Inspectoratul Școlar Județean Bihor, Direcția de Sănătate Publică Bihor și Casa Corpului Didactic a Județului Bihor au organizat joi, 27 februarie, la Muzeul Țării Crișurilor, de la ora 9:00, o conferință intitulată Stil de viață sănătos: de la preșcolar la adolescent – provocări și soluții. Textul următor reprezintă o parte din contribuția la acest eveniment a dnei prof. Denes Melinda Andrea, de la CSEI Bonitas – Oradea, care urmează să intre în corpul unei broșuri în curs de apariție, la Editura Didactica Militans a CCD Bihor.
Educația pentru sănătate joacă un rol crucial în formarea unor obiceiuri sănătoase încă de la o vârstă fragedă. Pentru preșcolari, mai ales dacă vorbim de preșcolari cu tulburări din spectrul autist (TSA), implicarea în activități fizice nu doar că are un rol terapeutic-compensator, dar poate să aibă beneficii atât emoționale, cât și sociale și cognitiv-comportamentale, oferindu-le astfel oportunități de socializare și integrare în comunitate.
De aceea, ne-am gândit că implicarea copiilor cu TSA în activități fizice școlare și extrașcolare este esențială pentru dezvoltarea lor armonioasă. Cu sprijinul părinților și a profesorilor de la grupă am inițiat activități care să aibă la bază formarea și dezvoltarea unor deprinderi motorii care să promoveze sănătatea în general și să valorizeze la maxim potențialul fiecărui preșcolar.
Activitățile au fost astfel gândite încât să se desfășoare atât în cadrul școlii cât și în afara ei, să fie adaptate nevoilor copiilor de la grupă, să nu le suprasolicite și în anumite activități să fie implicați și părinții.
















Competențe urmărite în cadrul activităților desfășurate
- formarea deprinderii de a desfășura activități fizice zilnic
- dezvoltarea abilității de a respecta reguli
- dezvoltarea abilităților sociale
- informarea părinților privind importanța menținerii sănătății copiilor, prin mișcare
- încurajarea cadrelor didactice în alegerea educației pentru sănătate
Metode folosite în cadrul activităților desfășurate
- jocul didactic și terapeutic
- metoda Partitura mișcării
- metoda integrării senzoriale
- meloterapia
- demonstrația
- imitația
- exercițiul
Referitor la activitățile desfășurate în cadrul școlii am integrat activitățile fizice în rutina zilnică. Am conceput o gimnastică pe care am numit-o Gimnastica lui Martinel, inițiată și adaptată după metoda Partitura mișcării. Aceste jocuri de mișcare și activități ludice pot face exercițiul fizic mai atractiv pentru preșcolari.
Un alt joc pe care l-am inventat pentru grupă și l-am introdus în rutina zilnică a fost Cercurile dansatoare – dansul și muzica combinate sunt modalități excelente prin care copiii cu TSA își pot dezvolta atât abilitățile motorii, cât și cele de comunicare; în plus, pot să-și exprime sentimentele și să se relaxeze.
Alte activități pe care l-am desfășurat ocazional s-au legat de temele abordate de la grupă: Pista senzorială și Tunelul colorat. Aceste activități bazate pe mișcare și pe explorare senzorială au oferit copiilor o nouă modalitate de a se bucura de beneficiile mișcării.
Tot ocazional, am desfășurat activități de tip outdoor la care au participat și părinții copiilor de la grupă, Împreună la călărit, vizită la Dumbo Land din ERA Shopping Park, Oradea, și ieșire în parcul de joacă din apropierea școlii.
Prin aceste activități, am încercat să conștientizăm la părinți importanța menținerii sănătății copiilor, prin mișcare în aer liber.
prof. DENES MELINDA ANDREA,
CSEI Bonitas, Oradea
Sursă imagini: fototeca personală Denes Melinda