Ministrul Educației, Daniel David, a susținut astăzi o conferință de presă la Inspectoratul Școlar Județean Bihor, de la ora 15:30, în care a anunțat planuri majore de reorganizare a învățământului rural din România.
Ministrul a subliniat că aproape 33% dintre copiii din sistemul de învățământ frecventează școli din mediul rural, iar multe dintre aceste unități de învățământ funcționează foarte prost. “Este păcat să spui de fiecare dată că dacă pornești din mediul rural, pornești de la start în dezavantaj”, a declarat dl David.
Modele de reorganizare propuse
Ministrul a prezentat mai multe modele de reorganizare a școlilor rurale. Campusurile rurale centralizate ar urma să concentreze elevii din mai multe sate într-un centru mai mare, cu facilități complete (cantine, cămine), pentru a asigura condiții educaționale mai bune și specialiști pe discipline.
Sistemul mentor – mentorați presupune ca o școală cu performanțe bune (de exemplu, cu rate ridicate de promovare la Bacalaureat) să sprijine o școală cu rezultate mai slabe, prin implicarea profesorilor în activități educaționale, inclusiv online.
În fine, centralizarea la nivel comunal ar însemna ca, în loc de mai multe structuri cu 3-4 copii fiecare, săse creeze o școală centrală la nivelul comunei, cu potențial de a oferi educație de calitate.
Concursuri pentru directori și inspectori
Ministrul a mai anunțat că, prin PNRR, sunt pregătite două metodologii: una privind concursul pentru directorii de școală și alta pentru selecția inspectorilor școlari. Ministerul își propune să le implementeze cât mai curând, pentru a avea oameni care sunt în pozițiile de conducere prin concurs.
Daniel David a declarat că nu toate modelele sunt definitivate și că încearcă să vadă ce poate funcționa, menționând că a vizitat deja mai multe școli din județele țării, pentru a evalua situația reală din teren.
Vom reveni în zilele următoare cu alte informații desprinse din conferința de presă a dlui ministru.
Foto & video: Aris Dejeu