Pe gustul Generației Z

După cum ați putut afla deja, patrimoniul scolastic al județului s-a îmbogățit cu o lucrare colectivă,  Oportunități de educație online în timpul pandemiei (în limba maghiară), editată sub egida Casei Corpului Didactic Bihor, rezultat al unor experiențe din intervalul în care cursurile s-au desfășurat online. Vă prezentăm în continuare, în traducere, o parte din eseul dnei Demeter Emőke-Csilla, profesoară la Liceul Teoretic Ady Endre – Oradea, unul din textele constitutive ale acestui volum, pe care îl găsiți la biblioteca CCD Bihor. Contribuția domniei-sale conține note și trimiteri bibliografice valoroase; pentru a nu încărca textul, am optat pentru o versiune mai puțin tehnică.

Fără anumite modificări, practica de la clasă nu poate fi transferată integral în circumstanțele educației online. În acest sens, metodele de evaluare, evaluarea formativă, solicitarea regulată a feedback-ului elevilor și feedback-ul constant al profesorilor joacă un rol deosebit de important. Acesta din urmă, cu precădere, mărește motivația elevului și îi oferă îndrumări privind cum anume să procedeze mai departe.

Un segment semnificativ de elevi are nevoie de prezența profesorului; este vorba de cei care nu și-au constituit încă un nivel de motivație internă care să le permită o învățare autoreglată eficientă. Din acest motiv, feedback-ul continuu este important – elevii vor simți astfel că suntem „prezenți”, că le acordăm atenție și că dezvoltarea lor este importantă pentru noi.

Există multe instrumente digitale disponibile online, concepute pentru a ajuta procesul de învățare. Inițial, acestea nu au fost neapărat dezvoltate pentru educația online, ci pentru a face instrucția de la clasă mai eficientă, suplimentând-o astfel încât să poată motiva mai bine așa-numita generație Z, nativii digitali. În general, infrastructura școlară nu a deținut dotări cu instrumente prin care să se implementeze educația digitală; ca atare, o proporție semnificativă a profesorilor nu le-a folosit, aceștia făcând cunoștință cu respectivele instrumente doar din momentul tranziției digitale forțate.

Printre aceste instrumente digitale se regăsesc și unele care pot fi încorporate în procesul de evaluare formativă. Acestea s-au dovedit foarte utile în educația online, dar pot constitui și elemente care să suplimenteze eficient educația tradițională de la clasă.

1. Card digital

Cardurile digitale (digital exit cards) sunt instrumente pentru feedback-ul rapid și eficient al elevilor în practica de la clasă. Avantajul față de cardurile tradiționale este că pot fi salvate, nu necesită hârtie, iar dacă aplicația o permite, primim și declarații cu răspunsurile elevilor. Ele pot fi utilizate în clasa fizică, dar s-au dovedit un instrument excelent de feedback în învățământul online la distanță.

Mentimeter este o aplicație practică (https://www.mentimeter.com) prin care opiniile elevilor pot fi obținute imediat, putând ajuta cu un feedback cu puțin înainte, în timpul sau după prezentarea profesorului. Prin aceasta, starea de spirit a clasei și nivelul de înțelegere pot fi determinate foarte rapid. Fiind ușor de utilizat, feedback-ul îl putem pregăti rapid și îl putem edita pe loc, dacă situația concretă o impune. Procesul de răspuns este, de asemenea, facil, prin introducerea codului dat pe site-ul Mentimeter, de pe orice dispozitiv online, astfel încât toată clasa să poată răspunde în același timp.

Mentimeter este de fapt un generator de prezentări interactiv, unde poți integra întrebări la care se poate răspunde live în prezentare, iar răspunsurile la întrebări apar imediat pe interfața proiectată. Meniul pentru editarea diapozitivelor de prezentare apare în partea dreaptă a ferestrei. După alegerea tipului de întrebare, trebuie adresată întrebarea, trebuie specificate opțiunile de răspuns și, în final, modul în care participanții pot vizualiza răspunsurile primite. Avem opțiunea de a integra o ilustrație în diapozitiv, ceea ce este util atunci când dorim să punem o întrebare referitoare la o imagine.

Tipuri de întrebări care pot fi folosite în Mentimetru: întrebare închisă (cu una sau mai multe opțiuni de răspuns, dacă este o evaluare a cunoștințelor, putem introduce și varianta de răspuns corect), cloud de cuvinte (întrebare deschisă, răspunsurile sunt afișate sub forma unei constelații de cuvinte), întrebare deschisă (răspunsurile sunt afișate individual, în ferestre mici), scalare, clasare, întrebări ale elevului (acestea apar una câte una, astfel încât să putem răspunde la toate – nimeni nu este lăsat deoparte).

