Vrem o școală care are legătură cu noi

Școala, baza vieții, scara dezvoltării spirituale a omului, locul unde mergem să ne șlefuim mintea, locul unde fiecare talent, întrebare și curiozitate trebuie încurajată, sprijinită și dezvoltată.

În viziunea unora, școala înseamnă înmagazinarea informațiilor într-un mod intens: formule, cifre matematice, ani istorici, denumiri geografice; în viziunea altora, școala este locul unde îți poți face prieteni și de ce nu, locul unde te poți îndrăgosti. În viziunea mea, școala este un loc, care deschide porţile cunoaşterii cu ajutorul unor dascăli, dându-mi aripi, speranțe, vise și scopuri pe care încerc să le ating. Nu contează cum descriem școala, important este ce ne dorim de la ea! 

Pentru ca școala să poată contribui la baza formării vieții unui elev, prima oară trebuie să se construiască bazele clădirii. Baza, clădirea în sine, este primul pas pentru a putea spune: „Sunt pe drumul vieții!”

Astfel, Consiliul Local Oradea, a aprobat realizarea unui proiect privind construcția unei noi școli, pe fondul crizei locurilor de școlarizare în zona Nufărul și Grigorescu din Oradea, undeva în apropierea parcului Adona, mai precis pe str. Tompa Mihály, investițiile ridicându-se la 76 de milioane de lei.

Școala cu 50 de clase, pentru învățământ primar și gimnazial, ar urma să fie construită pe un teren de 9859 de mp și va avea două corpuri de clădiri destinate sălilor de clasă și activităților administrative și un al treilea corp destinat activităților sportive și festivităților. Între corpurile de clădire se vor construi pasarele terane și supraterane, pentru a facilita fluxul de circulație, continuând cu o alee pietonală pentru a păstra legătura cu Parcul Adona.

Conform site-ului www.oradea.ro, școala va cuprinde 50 de clase (9 x 6 m) cu câte 25-29 elevi, o sală de mese, laboratoare de informatică, fizică, biologie, cabinet de limbi străine, holuri cu dulapuri pe margine, spații administrative (sală profesorală, lift persoane cu dizabilități, oficiu profesori, grup sanitar), sală de sport, vestiare, bazin de înot, terenuri de sport (handbal / fotbal, baschet, pistă de alergare) și un spațiu destinat parcărilor auto de 1900 mp.

Pare că această școală va avea tot luxul necesar pentru a-i ajuta pe elevii claselor primare si gimnaziale să dea sens vieții lor, să se dezvolte și să fie implicați în mai multe activități școlare.

Totuși, fiind o școală primară și gimnazială, cred că părinții vor fi cei care vor alege dacă își vor înscrie copii la acea școală. Standardele școlii în primul rând trebuie să corespundă părinților, care pe zi ce trece au pretenții mai mari decât au elevii. Viziunea părinților este centrată pe nevoile elevilor, punând accent pe cooperare, competiție, atmosferă caldă, dezvoltarea abilităților și acumularea cunoștințelor utile în viața de zi cu zi, un mod de predare interactiv adaptat noilor generații de copii, materii mai puține, dar utile, fără teme multe, profesori empatici, ore multe în aer liber, și nu în ultimul rând educație de calitate. Așteptări cam mari și multe, aș putea spune, dar pe bună dreptate!

Ce mi-aș dori eu să învețe elevii în noua școală? Aș dori să învețe cum să își stabilească un obiectiv; cum să gândească pe cont propriu, nu ce să gândească; cum să își facă strategii ca să-și atingă obiectivele; cum să-și rezolve probleme; cum să fie sănătoși; cum să aibă un caracter bun și cum să aibă relații de calitate. Îmi doresc ca școala să continue ce încep părinții acasă și să îi învețe pe elevi cum să-și folosească talentele, pentru a contribui la viețile altora în cel mai bun mod posibil.

Ca și elevi, ne dorim un sistem de educație centrat pe elev, o programă școlară adaptată la nevoile noastre, mod de predare interactiv, programă mai ordonată și mai aerisită, mai puțini copii în fiecare clasă, cu posibilitatea să ne alegem materiile de care suntem interesați, cu module de dezvoltare personală, pentru ca învățarea să pornească din curiozitate și să trezească entuziasm.

În viziunea mea, ar fi important o metodă de predare axată pe copil, nu pe informații, materii axate pe comunicare, inteligență emoțională, lucru în echipă, nu pe cunoștințe inutile, și o materie nouă, care să îi pregătească pe elevi pentru epoca digitală în care vor trăi. 

Iar în ceea ce privește dotarea școlilor, aici stăm prost la majoritatea școlilor vechi. Sper că această nouă școală va oferi un design diferit al spațiilor utilizate pentru învățare și condiții corespunzătoare de igienă.

Vrem o școală bazată pe învățarea responsabilă, în care să devenim motivați, să simțim că are legătură cu noi! Vrem profesori care au empatie, grijă pentru copii, care sunt capabili să-și gestioneze emoțiile, care încurajează colaborarea, care creează o atmosferă prietenoasă la ore!

ANDREA BEATRIX PODARU

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s