În era tehnologiei moderne, cyberbullying-ul a devenit o problemă serioasă pentru copii și adolescenți. Acest fenomen poate avea efecte negative asupra sănătății mintale și emoționale a acestora, precum și asupra relațiilor interpersonale. În acest interviu, ne vom întâlni cu un psiholog școlar, expert în probleme de tineret, care va oferi informații și sfaturi practice pentru prevenirea și abordarea cyberbullying-ului.
De la definirea conceptului și identificarea semnelor la programele disponibile și soluțiile pentru tinerii care sunt victime ale acestui fenomen, oricine dorește să înțeleagă mai bine acest subiect complex și să ia măsuri pentru a-i proteja pe cei afectați va găsi în acest interviu un context informativ.
Care sunt, în linii mari, atribuțiile unui psiholog școlar?
Această categorie de profesioniști lucrează în cadrul sistemului educațional, fiind responsabili de a oferi sprijin emoțional și de a consilia elevii și familiile acestora în probleme legate de sănătatea mentală și emoțională. Ei colaborează cu profesorii și administrația școlii, pentru a identifica problemele și a dezvolta soluții, și pot oferi terapie individuală sau de grup elevilor care au nevoie.
De asemenea, au responsabilitatea de a identifica problemele de comportament sau de sănătate mintală la nivel școlar și de a oferi resurse și referințe către servicii specializate, dacă este necesar.
În calitate de psiholog școlar, ce ne puteți spune despre numărul cazurilor de cyberbullying în școli? Sunt reale cifrele care descriu o creștere accelerată a acestui fenomen?
Din păcate, este adevărat. În ultimii ani, odată cu dezvoltarea tehnologiei, am văzut o creștere a cazurilor de cyberbullying, în special în rândul adolescenților și elevilor de liceu.
Care sunt principalele semne ale cyberbullying-ului?
Uneori, este dificil să recunoaștem cazurile de cyberbullying, deoarece se petrec online, dar unele dintre semnele comune descriu retragerea socială, depresia, anxietatea, dependența de ecran și evitarea anumitor activități sau locuri.
Care sunt cele mai frecvente modalități de cyberbullying?
Acestea includ trimiterea de mesaje ofensatoare sau răutăcioase, răspândirea de zvonuri sau minciuni online, postarea de fotografii sau videoclipuri jignitoare și utilizarea de profiluri false, pentru a hărțui o persoană.
Care sunt efectele negative ale cyberbullying-ului asupra tinerilor?
Pot să apară probleme de sănătate mintală, precum depresia, anxietatea și chiar ideile suicidare. De asemenea, poate avea un impact negativ asupra încrederii și stima de sine, precum și asupra relațiilor cu alții.
Cum pot părinții și educatorii să prevină cyberbullying-ul?
Este important să avem o comunicare deschisă cu tinerii noștri și să îi învățăm cum să utilizeze tehnologia într-un mod responsabil. De asemenea, ar trebui să fim atenți la semnele de cyberbullying și să intervenim cât mai devreme posibil.
Care este impactul cyberbullying-ului asupra dezvoltării emoționale a tinerilor?
Impactul poate fi devastator. Tinerii care sunt victime ale cyberbullying-ului pot avea probleme cu încrederea în sine și cu relațiile interpersonale, ceea ce poate influența dezvoltarea lor emoțională pe termen lung. Este important să se acorde atenție semnelor și să se ia măsuri pentru a aborda acest fenomen cât mai repede posibil, astfel încât să se minimizeze impactul asupra celor afectați.
Ce ar trebui să facă, dacă devin victime ale cyberbullying-ul?
Este important să știe că nu sunt singuri și că există ajutor disponibil. Ar trebui să vorbească cu un adult în care au încredere, cum ar fi un părinte, un educator sau un consilier, sau să caute ajutor online de la organizații dedicate prevenirii cyberbullying-ului. De asemenea, ar trebui să înregistreze și să salveze orice dovezi ale abuzului, precum mesaje sau postări, pentru a le putea raporta autorităților.
Există vreun program sau inițiativă de prevenire a cyberbullying-ului în școala dumneavoastră? Detaliați în ce constau aceste programe și ce fel de reușite au acestea până acum.
Aceste programe constau în sensibilizarea tinerilor asupra riscurilor cyberbullying-ului și învățarea lor cum să se comporte online într-un mod responsabil și respectuos față de ceilalți. De asemenea, se acordă o atenție deosebită formării profesorilor și părinților, pentru a putea identifica și interveni în cazurile de cyberbullying.
Până acum, aceste programe au avut rezultate pozitive, cum ar fi o creștere a conștientizării și a responsabilității tinerilor în utilizarea tehnologiei, precum și o reducere a cazurilor de cyberbullying în școlile unde aceste programe au fost implementate. De asemenea, s-a observat o creștere a încrederii și a stimei de sine a adolescenților, precum și o îmbunătățire a relațiilor interpersonale.
