci o mișcare de transformare interioară pentru o întreagă generație. Poate să fie un vis personal sau comun, un vis ce devine realitate pentru comunitatea noastră și lumea în care trăim.
Felicitări curajoșilor! Lumina voastră să strălucească în lume mai mult ca oricând, asta vă doresc!
Felicitări ție, cititorule, pentru alegerea de a explora acest ghid de comunicare asertivă, acest cadou născut dintr-un proiect educațional desfășurat cu 1030 de elevi din județul Bihor!
LIA MARINELA AVRAM,
fondator al proiectului educațional județean Fii curajos, vorbește!
Sursă colaj: fototeca Lia Avram