Avem și opțiunea de a crea chestionare în Mentimeter, cu un test format din cinci întrebări, de pildă.

Pe lângă evaluarea formativă, Mentimeter poate fi folosit și în etapele în care e nevoie de o evaluare rapidă. În cazul constelațiilor de cuvinte, îi putem întreba pe elevi ce le vine în minte despre un anumit subiect, imagine sau citat. Toată lumea va introduce răspunsurile, iar acestea vor apărea sub forma unui cloud, care poate fi un bun punct de plecare pentru o discuție ulterioară. În același mod, putem folosi cloud-ul de cuvinte sau propozițiile la final de lecție, când elevii își pot exprima gândurile în raport cu subiectul discutat sau pot scrie trei concepte pe care le-au memorat. Rezultatul final se poate descărca sub formă de imagine sau pdf.

2. Aplicații online de pregătire a testelor

Astfel de aplicații fac procesul de evaluare mai rapid, mai interactiv și mai ludic, iar în cazul întrebărilor închise, rezultatele și feedback-ul sunt furnizate imediat. Unul dintre avantajele lor este că pot promova auto-învățarea eficientă.

Neajunsul acestora este că măsoară în principal cunoștințe interpretative, fiind mai puțin adecvate determinării nivelurilor de aplicare, analiză și evaluare. Prin urmare, se pot folosi doar ca instrument complementar, alături de alte instrumente de evaluare.

Dintre numeroasele aplicații digitale de realizare a testelor în mediul online, am ales trei, dintre cele mai ușor de editat, gratuite și care pot fi folosite și în evaluarea formativă.

2.1. Test pentru formulare Google

Pe lângă funcția de chestionar din Google Forms (https://docs.google.com/forms), putem atribui o valoare punctuală întrebărilor create și putem determina răspunsurile corecte, creând astfel un set online de întrebări, lucrări și sarcini practice. Dacă aveți un cont Google la școală, puteți conecta serviciul la sala de clasă virtuală și puteți începe formularul direct de la generatorul de sarcini de testare. Sistemul va transfera apoi automat notele în jurnalul electronic.

Pentru a crea formulare Google, trebuie să avem un cont Google. Generatorul de formulare are o interfață simplă, care poate fi accesată din orice browser. Formularul poate fi generat nu numai din sala de clasă, ci și din contul Drive, dând clic pe butonul Creare.

Generatorul de teste este complet gratuit, fără limitări, restricții sau anunțuri. Din punctul de vedere al elevilor, este benefic ca aceștia să poată primi feedback imediat după completarea acestuia (dacă acesta este setat). De asemenea, putem monitoriza rezultatele elevilor dând clic pe fila Răspunsuri, unde vedem o analiză detaliată a răspunsurilor, ca și răspunsurile elevilor, în mod individual. Rezultatele detaliate pot fi salvate sub formă de foaie de calcul Google.

Pentru fiecare întrebare, puteți seta opțiunea de răspuns corect și punctajul (dacă nu faceți acest lucru, sistemul va salva răspunsul, dar va fi tratat automat ca un răspuns greșit). De asemenea, puteți scrie un mesaj lângă opțiunile de răspuns corecte și incorecte – acest lucru se dovedește a fi util pentru evaluarea formativă și, dacă îl împărtășim ca test de practică, putem chiar oferi informații și explicații suplimentare în acest moment, redirecționând elevul către site-uri web informative și partajați un videoclip cu instrucțiuni de pe site-urile de partajare video în acest scop.

Dacă am pus și întrebări deschise, trebuie să le verificăm individual, iar după verificare, putem nota fiecare elev. În acest caz, este recomandat să setați opțiunea de feedback, astfel încât sistemul să trimită elevului rezultatul final doar dacă acesta a fost deja aprobat de profesor.