Puteți să ne povestiți despre un caz deosebit de cyberbullying cu care v-ați confruntat în activitatea dumneavoastră ca psiholog școlar?
Am văzut foarte multe cazuri de cyberbullying care au avut un impact negativ asupra vieții elevilor. Un caz notabil a fost acela în care un elev de liceu a fost hărțuit prin intermediul rețelelor sociale de către o grup de colegi de clasă. Acest elev se simțea exclus și amenințat prin mesaje ofensatoare și amenințări postate pe rețelele sociale.
A fost un caz complex, deoarece elevul era timid și speriat să vorbească despre problemele sale, ceea ce a împiedicat o rezolvare rapidă a situației.
Ca psiholog școlar, am lucrat cu elevul pentru a-i oferi suport emoțional și a-i încuraja să vorbească despre problemele sale. Am colaborat cu învățătorii și administrația școlii pentru a investiga cazul și a aplica măsuri pentru a preveni continuarea hărțuirii. Am oferit, de asemenea, terapie individuală pentru a ajuta elevul să înțeleagă și să gestioneze impactul hărțuirii asupra sănătății lor mentale și emoționale.
Acest caz a arătat importanța implicării tuturor părților interesate, inclusiv a psihologilor școlari, în lupta împotriva cyberbullying-ului și în oferirea de suport și resurse pentru victimele acestuia.
Cunoașteți vreun exemplu in care fenomenul de cyberbullying a ajuns subiect de carte sau de film?
Un caz de cyberbullying devenit subiect de film este Cyberbully din 2011. Filmul urmărește povestea unei tinere care devine victima hărțuirii online și lupta ei pentru a înțelege și a se descurca cu efectele acestui tipar negativ. Protagonista, Casey, devine victima cyberbullying-ului după ce o fotografie compromițătoare este postată pe Internet fără permisiunea ei. Hărțuirea devine tot mai intensă, afectându-i încrederea și sănătatea emoțională. În ciuda eforturilor de a înțelege situația și de a obține ajutor, Casey se simte singură și neputincioasă în fața acestei probleme. În final, Casey își face curaj și începe să lupte împotriva cyberbullying-ului, folosindu-și cunoștințele și resursele pentru a-i proteja și ajuta și pe alți tineri care trec prin aceleași probleme.
Cyberbully este un film important, care aduce la lumină efectele negative ale cyberbullying-ului și oferă un mesaj puternic despre importanța de a aborda acest subiect și de a oferi ajutor tinerilor care trec prin astfel de probleme. Filmul a subliniat modul în care cyberbullying-ul poate avea un impact profund asupra vieții tinerilor și a arătat importanța de a aborda acest subiect într-un mod discret și educativ. Protagonista, actrița Emily Osment, a spus că a fost onorată să joace în acest film și că a avut ocazia să învețe multe despre problemele cyberbullying-ului și efectele sale. A menționat că a fost uimită de cât de multe probleme se ascund în spatele comportamentului online negativ și susține că a înțeles importanța de a atrage atenția publicului asupra acestui subiect. De asemenea, actrița s-a declarat impresionată de hotărârea regizorului de a transmite un mesaj puternic și a apreciat că a avut oportunitatea de a se implica în acest proiect important.
Cyberbully a stârnit discuții importante și a subliniat importanța de a avea discuții deschise cu tinerii privind comportamentul online, pentru a le oferi resurse și suport ca să facă față hărțuirii, ca și importanța faptului de a avea discuții deschise cu adolescenții despre comportamentul online și de a le oferi resurse și suport pentru a face față abuzurilor de acest fel.
Ce să facă un tânăr care este victima cyberbullying-ului, este timid și nu vrea să vorbească cu nimeni despre problemele sale?
Poate fi dificil pentru un tânăr care este victima cyberbullying-ului să vorbească despre problemele sale, mai ales dacă este introvertit sau îngrijorat de reacțiile celor din jur, dar e important să știe că nu este singur și că există ajutor disponibil. În acest sens, i-aș oferi următoarele sugestii:
- vorbește cu un adult în care ai încredere, cum ar fi un părinte, un educator sau un consilier;
- caută ajutor online, de la organizații dedicate prevenirii cyberbullying-ului, sau prin intermediul chat-urilor sau linii telefonice pentru sfaturi și consiliere;
- încearcă să te implici în activități pozitive și să socializezi cu oameni care te susțin;
- încearcă să te concentrezi pe activitățile care te fac să te simți bine și să îți îmbunătățești stima de sine;
- folosește tehnologia într-un mod responsabil și evită să răspunzi la mesajele sau postările hărțuitoare, deoarece acestea pot agrava situația.
Este important să știm că cyberbullying-ul poate avea efecte negative asupra sănătății mintale și emoționale, așa că este important să cerem ajutor atunci când avem nevoie.