Decorul de sărbători în sala de clasă (clasa a II-a) are roluri importante în dezvoltarea copiilor și aduce beneficii educative, emoționale și sociale. Nu este doar „frumos”, ci are valoare pedagogică reală.
Creează o atmosferă caldă și sigură pentru copii
Luminile calde, bradul, ghirlandele și culorile de sezon îi fac pe elevi să se simtă bine în sala de clasă.Ajută la creșterea sentimentului de apartenență: „Aici e locul meu, aici mă simt bine”.
Stârnește bucurie și entuziasm pentru învățare
Un mediu plăcut motivează copiii, iar ei devin mai implicați la ore.
Decorul sezonier crește buna dispoziție, stimulează curiozitatea, face școala mai atractivă.
Sprijină dezvoltarea emoțională
Decorurile și activitățile de Crăciun îi ajută pe copii să înțeleagă emoții precum bucuria, generozitatea, recunoștința; să își exprime propriile trăiri prin lucrări practice sau discuții;să învețe despre tradiții și valori pozitive (bunătate, dăruire, cooperare).
Oferă ocazii excelente pentru învățare practică
Expozițiile cu lucrări practice, jucării create de copii și podoabe făcute manual îi ajută pe elevi să își dezvolte ·creativitatea, îndemânarea, răbdarea, coordonarea mână – ochi.
Întărește spiritul de echipă
Decorarea clasei devine o activitate de grup. Copiii lucrează împreună, iau decizii împreună (unde punem bradul? ce culori folosim?), învață să colaboreze și să își respecte ideile unii altora. Astfel se creează un colectiv unit, cu relații pozitive între copii.
Stimulează imaginația și limbajul
Decorurile pot fi punct de pornire pentru povești inventate de copii, descrieri de imagini, compuneri scurte, jocuri de rol („Moș Crăciun”, „Atelierul spiridușilor”).
În felul acesta crescü vocabularul, creativitatea verbală, capacitatea de exprimare.
Îi conectează pe elevi cu tradițiile și cultura
Bradul, globurile, luminițele și simbolurile iernii îi ajută pe copii să înțeleagă tradițiile românești, obiceiurile de Crăciun, semnificația sărbătorilor de iarnă. Acest lucru contribuie la educația culturală și civică.
Creează un mediu propice pentru calm și reglare emoțională
Luminițele calde, pernițele, colțul decorat cu jucării moi pot deveni un spațiu liniștitor, un loc pentru lectură sau discuții, un mod de a reduce anxietatea și stresul școlar.
Decorul de sărbători într-o clasă de a II-a nu este doar estetic, ci ajută la învățare, dezvoltă emoțional și social copiii, creează comunitate, stimulează creativitatea, aduce bucurie și motivație.
prof. MONICA TOADER,
Școala Gimnazială Avram Iancu, Oradea
Sursă imagine: fototeca Monica Toader
