Elevii clasei a II-a B au trăit în o nouă experiență educativă colorată – la propriu și la figurat. Ziua lui Albastru a devenit pretextul perfect pentru a explora cunoașterea prin decembrie joc, emoție, colaborare și creativitate.
De la primele momente ale zilei și până la ultimele activități, culoarea albastră a fost firul magic care a unit toate experiențele și i-a ajutat pe copii să se descopere pe ei înșiși și lumea din jur.
Brainstorming & explorare culturală: simbolurile albastrului în lume
Ziua a început cu un brainstorming viu, în care copiii au spus ce le inspiră culoarea albastră. Apoi, au descoperit prin citire de pe Wikipedia cum este interpretată această culoare în diverse culturi și epoci: simbol al cerului, al libertății, al înțelepciunii, al calmului sau al loialității.
Această etapă a stimulat gândirea critică, curiozitatea și dorința de a înțelege lumea.
Munca pe echipe & analiza imaginilor
Elevii au lucrat în grupuri și au analizat patru imagini-cheie, notând „ce văd” și „ce simt”. În final, au descoperit elementul comun al pozelor grăitoare (de pe hârtie): prezența albastrului ca stare, nu doar ca obiect, precum şi alte elemente regăsite în toate cele 4 poze. Activitatea a dezvoltat observația, empatia și abilitatea de exprimare emoțională.
Jocuri educative în cutii albastre
La nivel individual și pe echipe, copiii au explorat jocuri educative atent selectate, depozitat
în cutii albastre pentru pauze. Aceste exerciții au antrenat atenția, deprinderi de citit, spiritul de competiție sănătoasă și capacitatea de rezolvare de probleme.
Ochelarii albaștri – schimbătorii de realitate
Momentul cel mai amuzant al zilei a fost cel al ochelarilor albaștri, care i-au ajutat pe copii să descopere cum o simplă schimbare de „filtru” poate modifica percepția. O lecție jucăușă despre perspectivă, creativitate și flexibilitate cognitivă.
Misterul căsuței albastre
Audierea poveștii Misterul căsuței albastre & crearea orală din înlănțuirea unor scurte propoziții a unui text (cu ajutorul clopoțelului albastru ce emite sunete și pe baza decorului din clasa cu Nașterea lui Iisus)
Copiii au ascultat cu emoție povestea religioasă și au discutat pe marginea misterelor, a personajelor și a mesajului. Astfel, au exersat înțelegerea textului, atenția auditivă și imaginația narativă.
Cutiile cu obiecte albastre aduse de acasă
Fiecare copil a prezentat propriile obiecte albastre, dezvoltându-și încrederea în sine și abilitățile de comunicare. A fost un moment de mândrie și conectare între ei şi de a rezolva variate exerciţii transdisciplinare prin numărare, recunoaştere, argumentare şi comparare.
Vânătoare de obiecte albastre & desen
Sala de clasă s-a transformat într-un teren de explorare, iar elevii au căutat obiecte albastre pe care apoi le-au desenat. Activitatea a stimulat atenția la detalii, motricitatea fină și creativitatea vizuală.
Transcrierea unei poezii de iarnă pe hârtie albastră
Această sarcină a combinat lectura independentă, caligrafia, estetica, disciplinarea emoțională și bucuria sezonului.
Activitate practică: globuri și cetină de brad
Elevii au realizat un tablou, exersând îndemânarea, cooperarea și simțul artistic şi utilizând
materiale reciclabile şi carioca albastră.
Teste-fulger la CLR și MEM – cu albastru
Micile probe au fost transformate într-o activitate distractivă, în care scrierea cu albastru a întărit tema zilei și a încurajat autonomia în învățare, consolidând şi evaluând cunoştinţele însuşite la cele două discipline.
Picătura de apă
Ascultarea cântecului Picătura de apă & discuții despre importanța apei Prin muzică, elevii au înțeles rolul apei în viață, dezvoltând conștiința ecologică și responsabilitatea față de natură.
Imagini, propoziții & asocieri
Copiii au realizat asocieri între imaginile prezentate la videoproiector cu obiecte, persoane și lucrări, construind propoziții. Exercițiul a întărit structurarea limbajului și gândirea logică.
Gustări dulci și sărate în ambalaj albastru
La final, toți s-au bucurat de o mică „petrecere albastră”, cu gustări tematice ce au creat un moment de relaxare și socializare.
Întreaga zi a fost o lecție în sine, Ziua lui Albastru contribuind esențial la:
Dezvoltarea cognitivă
- stimularea gândirii critice și logice
- îmbogățirea vocabularului
- consolidarea cunoștințelor prin metode variate
- exersarea atenției și memoriei
Dezvoltarea afectivă
- exprimarea emoțiilor prin imagini, culori și povești
- dezvoltarea empatiei și a sensibilității estetice
- creșterea încrederii în sine prin prezentări și activități practice
Dezvoltarea socială
- cooperare în echipă
- comunicare eficientă
- respectarea regulilor și asumarea rolurilor
- crearea unor legături pozitive între colegi
Ziua lui Albastru a fost mai mult decât un proiect tematic – a fost o experiență completă, care i-a ajutat pe copiii clasei a II-a B să învețe cu bucurie, să creeze cu libertate și să gândească în culori.
Mulţumesc părinţilor elevilor mei pentru înţelegere şi sprijin… şi familiei mele pentru ajutorul continuu
prof. MONICA TOADER,
Școala Gimnazială Avram Iancu Oradea
Sursă imagine: fototeca Monica Toader
Despre întregul proiect cu cele șase zile dedicate culorilor, derulat de prof. Monica Toader, puteți citi AICI.