Cu aplicația de creare a testelor, putem genera următoarele tipuri de întrebări:

1. Răspuns scurt – elevii pot răspunde la întrebare în câteva cuvinte (recomandat în cazurile în care răspunsul este un concept, titlu, nume sau an);

2. Paragraf – răspuns care necesită explicații, de exemplu, explicație, eseu;

3. Răspuns la alegere – elevii aleg una dintre opțiunile date (opțiunea de răspuns este marcată cu un cerc);

4. Casete de bifare – elevii pot alege mai mult de una dintre variantele de răspuns date în același timp (o opțiune de răspuns este marcată cu un pătrat);

5. Listă derulantă – elevii selectează o opțiune din meniul derulant;

6. Încărcare fișier – elevii trebuie să încarce un fișier ca răspuns;

7. Scala liniară – elevii aleg o opțiune din scala liniară;

8. Grilă cu variante multiple – elevii pot alege o opțiune pe rând din grilă;

9. Checkbox grid – elevii pot alege mai multe opțiuni pe rând din grila de selecție;

10. Data – răspunsul este o anume dată;

11. Timpul – răspunsul este un interval.

2.2. Quizizz

Cu ajutorul site-ului de la adresa https://quizizz.com, putem crea chestionare și prezentări interactive. La înregistrare, poți alege între două opțiuni: te poți înscrie ca profesor sau ca elev.

Avem diferite opțiuni în funcție de tipul de utilizator. Dacă ne conectăm ca profesor, sistemul ne tratează în principal ca pe un creator de sarcini și instructor, astfel încât oferă opțiuni corespunzătoare pe interfața sa. Dacă ne conectăm ca elev, sistemul ne încurajează să exersăm și să învățăm, oferindu-ne chestionare sau lecții interactive care se potrivesc cu profilul nostru. La cerere, sistemul transformă testul selectat în fișe de studiu, astfel încât să aibă ocazia să memoreze răspunsurile corecte.

Nu în ultimul rând, are o interfață foarte prietenoasă și tinerească, pentru a stimula și consolida interesul elevilor. Poate fi descărcată și ca aplicație pentru dispozitivele mobile, astfel încât s-o poți folosi în clasă oricând, poți proiecta întrebările, iar elevii își marchează răspunsul corect pe telefoane.

Unul dintre avantajele Quizizz este că poate fi folosit în timp real, într-o clasă și acasă ca teme. Pentru ca elevii să completeze testul dat, nu trebuie să se înregistreze.

Într-un mediu fizic, datorită rapidității testului, îl putem folosi pentru un rezumat jucăuș al materialului lecției, pentru repetare, pentru o verificare rapidă a cunoștințelor și putem chiar să începem lecția cu el și, astfel, să o folosim ca un sondaj de diagnostic. Testul arată în timp real răspunsurile corecte, cine a răspuns cât de repede, câte persoane au greșit răspunsul etc. Clasifică elevii după fiecare răspuns, ceea ce poate fi motivant și încurajează competiția. Pentru a nu genera eșecuri, arată doar rezultatele celor cinci elevi din partea de sus a clasamentului, după fiecare rundă. După ce răspund, elevii vor primi mesaje individuale de încurajare din aplicație. La sfârșitul testului, pe pagina profesorului apare un tabel rezumativ. Aici putem vedea cine a fost rapid și câte răspunsuri corecte au dat.

Quizizz oferă o privire de ansamblu rapidă asupra nivelului actual de cunoștințe sau înțelegere al elevilor. Puteți vedea imediat ce a înțeles toată lumea, unde există probleme minore sau majore și care domenii de înțelegere trebuie aprofundate mai mult.

Rezultatele pot fi salvate și sub forma unui tabel Excel, dacă dorim să monitorizăm progresul elevilor, iar punctele pot fi ușor convertite într-o notă, așa că Quizizz poate fi util și pentru dezvoltare, susținere și sumativă (rezumat, evaluări finale). Testele pot fi, de asemenea, atribuite pentru exersare acasă, promovând astfel învățarea independentă.

Interfața este în limba engleză, foarte ușor de utilizat, iar după câteva utilizări putem deveni deja creatori de chestionare de rutină. Dacă vrem să pregătim un test cu el foarte repede, una dintre opțiunile noastre este să folosim motorul de căutare pentru a căuta chestionare care se potrivesc cu tema noastră și a alege dintre ele. Cealaltă opțiune este să încărcăm testul creat într-o foaie de calcul (opțiunea Import din foaia de calcul). Sistemul oferă un exemplu de tabel pentru aceasta, pe care îl putem folosi pentru a crea chestionare rapide.

2.3. Redmenta

Redmenta este o aplicație online de pregătire a testelor dezvoltată în Ungaria (https://redmenta.com), este gratuită, accesibilă din orice browser sau de pe dispozitive mobile. Are o interfață de utilizator simplă, în limba maghiară, și o serie de funcții care facilitează sondajul online.

Prof. DEMETER EMŐKE-CSILLA

Sursă portret: fototeca personală Demeter Emőke-Csilla

 
Advertisement

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s