Lecția de patriotism

1 Decembrie este ziua în care sărbătorim, an de an, din 1918 încoace, un mare eveniment al istoriei poporului nostru: Marea Unire a tuturor românilor. Cunoaşterea istoriei naţionale echivalează cu însăşi identitatea şi apartenenţa noastră, ca români, la neamul pe care Dumnezeu l-a aşezat în spaţiul carpato-danubiano-pontic, cu conştiinţa noastră de urmaşi ai unor domnitori ce au făcut cinste ţării. Ziua de 1 Decembrie 1918 a fost ziua unei generații care a făcut istorie.

Noi sărbătorim în fiecare an Unirea, dar unire este un cuvânt care depășește limitele impuse de timp și spațiu, el creează o legătură profundă între românii din diferite locuri și din toate timpurile. Așa cum în Liturghie există o comuniune între cei prezenți și înaintașii lor, moși și strămoși adormiți în dreapta credință, la fel și în Unire există o forță spirituală care străbate peste veacuri, mărturisind ceea ce are mai de preț neamul românesc: credința, tradiția și verticalitatea înaintașilor noștri. Aceste valori au făcut parte întotdeauna din viața și idealurile lor, și-au educat astfel copii și nepoții, și, când a venit momentul, le-au mărturisit cu prețul vieții, având certitudinea faptului că jertfa lor nu va fi în zadar.

Anul acesta mi-am început activitatea ca învățătoare la Liceul Teoretic Ioan Petruș Otopeni, județul Ilfov, deși sunt orădeancă. Chiar după începerea anului școlar, am avut oportunitatea să semnez un parteneriat în cadrul proiectului județean cu participare interjudețeană, File din istoria neamului românesc, desfășurat de Școala Gimnazială Georgiu Popa Câmpani, județul Bihor, în colaborare cu alte 15 instituții școlare din județul Bihor, precum și din Alba și Cluj.

Una dintre activitățile proiectului s-a numit 1 Decembrie – Ziua Națională a României și s-a desfășurat pe două secțiuni: concurs de desen și concurs de interpretare de cântece patriotice.

Așa că, Ziua Națională am sărbătorit-o împreună cu elevii mei din clasa pregătitoare J.

Niciodată nu ești prea mic ca sa afli lucruri interesante despre țara ta, despre ce înseamnă să fii român harnic și viteaz. Copiii au venit îmbrăcați în costume populare și au reușit să descrie costumul popular,  să identifice elemente locale specifice țării noastre și zonei în care locuiesc (așezare geografică, obiective socio-culturale și istorice). De asemenea au redat însemnătatea zilei prin desen, pictură și modelaj, utilizând diferite tehnici cunoscute, reușind să-și exprime sentimente estetice în mod original.

Am recitat și audiat versuri despre țară, am cântat cântecele învățate, prin toate acestea exprimându-ne admirația și respectul față de înaintașii noștri. Foarte apreciate au fost audițiile muzicale: Noi suntem români, Foaie verde foi de cimbru, Treceți batalioane române Carpații, dar și concursul de interpretare al acestora. Copiii au fost încântați să asocieze mișcările și pasul de dans, ascultând și cântând Hora Unirii.

Pentru atingerea obiectivelor propuse am selectat metode și mijloace variate de realizare, cum ar fi povestirea, conversația, observarea spontană și dirijată, explicația, demonstrarea, exercițiul, problematizarea, învățarea prin descoperire, munca în echipă, lucrări practice etc. Pe tot parcursul perioadei de desfășurare a acestui proiect, nu am neglijat latura socio-afectivă, încercând sa le transmit copiilor cât mai multe aspecte legate de trăsăturile morale ale poporului român, să scot în evidență hărnicia, curajul, înțelepciunea, dragostea de patrie și vitejia cu care acesta a fost înzestrat.

La etapa locală organizată la nivelul școlii, toți copiii au fost răsplătiți cu diplome.

Cele mai reușite creații au fost evaluate la etapa interjudețeană a concursului, organizată în județul Bihor. Elevii școlii noastre au obținut premii merituoase: Secțiunea Desen: Premiul I – Nan Antonia și Barbu Arsenie, Premiul II – Roman Ștefan, Premiul III – Rață Maya. La secțiunea de interpretare cântece patriotice, Ioniță Luiza a obținut Premiul I, Smaranda Horațiu, Premiul II și Șaloparu Adelina, Premiul III.

Motivul principal pentru crearea unor astfel de parteneriate este dorinţa de a ajuta elevii să aibă succes la şcoală şi, mai târziu, în viaţă. Atunci când părinţii, elevii și ceilalţi membri ai comunităţii se consideră unii pe alţii parteneri în educaţie, se creează în jurul elevilor o comunitate de suport care începe să funcţioneze. Parteneriatele trebuie văzute ca o componentă esenţială în organizarea şcolii şi a clasei de elevi. Ele nu mai sunt considerate doar o simplă activitate cu caracter opţional sau o problemă de natura relaţiilor publice.

Astfel, elevii învaţă să gândească critic, complex, îşi dezvoltă gândirea multi-cauzală, experimentează abilităţi de rezolvare de probleme, de empatie, de toleranţă și, nu în ultimul rând, socializează, învăţând să fie mai apropiaţi, să lege noi prietenii, să-şi împărtăşească experienţe personale.

Experiențele elevilor participanți sunt pozitive, legăturile de prietenie dintre participanți sunt stabile și viabile astfel încât nu mai este nevoie de motivare suplimentară pentru participarea la alte programe asemănătoare, interne  sau internaționale.

Mă bucur nespus de mult că am reușit să particip la acest proiect!

Felicitări copiilor talentați ai școlii noastre !

Înv. GIANINA DIȚIU

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s