Aproape jumătate dintre elevii români chestionați de organizația Salvați Copii (46,4%) se situează într-o zonă a incertitudinii sau a optimismului moderat. 45,2% dintre elevi spun că au o viziune optimistă asupra viitorului profesional. Puțin peste 5 procente (5,4%) se declară pesimiști și aproape 3% nu aveau o impresie bine conturată cu privire la acest aspect.
Elevii români au acum la dispoziție o platformă interactivă de orientare vocațională, unde pot învăța mai multe despre cum pot valorifica aptitudinile și interesele pe care le au în alegerile lor educaționale și de carieră. Platforma este parte a proiectului-pilot de orientare vocațională și consiliere în carieră What’s next?, derulat de Salvați Copiii.
Platforma interactivă de orientare vocațională What’s Next este un instrument digital modern, dedicat orientării vocaționale, menit să îi sprijine pe elevi, profesori, consilieri școlari și părinți să colaboreze pentru o mai bună înțelegere a intereselor și potențialului fiecărui elev. Accesul pe platformă se realizează simplu, prin crearea unui cont de utilizator. În cazul elevilor, contul este activat doar după confirmarea acordului părinților, asigurând un mediu sigur și responsabil pentru toți utilizatorii.
Pe lângă resursele educaționale, utilizatorii platformei vor putea urmări zece videoclipuri realizate cu Edy Chereji, Nicolai Tand, Smaranda Știrbu, Mihai Rait, Vlad Munteanu, Alexandru Dadoo, Anca Puff, Dana Iuga, Edward Aninaru și Smiley, care le povestesc copiilor cum pot să aleagă un drum profesional care să îi intereseze și împlinească.
De asemenea, zece elevi au împărtășit așteptările, temerile și dorințele lor de dezvoltare profesională în zece videoclipuri care pot fi urmărite pe platformă.
În ceea ce privește persoanele în care au încredere pentru ghidarea în alegerea carierei, răspunsurile din ancheta Salvați Copiii 1 derulată la începutul proiectului confirmă gradul mare de încredere acordată părinților în ceea ce privește explorarea înclinațiilor și capacităților personale (74,7% dintre respondenți considerând că părinții îi ajută în mare și foarte mare măsură în această direcție).
Cu o diferență semnificativă urmează resursele și aplicațiile digitale (45,8% – cumulat primele două niveluri) și profesorii de la disciplinele preferate (41,4%).
Ancheta mai relevă că aproape doi din cinci elevi (38,5%), deși au auzit despre Orientare și consiliere în carieră, spun că nu au participat la astfel de activități și mai puțin de un sfert dintre respondenți au indicat că ar fi avut o experiență anterioară în acest domeniu;
Două treimi dintre elevi (66,3%) ar fi dispuși să aloce cel puțin două ore pe lună pentru participarea la activități de consiliere și orientare în carieră.
Dintre specialiștii de la nivelul unității de învățământ, interlocutorii cel mai frecvent indicați sunt consilierii școlari, urmați la mică diferență de profesorii diriginți. Pe de altă parte, și procentul celor care au abordat aceste subiecte cu alți profesori din școală este relativ ridicat. În ceea ce privește dificultățile pe care elevii le resimt atunci când ar trebui să-și aleagă cariera, teama de eșec este numită pe primul loc (67,9%), urmată de nesiguranța legată de viitor (54%).
Sursă imagine: fototeca Salvați Copiii