Blending Arts sau Cum să citim altfel

Dacă a citi poate însemna și a interpreta, atunci proiectul educativ-cultural Blending Arts: Reading a painting / a sculpture / an artifact or a fossil este ilustrarea perfectă a faptului că prin interpretare putem avea infinite posibilități de a da frâu liber imaginației. Prin interpretarea in limba engleză a unei opera de artă sau a oricărui alt exponat dintr-un muzeu, acest proiect inedit vine să ofere elevilor șansa de a-și exprima creativitatea și de a-și manifesta spiritul ludic.

Început în urmă cu patru ani, la generoasa inițiativă a doamnei profesor universitar Magda Danciu, proiectul  de amploare aduce laolaltă elevi și profesori de la mai multe școli din Oradea (Colegiul Național Iosif Vulcan, Colegiul Național Emanuil Gojdu, Liceul Teologic Baptist Emanuel, Colegiul Economic Partenie Cosma, Colegiul Național Mihai Eminescu, Liceul Teoretic Ady Endre, Liceul Greco-Catolic Iuliu Maniu, Școala Generală Nr. 16, Liceul Penticostal Betel, Colegiul Tehnic Mihai Viteazul), studenți ai Facultății de Litere din Oradea, reprezentanți ai Muzeului Țării Crișurilor Oradea, precum și Asociația Culturală Prietenii Muzeului Țării Crișurilor.

Blending Arts a adus de-a lungul timpului în atenția actorilor implicați mai multe exponate ale Muzeului Țării Crișurilor de la pictură (tablou), la sculptură, la fonograf și, iată, anul acesta, o fosilă a unui mamut.

Fiecare întâlnire este unicat și reprezintă o provocare atât pentru elevi cât și pentru studenții și profesorii coordonatori. Deși pornesc cu toții de la același subiect, urmând un set de întrebări prestabilite, atât profesorii, cât și studenții își aduc contribuția personală prin activitățile create special pentru fiecare întâlnire. În felul acesta, proiectul este util tuturor: studenții (viitori profesori) au ocazia de a interacționa într-un cadru neconvențional și foarte inspirațional cu elevii, deprinzând astfel din tainele meseriei, elevii își dezvoltă abilitățile de a conversa in limba engleză, profesorii coordonatori devin mentori iar oamenii muzeului au șansa de a-și exercita rolul educațional.

Un element inedit este și faptul că întâlnirile se desfășoară „la rece” – prin tragere la sorți, fiecare profesor  ajunge să interacționeze cu elevi de la altă unitate școlară.

De altfel, întregul proiect stă sub semnul sincretismului, al mixajului nu doar al artelor, ci și al oamenilor, aceasta fiind de la bun început intenția doamnei profesor Danciu, care a dorit – și a reușit cu succes – să aducă împreună într-un mod informal toate părțile implicate în actul educațional – elevi, profesori, studenți, instituții culturale – muzeu, universitate, școli.

Fiecare întâlnire a fost un prilej de bucurie pentru cei implicați și delectare pentru cei care au asistat și, dincolo de toate celelalte aspecte benefice ale proiectului, cel mai important a fost acela de a cunoaște oameni minunați, entuziaști, dornici de a lăsa niște amintiri frumoase în sufletul copiilor și de a-i inspira pe cei care vor să devină la rândul lor profesori.

Sursă imagini: Facebook Muzeul Țării Crișurilor

Prof. CAMELIA PORUMB

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s